سپاه: «دو مرزبان گروگان جیش‌العدل را آزاد کردیم»

سپاه پیش‌تر مدعی شده بود که رهبر جیش‌العدل در پاکستان کشته شده است

نیروی قدس سپاه پاسداران مدعی شد که دو نیروی مرزبانی را از اسارت جیش العدل آزاد کرده است - عکس از ایمنا

روابط‌عمومی قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه پاسداران در اطلاعیه‌ای اعلام کرد که دو مرزبان ایرانی که به دست گروه «جیش العدل» گروگان گرفته شده بودند، شب گذشته آزاد شدند.

در این اطلاعیه آمده است که «با تلاش‌های مستمر قرارگاه قدس نیروی زمینی سپاه و طی اقدامات اطلاعاتی دو تن از نیروهای مرزبانی نیروی زمینی سپاه و نیروی انتظامی که در سال ۱۳۹۷ توسط گروه جیش العدل در مرزهای جنوب شرق کشور به گروگان گرفته شده بودند، شب گذشته آزاد و به ایران بازگشتند».

هنوز گروه جیش العدل واکنشی به این موضوع نشان نداده است.

 ایرنا پیش‌تر گزارش داده بود که ۱۲ مرزبان جمهوری اسلامی ایران روز ۲۴ مهر ۹۷ در مرز میرجاوه استان سیستان و بلوچستان توسط گروه جیش العدل ربوده و به داخل خاک پاکستان منتقل شدند. در پی این ماجرا و با کمک دولت پاکستان پنج نفر از گروگان‌ها آزاد شدند.

جیش العدل اعلام کرده که برای احقاق حقوق مردم بلوچ و سنی در سیستان و بلوچستان تلاش می‌کند و ازاین‌رو خود را «ارتش عدالت و برابری» معرفی می‌کند.

در مقابل حکومت ایران مدعی است که این گروه «تروریستی» است و با «سیستم‌های اطلاعاتی عربستان سعودی و ایالات متحده» در ارتباط است. این درحالی است که آمریکا گروه جیش العدل را در میان گروه‌های تروریستی قرار داده است.

سپاه پاسداران در آبان امسال مدعی شد که ملاعمر معروف به عمر شاهوزهی که رهبر گروه جیش العدل را برعهده داشته، در درگیری با نیروهای پاکستان کشته شدند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

سیستان و بلوچستان از فقیرترین مناطق ایران است که به دلیل حضور اکثریت سنی در بخش بلوچستان آن، با تبعیض‌های سیستماتیک مواجه است. 

اگرچه حکومت ایران وجود تبعیض سیستماتیک را رد می‌کند. بااین‌حال در طول چهار دهه گذشته هیچ تغییر ملموسی در رسیدگی به مشکلات بلوچستان مشاهده نشده است.

طی سال‌های اخیر گزارش‌های مختلفی از نبود آب آشامیدنی، شغل، جاده، مدرسه و امکانات اولیه زندگی در میان مردم بلوچستان منتشر شده است. در بسیاری موارد مردم همچنان در کپر زندگی می‌کنند.

حمیدرضا پشنگ، نماینده پیشین خاش در مجلس شورای اسلامی گفته بود که ۷۰ درصد مردم سیستان و بلوچستان زیرخط فقر مطلق زندگی می‌کنند.

بیشتر از جهان