واکنش‌ها به کودتا در میانمار؛ تهدید به تحریم و برگزاری نشست شورای امنیت

ارتش با اعلام وضعیت اضطراری می‌گوید تا یک سال، قدرت را در دست خواهد داشت

آنگ سان سوچی از مردم خواست علیه ارتش دست به اعتراض بزنند - Lillian SUWANRUMPHA / AFP

به دنبال اقدام ارتش به کودتا در میانمار و بازداشت آنگ سان سوچی، رهبر این کشور و مقامات ارشد حزب حاکم، سازمان ملل و رهبران جهان غرب این اقدام را محکوم کردند.

ارتش از روز دوشنبه وضعیت اضطراری اعلام کرد و می‌گوید تا یک سال دیگر قدرت را در میانمار در دست خواهد داشت. ارتش دلیل این اقدام را تقلب در انتخابات سال گذشته میلادی عنوان کرده است. اتهامی که کمیته انتخاباتی آن را رد می‌کند.

آمریکا از نخستین کشورهایی بود که به این اقدام ارتش میانمار که در تضاد با روند «گذار دمکراتیک» است، اعتراض کرد. جو بایدن رئیس‌جمهور آمریکا در اظهارات خود مقامات ارتش را به بازگشت تحریم‌ها تهدید کرده است. او همچنین خواستار آزادی فوری بازداشتی‌ها و توقف خشونت‌ها شده است. بایدن تاکید می‌کند که هر جا دمکراسی هدف حمله باشد، آمریکا از آن دفاع می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شورای امنیت سازمان ملل نیز  امروز (سه‌شنبه) تشکیل جلسه می‌دهد تا برخورد عملی با این کودتا را بررسی کند.

همچنین آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل بازداشت آنگ سان سوچی و دیگر رهبران غیرنظامی میانمار را محکوم کرد. سوچی ۷۵ ساله و برنده جایزه صلح نوبل است و پس از سال‌ها حبس خانگی در سال ۲۰۱۵ به قدرت رسید. اتحادیه ملی برای دمکراسی، حزب تحت رهبری او در انتخابات اخیر ۸۳ درصد آرا را به دست آورد.

سوچی از مردم خواسته‌ است علیه ارتش دست به اعتراض بزنند. بریتانیا و برخی مقامات اروپا از جمله رئیس شورای اتحادیه اروپا نیز به کودتا در برمه واکنش نشان داده و آن را محکوم کرده‌اند. استرالیا نیز خواستار آزادی مقامات دستگیر شده است.

این در حالی است که همسایگان میانمار از جمله تایلند این کودتا را مساله داخلی میانمار توصیف کرده‌اند.