عطامحمد نور: برای براندازی نظام متقلب، حتا با «طالبان» متحد می‌شویم

FARSHAD USYAN / AFP

عطامحمد نور، والی پیشین بلخ، رئیس اجرایی حزب جمعیت اسلامی افغانستان و عضو کلیدی تیم انتخاباتی حنیف اتمر، یکی از نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری این کشور، در مصاحبه با یکی از تلویزیون‌های خصوصی در کابل گفته است که به هر قیمت که باشد، اجازه نخواهیم داد که این حکومت متقلب، مستبد و دیکتاتور بر ما حکومت کند. وی گفت حتا اگر در افغانستان جنگ بشود با پیوستن به گروه طالبان، اجازه ایجاد حکومت متقلب را نخواهیم داد.

آقای نور هشدار می‌دهد: «هر گونه تقلب در انتخابات ریاست جمهوری سال جاری، افغانستان را مستقیم به بحران می‌برد».

نور گفت: «اگر انتخابات ریاست جمهوری آینده، درست مدیریت نشود و سرنوشت‌اش، همچون انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ باشد، افغانستان با چالش‌های جدی مواجه می‌شود».

عطا محمد نور «به کشورهای اروپایی به ویژه ایالات متحده آمریکا، هشدار داد که اگر شما این بار نیز حکومت متقلب را به ما تحمیل کنید، بدانید که افغانستان مستقیما وارد بحران خطرناکی می‌شود».

این گفته‌ها، در حالی گفته می‌شود که چندی پیش، عبدالله عبدالله، رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان نیز گفته بود که انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ میلادی یک فاجعه بود و تکرار این فاجعه برای شهروندان افغانستان قابل قبول نیست.

آقای عبدلله، همچنین به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آینده در زمان آن تاکید کرده و گفته است: «باید از انتخابات سال ۲۰۱۴ میلادی درس گرفت و انتخابات کنونی را شفاف، عادلانه و سرتاسری برگزار کرد».

پری عثمانی، عضو فعال جامعه مدنی در مورد گفته‌های آقای نور می‌گوید: «مسئول بدبختی‌های انتخابات سال ۲۰۱۴ بدون شک کشورهای خارجی به ویژه ایالات متحده آمریکا بودند چون آرای صحیح شهروندان افغانستان را نادیده گرفتند».

خانم عثمانی گفت: «حالا معلوم می‌شود که آمریکا نیز از نظام کنونی افغانستان دل خوش ندارد. گفته‌های اخیر دونالد ترامپ رئیس جمهور این کشور نشان دهنده همین نارضایتی است».

نورالله فیضی، دانشجو در این مورد گفت: «نباید سرنوشت این دور انتخابات ریاست جمهوری افغانستان مانند سرنوشت انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ بشود و خارجی‌ها هم نباید این‌بار رای واقعی شهروندان افغانستان را نادیده بگیرند. من باور دارم اگر سرنوشت این انتخابات، همانند انتخابات گذشته به معامله گذاشته شود، بدون شک برای مردم این کشور قابل قبول نخواهد بود و افغانستان به طرف یک بی‌ثباتی خطرناک خواهد رفت».

چند هفته پیش، شورای نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری افغانستان، دکتر غنی و دکتر عبدالله را متهم کرده‌اند که این دو نامزد (غنی و عبدالله) تلاش می‌کنند انتخابات ریاست جمهوری را هر یک به نفع خویش مهندسی کنند.

این نامزدها گفته‌اند که آقای غنی و عبدالله عبدالله، که خود نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری آینده هستند، خلاف قانون انتخابات، به کارزارهای انتخاباتی پیش از موعد می‌پردازند و از امکانات دولتی برای کمپین‌های خویش استفاده می‌کنند که باید جلو این عملکرد غیر قانونی توسط کمیسیون مسئول گرفته شود.

باید یادآور شد که انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ میلادی با اتهام‌های تقلب گسترده همراه بود و این اتهام‌ها باعث شد که جان کری، وزیر خارجه پیشین دولت آمریکا، به کابل بیاید و قدرت را  میان دو نامزد پیشتاز انتخابات ریاست جمهوری سال ۲۰۱۴ تقسیم کند که در نتیجه آقای غنی، رئیس جمهور و دکتر عبدالله عبدلله، به‌عنوان رئیس اجرایی حکومت افغانستان، انتخاب شدند.  

بیشتر از