سریال اسرائیلی «تهران» به فصل دوم می‌رسد

این سریال بین مخاطبین بین‌المللی موفق بوده است

«تهران»، که عمدتا به دو زبان عبری و فارسی است، از همان ابتدا هم همکاری مشترک اسرائیل و آمریکا بود - عکس از شبکه‌های اجتماعی 

سریال اسرائیلی «تهران» وارد فصل دوم می‌شود. به گزارش وب‌گاه تخصصی فیلم و سینما، ددلاین، «اپل تی وی پلاس»‌ مشغول ساخت فصل دوم این مجموعه است که اولین محصول غیرانگلیسی‌زبان این شرکت به حساب آید.

این مجموعه داستان یک مامور موساد، دستگاه اطلاعاتی اسرائیل، به نام تامار رابینیان را روایت می‌کند که به عنوان مامور مخفی عازم ماموریتی خطرناک در تهران می‌شود.

«تهران»، که عمدتا به دو زبان عبری و فارسی است، از همان ابتدا هم همکاری مشترک اسرائیل و آمریکا بود. فصل اول این سریال محصول مشترک «آپل تی وی پلاس» و شبکه «کان ۱۱»‌ اسرائیل (که سابقا شبکه اول تلویزیون این کشور بود) بود و البته هم کارگردان، دانیل سیرکین، و هم دو تهیه‌کننده اصلی آن، موشه زوندر و عمری شنهار اسرائیلی، بودند. شنهار و زوندر در ضمن دو نویسنده اصلی مجموعه هم بودند. هر سه این سینماگران از چهره‌های «کان ۱۱» محسوب می شوند.

فصل دوم «تهران» را از ِآغاز شرکت اپل تهیه می‌کند. این فصل در سراسر دنیا از «اپل تی وی پلاس» پخش می‌شود و در اسرائیل از شبکه کان ۱۱.

آلون آرانیا، چهره ۵۰ ساله صنعت فیلم و تلویزیون اسرائیل، تهیه‌کننده اصلی فصل دوم «تهران» خواهد بود. او از تهیه‌کننده‌های فصل اول هم بود و البته سال گذشته تهیه مجموعه «عالیجناب» با بازی برایان کرانستون (بازیگر نقش اول سریال «بریکینگ بد» یا «قانون‌شکن») در مورد یک قاضی آمریکایی را نیز در کارنامه دارد. او در سال‌های گذشته از تهیه‌کنندگان مجموعه‌های تلویزیونی‌ای همچون «گروگان‌ها» و «بیوه سرخ» بوده است. آرانیا و زوندر هر دو قراردادهای طولانی‌مدتی با اپل امضا کرده‌اند.

پروژه فصل دوم «تهران» در حالی کلید می‌خورد که حدود چهار ماه از آغاز پخش فصل اول آن از اپل می‌گذرد. این مجموعه، که از شرکت بازیگران ایرانی‌تبار آمریکایی و اسرائیلی و البته فارسی یاد گرفتن برخی ستاره‌های اسرائیلی بهره می‌برد، عموما با استقبال منتقدین و مخاطبین مواجه شد. البته انتقادهایی هم به آن وارد شد. مثلا برخی کاربران ایرانی در رسانه‌های اجتماعی غیر واقع‌گرا بودن برخی صحنه‌های سریال در شهر تهران را به سخره گرفتند. لیور استرنفلد، تاریخدان اسرائیلی که متخصص تاریخ یهودیان ایرانی است، نیز انتقاداتی سیاسی-اجتماعی از مجموعه مطرح کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

نقش تامار را نیو سلطانِ اسرائیلی بازی می‌کند. اما چند نفر از بازیگران اصلی مجموعه ایرانی‌تبار هستند مثلا شائون توب، از یهودیان ایرانی متولد تهران و بزرگ‌شده اروپا و آمریکا. یا نوید نگهبانِ متولد مشهد و بزرگ‌شده ایران که پیش از تهران او را با نقش ابونظیر در سریال «وطن» یا شاید هم نقش سلطان در «علاالدین» می‌شناختیم. لیراز چرخی، ستاره ایرانی-اسرائیلی، نیز از موفق‌ترین چهره‌های «تهران» بود که در پی آن دست به تولید یک آلبوم موسیقی با همکاری خوانندگان زن ایرانی نیز زده است.

شروین آل نبی، بازیگر ۲۵ ساله متولد ایران، در نقش میلاد،‌ پسری که وارد رابطه‌ای عاطفی با تامار می‌شود، از دیگر بازیگران فصل اول بود. او از دوازده سالگی با خانواده به بریتانیا مهاجرت کرد و اولین بار در سن ۲۲ سالگی با فیلم «بغداد در سایه من» مطرح شد؛ فیلمی در مورد کافه‌ای در لندن که پاتوق عراقی‌ها است و شروین بخاطرش زبان عربی را یاد گرفت.

همکاری «اپل تی وی پلاس» با اسرائیلی‌ها فراتر از «تهران» است. این شبکه اخیرا پخش مجموعه اسرائیلی از «دست دادن آلیس» را آغاز کرد، تریلری روانی به نویسندگی و کارگردانی سیگال آوین و با بازری آیلت زورر، ستاره ۵۱ ساله  اسرائیلی که برای علاقمندان به سینمای اسرائیل با فیلم‌هایی همچون «تراژدی‌های نینا» و سریال‌هایی همچون «بتیپول» (در حال درمان) شناخته می شود. زورر در این مجموعه نقش کارگردان زنی را بای می‌کند که در آشنایی با فیلم‌نامه‌نویسی جوان وارد دوره غریب و جدیدی از زندگی‌اش می‌شود. تا بحال سه قسمت از این مجموعه پخش شده و قسمت چهارم آن همین جمعه پخش می‌شود.

«اپل» به زودی چند مجموعه بین‌المللی دیگر نیز ارائه می‌کند، از جمله «اربابان هوا» که ساخته استودیو اپل است و استیون اسپیلبرگ و تام هنکس جزو تهیه‌کنندگان آن هستند. «اسب‌های آرام» با شرکت گری اولدمنِ شهیر، «پانچینکو» به کارگردانی سو هیو که اقتباس از رمانی شناخته‌شده با همین نام است،‌ «اکو ۳»، فیلمِ اکشن تریلری به تهیه‌کنندگی و کارگردانی مارک بول که در آمریکای جنوبی می‌گذرد و «آکاپولکو»، سریال کمدی اسپانیایی و انگلیسی از جلوه‌های دیگر این شبکه هستند که می‌خواهد گوی سبقت را از رقبایی همچون نتفلیکس و اچ‌بی‌او برباید.

بیشتر از فیلم