عملیات ارتش بریتانیا به موازات حمله‌های اسلام‌گرایان در مالی

۳۰۰ سرباز بریتانیایی، تحت فرماندهی یک افسر ارشد چینی در زنجیره فرماندهی محلی «گائو» در شرق کشور عمل می‌کنند

نیروی بریتانیا دارای تعدادی قابل ملاحظه از سربازانی است که پیش‌تر در عراق و افغانستان خدمت کرده‌اند - AFP PHOTO / AHMAD AL-RUBAYE

ارتش بریتانیا که به عنوان بخشی از نیروی بین‌المللی مبارزه با تهاجم اسلام‌گرایان به کشور مالی اعزام شده است، در هفته‌های اخیر عملیاتی را در مناطقی آغاز کردند که تحت حملات گسترده گروه‌های جهادی بوده است. 

حدود ۲۰۰ سرباز و ۶۰ زره‌پوش در نخستین گشت‌های گردآوری اطلاعات پیرامون نبردی شرکت دارند که در زمینه تلاطم سیاسی پس از کودتای نظامی مالی گروه‌های القاعده و داعش را به خود جذب کرده است.  

تعداد ۳۰۰ سرباز بریتانیایی که بخشی از نیروی حافظ صلح سازمان ملل هستند، تحت فرماندهی یک افسر ارشد چینی در زنجیره فرماندهی محلی «گائو» در شرق کشور عمل می‌کنند. پکن از دو سال پیش اعزام نیروهای خود به مالی و پیوستن به ماموریت «مینوسما» را آغاز کرده است. این نیرو هم‌اکنون تدارکاتی شامل ۴۳۰ سرباز در نیروی بین‌المللی و کارکنان یک بیمارستان را در مقر خود دارد.  

نیروی بریتانیا که شامل واحدهای «لایت دراگونز» و «رویال انگلیِن رِجیمِنت» است در گشت‌های خود از زره‌پوش‌هایی از جمله «جَکالز»، «فاکس هاوند» و «ماستیف» استفاده می‌کند. «بریگاد ۷۷» ارتش بریتانیا که تخصص آن در گردآوری اطلاعات و جنگ‌های سایبری است، بخشی از نیروی بریتانیاست. مرکز درمانی این نیرو نیز شامل یک اتاق عمل سیار و آمبولانس‌های ویژه صحنه کارزار است. 

مالی همراه با بخش‌هایی از ساحل – از جنوب الجزایر تا شمال نیجریه، موریتانی، چاد، کامرون، نیجر، سودان جنوبی و بورکینافاسو شاهد افزایش حملات گروه‌های اسلام‌گرا بوده است. 

پایگاه «گائو» همراه با پایگاه‌های شهرهای «کیدال» و «مناکا» اوایل هفته جاری هدف شلیک چند موشک قرار گرفت. این نخستین باری بود که نیروهای بین‌المللی به فاصله چندصد کیلومتر از یکدیگر مورد یک حمله هماهنگ قرار می‌گرفتند. 

این حملات به دنبال کشته شدن «با اَگ موسی» - که همچنین با نام «بارموسی دیارا» نیز شناخته می‌شود - به دست نیروهای فرانسوی صورت گرفته است. او یکی از فرماندهان ارشد جهادی و معاون «ایاد اگ قالی»، رهبر القاعده وابسته به «جماعت النصرت الاسلام و المسلمین» (جِی او آی ام) بود که علاوه بر سربازان ارتش، غیرنظامیان بسیاری را در مالی و بورکینافاسو به قتل رسانده بود.    

کلنل تام رابینسون، فرمانده واحد «لایت دراگون» گفت که افراد ارتش بریتانیا در کنار واحدهای دیگر کشورها از جمله چین عمل می‌کنند. او گفت: «یک بیمارستان چینی (در پایگاه) ایجاد شده است و افراد ارتش چین مسؤولیت حفاظت از اردوگاه مشترک سازمان ملل را برعهده دارند که ما نیز بخشی از آن هستیم. من با خشنودی و طیب خاطر برای یک ژنرال چینی، فرمانده این بخش کار می‌کنم که فردی حرفه‌ای است.»  

کلنل رابینسون که در نخستین عملیات گشتی گسترده با شعاع حدود ۵۰ کیلومتر، شرکت کرده است، می‌گوید این نیرو به خوبی به خطرات موجود که برخی از آن‌ها به تجربیات عراق و افغانستان شبیه است، آگاه است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او افزود: «ما نیرویی کاملا آموزش‌دیده، مجهز و مسلح هستیم. علاوه بر آن، ما دارای افرادی ماهری در این گروه ضربتی هستیم که به میزان تجهیزاتمان مهم است. ما تمرین کرده‌ایم و من اطمینان دارم هر که بخواهد ما را غافلگیر کند یا با ما وارد مبارزه شود، شکست خواهد خورد.»   

