«دیپلماسی»، محور راهبرد دولت جدید آمریکا برای توقف جنگ در یمن

حوثی‌ها از سال ۲۰۱۴ با دولت قانونی یمن، که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود، در حال جنگ هستند

جو بایدن، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا- SAUL LOEB / AFP

جو بایدن رئیس‌جمهوری جدید ایالات متحده قرار است بعد از ظهر پنجشنبه به وقت شرق آمریکا، در سخنانی در محل وزارت خارجه، ضمن تشریح رویکرد واشنگتن در حوزه سیاست خارجی و امنیت ملی، بر تمرکز دولتش بر دیپلماسی به منظور پایان دادن به جنگ در یمن تاکید کند.

جیک سالیوان مشاور امنیت ملی کاخ سفید در یک نشست خبری گفت، جو بایدن توقف حمایت آمریکا را از جنگ پنج ساله ائتلاف به رهبری عربستان سعودی علیه شبه‌نظامیان شیعه مورد حمایت ایران در یمن اعلام و خواهد گفت دیپلماسی را برای پایان دادن به درگیری پیگیری خواهد کرد.

حوثی‌ها از سال ۲۰۱۴ کنترل بخش‌هایی از یمن را در اختیار دارند و با دولت قانونی یمن، که از سوی جامعه بین‌المللی به رسمیت شناخته می‌شود، در حال جنگ هستند. ریاض و برخی از متحدان منطقه‌ای آن مارس ۲۰۱۵ در حمایت از دولت عبد ربه منصور هادی وارد جنگ با حوثی‌ها شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

به گفته آقای سالیون، راهبرد دولت جدید آمریکا حل و فصل اختلافات و درگیری‌ها در عرصه جهانی از طریق گفت‌وگو و دیپلماسی خواهد بود و آقای بایدن قصد دارد ایالات متحده در این حوزه نقش فعال‌تری داشته باشد و در تلاش‌های بین‌المللی برای توقف جنگ دخالت بیشتری داشته باشد.

وی همچنین گفت جو بایدن در جریان سخنرانی امروز خود در وزارت خارجه، نماینده ویژه جدید آمریکا در امور یمن را نیز معرفی خواهد کرد. یک منبع آگاه به آسوشیتدپرس گفته است «تیموتی لندرکینگ» معاون مدیرکل بخش خاورمیانه وزارت خارجه، برای این سمت انتخاب شده است.

ایران در جنگ شش ساله یمن از شورشیان حوثی یا «جنبش انصار‌الله» حمایت کرده است. این جنگ تاکنون بیش از ۱۱۲ هزار کشته برجا گذاشته است و تمامی زیرساخت‌های آن فقیرترین کشور خاورمیانه را نابود کرده است. بر اساس برآورد سازمان ملل ۱۳.۵ یمنی امنیت غذایی کافی ندارند.

کارشناسان سازمان ملل متحد اخیرا در یک گزارش جدید از رشد فزاینده مدارک و شواهدی که نشان می‌دهند برخی در ایران برای شورشیان حوثی در یمن سلاح یا قطعات سلاح ارسال می‌کنند ابراز نگرانی کرده و در مورد بدتر شدن اوضاع در یمن و «پیامدهای ویرانگر» آن هشدار داده‌اند.

تلاش‌های جامعه بین‌المللی برای پایان دادن به جنگ در این فقیرترین کشور خاورمیانه هنوز نتیجه‌ای نداشته است. عربستان سعودی برای پیشبرد مذاکرات تلاش کرده و خواهان برقراری ثبات و آرامش در امتداد مرزهای خود است، که هر چند وقت یک بار از سوی حوثی‌ها مورد تهدید واقع می‌شود.