انتقاد آمریکا از پرواز جنگنده‌های چینی بر فراز دریای جنوبی چین

فرماندهی اقیانوس آرام ارتش ایالات متحده اعلام کرد که این پروازها خطری را متوجه ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریكا نکرده‌اند

یک مقام آمریکایی گفته که هواپیماهای چینی از فاصله ۲۵۰ مایل دریایی (۴۶۰ کیلومتری) شناورهای نیروی دریایی ایالات متحده جلوتر نیامده‌اند، تصویر آرشیوی از ناو هواپیمابر تئودور روزولت – Tony AZIOS / AFP

ارتش آمریكا پروازهای ارتش چین در یک هفته گذشته در دریای جنوبی چین را رفتاری بی ثبات كننده و تهاجمی از سوی پکن دانست اما تاکید کرد این پروازها هیچ خطری را متوجه گروه ناو هواپیمابر نیروی دریایی آمریكا در منطقه نکرده است.

فرماندهی اقیانوس آرام ارتش ایالات متحده روز جمعه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «گروه ضربت ناو هواپیمابر تئودورروزولت از نزدیک تمام فعالیت‌های نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق (PLAN) و نیروی هوایی (PLAAF) را زیر نظر گرفته و آنها هیچ وقت برای کشتی‌ها، هواپیماها یا ملوانان نیروی دریایی ایالات متحده خطرساز نبوده‌اند.»

یک مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، به رویترز گفته که هواپیمای چینی از فاصله ۲۵۰ مایل دریایی (۴۶۰ کیلومتری) شناورهای نیروی دریایی ایالات متحده جلوتر نیامده‌اند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

تایوان گزارش داده که آخر هفته گذشته، چندین هواپیمای نیروی هوایی چین در سمت جنوب غربی منطقه شناسایی پدافند هوایی این کشور، و در نزدیکی جزایر پراتاس تحت کنترل تایوان پرواز کردند. جنگنده‌ها و بمب افکن های H-6 با قابلیت حمل بمب اتمی از جمله این هواپیماها بودند.

منابع امنیتی منطقه‌ای و دیپلماتیک که از شرایط مطلع هستند گفته‌اند که نیروی هوایی چین از اواسط صبح ۲۳ ژانویه همزمان با عبور گروه حامل ایالات متحده از جنوب پراتاس به ماموریت اعزام شدند.

این منابع افزودند که چین از مدت‌ها پیش ارتش خود را برای تقابل احتمالی با ایالات متحده آماده کرده و تمریناتی را انجام می دهد که مشابه عملیاتی علیه یک ناو هواپیمابر است.

یکی از منابع، با اشاره به آبراه بین جنوب تایوان و شمال فیلیپین گفت که چینی‌ها به صورت عمدی تمرینات خود را هنگام عبور ناو آمریکایی از «کانال باشی» انجام می‌دادند. این منبع افزود: «این مساله تایوان نیست. مهمتر از همه، چین در تلاش است تا مساله دریای جنوبی چین را حل کند، این کشور می‌خواهد از ورود ارتش ایالات متحده به دریای جنوبی چین جلوگیری کند و از وزن حضور ایالات متحده در غرب اقیانوس آرام بکاهد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این منابع به شرط ناشناس ماندن با رویترز صحبت کردند زیرا آنها مجاز به گفتگو با رسانه ها نبودند. وزارت دفاع چین هنوز به درخواست اظهارنظر پاسخ نداده است.

روز پنجشنبه، وزارت دفاع چین زبان تندی نسبت به تایوان مورد ادعای چین به کار برد و گفت که تشدید فعالیت‌های نظامی آخر هفته گذشته در نزدیکی جزایری که «استقلال آنها به معنای جنگ است» در واکنش به تحریکات و دخالت‌های خارجی صورت گرفته است.

چین تقریبا همه آبهای دارای ذخایر انرژی دریای چین جنوبی را ادعا می‌کند و در جزایر مصنوعی آن مقرهای نظامی دایر کرده است. برونئی، مالزی، فیلیپین، تایوان و ویتنام نیز ادعاهایی نسبت به بخش‌هایی از دریا دارند.

این آب‌ها محل اختلاف در روابط چین و آمریکا هستند. واشنگتن به طور مرتب پکن را به نظامی‌سازی دریای جنوبی چین و تلاش برای ترساندن همسایگان آسیایی که ممکن است بخواهند از ذخایر گسترده نفت و گاز آن بهره برداری کنند، متهم می‌کند.

چین هم به نوبه خود، به فعالیت نظامی آمریكا در منطقه سرکشی می‌کند. چین روز دوشنبه گفت كه چنین اقداماتی برای صلح و ثبات در منطقه مناسب نیست.

بیشتر از جهان