حملات ممکن است از توسل به «آی‌ای دی» (بمب‌های دستی) گرفته تا حمله گروه‌های سیار اغلب موتورسوار باشد. اقدامات متقابل موثر برای مقابله با خطرات، و تدابیر پزشکی به منظور درمان زخمی‌ها درنظر گرفته شده است. کلنل رابینسون می‌گوید اگر این شرایط برقرار نبود، «نمی‌توانستم در چشم‌های سربازانم نگاه کنم».  

«گائو» در سال ۲۰۱۲ به تسخیر گروه اسلام‌گرای «انصار دین» درآمد که کمی بعد «تیمباکتو» را هم تصرف کردند. یک سال بعد و پس از آن که اسلام‌گرایان تهدید کردند که «باماکوُ» - پایتخت – را هم تصرف خواهند کرد، جنگنده‌های فرانسوی مواضع آن‌ها را در این مستعمره سابق فرانسه بمباران کردند. به دنبال آن نیروهای فرانسوی و ارتش مالی در شهر مستقر شدند اما از آن هنگام هدف چند مورد حمله از جمله انفجار سه سال پیش در یک کامیون در یک اردوگاه نظامی قرار گرفته‌اند که در جریان آن ۷۷ نفر کشته و ۱۱۵ نفر مجروح شدند.   

کلنل رابینسون در اشاره به خطرات گسترده‌تر از جانب جهاد بین‌المللی گفت: «تصویر بزرگ‌تر این است که هرگاه کشوری دستخوش بی‌ثباتی شود، جایی که کشوری به فقیری کشور مالی در پایین شاخص توسعه جهانی قرار گیرد، همواره در معرض خطر بی‌ثباتی قرار دارید که می‌تواند به تروریسم منجر شود. این یکی از درس‌هایی است که در بیست سال گذشته از شرایط افغانستان و خاورمیانه گرفتیم.  

بنابراین تعهد ما به مالی و عملیات سازمان ملل – اگر بتواند با آن بی‌ثباتی مبارزه و مسئله را حل کند، به آن ثبات دهد و به یک حکومت و مدیریت فرصت بازگشت و تقویت دهد، از گسترش بی‌ثباتی در سراسر منطقه و شمال آفریقا جلوگیری خواهد کرد. بسیار مهم است که ما بخشی از ماموریت جلوگیری از تبدیل منطقه به یک فضای غیرقابل مدیریت باشیم.» 

کلنل رابینسون خاطرنشان کرد که نیروی بریتانیا دارای تعدادی قابل ملاحظه از سربازانی است که پیش‌تر در عراق و افغانستان خدمت کرده‌اند. او گفت: «ما مجموعه‌ای هستیم از تجربه و درس‌های سختی که مجبور بودیم از عراق و افغانستان بیاموزیم و این ما را در موقعیت خوبی قرار می‌دهد. ما مدت‌هاست در مورد خطرات موجود در این منطقه و تاریخ معاصر آن… خطرات مشابه با آن چه در عراق و أفغانستان با آن روبه‌رو بودیم، بسیار مطالعه کرده‌ایم. این ترکیبی از آی‌ای دی و محاصره با سلاح‌های سبک است.» 

کلنل رابینسون افزود که خطرات موجود (در مالی) به مراتب کمتر از تجربیاتش در افغانستان است اما به گفته او: «به هر حال این کشوری خطرناک است و اگر نبود واضح است که ما به آن نیرو اعزام نمی‌کردیم. اما ما به خوبی آموزش‌دیده و سال‌ها تجربه در عراق و افغانستان اندوخته‌ایم. نیروهای ارشد ما در آی‌ای دی رشد کرده‌اند و روند‌های پیشرفته‌ای در حفاظت از خودشان در مقابل اینگونه حملات داشته‌اند.»

قرار است نیروهای بریتانیا به مدت سه سال در مالی مستقر باشند. طبق سیاست‌های معمول عملیات برون‌مرزی بریتانیا، هر واحد ارتش هر شش ماه یک‌بار عوض می‌شود. ماموریت سازمان ملل با عملیات نیروی ضد تروریسم ارتش فرانسه متفاوت است که عملیات «بارخانه» را هدایت می‌کند. بریتانیا به این عملیات (که فرانسه از سال ۲۰۱۴ به منظور مبارزه با گروه‌های شورشی در ساحل آفریقا ایجاد کرده است) هلیکوپتر و صد نیروی تدارکاتی داده است. این دو ماموریت زنجیره‌های متفاوتی از فرماندهی دارند اما با یکدیگر در یک رشته مسائل امنیتی همکاری می‌کنند.  

مقامات بریتانیا تاکید می‌کنند که ماموریت نیروی حافظ صلح جدا از اهداف مبارزات جنگی است. اما در واقع، مرزهای این دو در عملیات زمینی درهم ادغام می‌شود. همان گونه که ریش سفید یک روستا در دیدار پیشین گزارشگر ایندیپندنت گفت: «سربازان خارجی نمی‌توانند تفاوت میان قبایل و طوایف ما را تشخیص دهند، بنابراین ما چرا باید تفاوت میان قبایل (نیروها) آن‌ها را بدانیم؟»

© The Independent

بیشتر از جهان