دردسر واکسن آسترانزکا-آکسفورد: خطایی که گزارش نشد

در آزمایش بالینی مرحله آخر واکسن کووید-۱۹ آسترانزکا-آکسفورد به اشتباه، نصف دُز مورد نظر داده شده بود

رویترز به مدارکی دست یافته که نشان می‌دهد اشتباه تزریق مرحله نهایی، به شرکت‌کنندگان آزمایش بالینی گزارش نشده است - JUSTIN TALLIS / AFP

مدارکی که به‌تازگی درز کرده حاکی از آن است که به حدود یک هزار و ۵۰۰ داوطلب اولیه در آزمایش بالینی مرحله آخر واکسن کووید-۱۹ آسترانزکا-آکسفورد دُز اشتباهی داده شده، اما پس از کشف اشتباه این موضوع به آنها اطلاع داده نشده است.

بر اساس گزارشی که رویترز در این خصوص منتشر کرده، در عوض، دز اشتباهی در نامه ای که به تاریخ هشتم ژوئن به شرکت‌کنندگان در آزمایش ارسال شد، به عنوان فرصتی توصیف شد برای محققان دانشگاه آکسفورد برای یادگیری نحوه عملکرد واکسن در دزهای مختلف فراهم شده است. این نامه برای افراد افراد خاطی به دادگاه ارسال شده است.

بر اساس گزارشی که در تاریخ ۲۴ دسامبر منتشر شد، به دلیل یک اشتباه اندازه‌گیری توسط محققان آکسفورد، به شرکت کنندگان حدود نیم دز تزریق شد.

وا اکسن تولید شده در انگلستان در سراسر این کشور پخش می‌شود و به عنوان سلاحی کم‌هزینه علیه بیماری همه‌گیر شناخته می‌شود. به دلیل خطای دز در آزمایش آکسفورد و کمبود اطلاعات در مورد اثربخشی آن در افراد مسن که بیشتر در معرض خطر ویروس هستند، این واکسن زیر ذره‌بین قرار گرفته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

رویترز نامه را - که از طریق درخواستی مبتنی بر انتشار آزادانه اطلاعات از دانشگاه به دست آورده است - با سه متخصص مختلف در زمینه اخلاق پزشکی به اشتراک گذاشت. همه این افراد اظهار داشتند که این نامه نشان می‌دهد محققان با شرکت‌کنندگان در آزمایش شفاف نبوده‌اند. داوطلبان در آزمایشات بالینی باید در مورد هرگونه تغییر اطلاع کامل داشته باشند.

واکسن آسترانزکا-آکسفورد به‌تازگی مجوز استفاده در تعداد بیشتری از کشورها از جمله انگلستان، اتحادیه اروپا و هند را دریافت کرده است. انگلستان اولین کشوری بود که آن را تأیید کرد و از چهارم ژانویه شروع به استفاده از واکسن کرد.

اما سوالات پیرامون آزمایشات بالینی همچنان مواجب حواشی برای این واکسن می‌شود. هفته گذشته، کمیته واکسن آلمان توصیه کرد که این واکسن فقط به افراد زیر ۶۵ سال داده شود، در حالی که اتحادیه اروپا که روز جمعه آن را برای افراد ۱۸ سال به بالا مجاز اعلام کرده بود، میزان کارآیی گزارش شده خود را از ۷۰.۴ درصد به به ۶۰ درصد کاهش داد. در هر دو مورد، مقامات به کمبود داده‌های کافی از آزمایشات بالینی اشاره کردند. اتحادیه اروپا همچنین از آسترازنکا به دلیل تامین نکردن واکسن برنامه‌ریزی برای این قاره طی چند ماه آینده به شدت انتقاد کرده است. این شرکت گفته است که تمام تلاش خود را برای تامین بهتر واکسن انجام می‌دهد.

بیشتر از جهان