مهلت اقامت پناهجویان سوری در آمریکا تمدید شد

هدف از اجرای این برنامه حمایت از پناهجویان و مهاجران است

بایدن برنامه‌های بلندپروازانه‌ مهاجرتی را در کمپین انتخاباتی خود مطرح کرده بو - POOL / GETTY IMAGES NORTH AMERICA / GETTY IMAGES VIA AFP

دولت جو بایدن رییس جمهوری جدید آمریکا روز جمعه مهلت تعلیق اخراج چندین هزار مهاجر و پناهجوی سوری از ایالات متحده را تمدید کرد.

به گزارش خبرگزاری رویترز، وزارت امنیت داخلی آمریکا اعلام کرد برنامه حفاظت موقت از ۶۷۰۰ شهروند سوری واجد شرایط تمدید می‌شود.

بنا بر اعلام سرپرست این وزارتخانه، برنامه جلوگیری از اخراج پناهجویان و مهاجرانی که از سوریه به آمریکا آمده‌اند، تا سپتامبر ۲۰۲۲ تمدید می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

هدف از اجرای این برنامه حمایت از پناهجویان و مهاجرانی است که نمی‌توانند به دلایل مختلف امنیتی، از درگیری نظامی، به کشور خود بازگردند.

افراد مشمول این برنامه می‌توانند برای یک مدت مشخص، به صورت قانونی در آمریکا بمانند.

دولت دونالد ترامپ قصد داشت پناهجویان سوری و کسانی که از آمریکای مرکزی وارد ایالات متحده می‌شوند را از شمول این برنامه خارج کند.

با این حال رییس جمهوری سابق آمریکا، که برای رسیدن به هدف خود با چالش‌های قانونی روبرو شده بود، دو بار اجرای این برنامه را تمدید کرد.

جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا، نخستین ساعات حضورش در کاخ سفید را با لغو اقدامات مهاجرتی دونالد ترامپ آغاز کرد. بایدن فرمان اجرایی ترامپ مبنی بر ممنوعیت سفر کشورهای مسلمان را لغو کرد و ساخت دیوار در مرز مکزیک را متوقف کرد.

بایدن برنامه‌های بلندپروازانه‌ مهاجرتی را در کمپین انتخاباتی خود مطرح کرده بود که شامل تصویب قانون جامع مهاجرتی جدید و حفظ برنامه‌های کمک به مهاجران ساکن در ایالات متحده است.

هر چند گفته می‌شود که لغو فرمان‌های اجرایی لزوما به تغییر منجر نمی‌شود و گاهی اجرای شرایط جدید زمان‌بر است، اما به نظر می‌رسد درباره محدودیت سفر مسلمانان شرایط ساده‌تر باشد. چون جو بایدن به وزارت امور خارجه دستور داده که روند صدور ویزا برای اتباع کشورهایی که با فرمان ترامپ تحت تاثیر قرار گرفته بودند را آغاز کند.

برنامه دوران اوباما مربوط به جلوگیری از اخراج کودکانی که وارد ایالات متحده می‌شدند که کودکان مهاجر بدون مدرک را حمایت می‌کرد از سال ۲۰۱۷ توسط دونالد ترامپ متوقف شد. هرچند که دیوان عالی مقابل تلاش ترامپ برای پایان دادن به این برنامه ایستاد، اما دولت او این برنامه را محدود کرد. بایدن فرمانی برای حفظ این برنامه امضا کرد و آن را به وزارت امنیت داخلی ارجاع داد.

بایدن همچنین در حال آماده‌سازی لایحه‌ مهاجرتی است که اختیارات رئیس‌جمهور برای صدور محدودیت‌ها را کاهش می‌دهد. به گفته مقامات جدید کاخ سفید، بر اساس این لایحه همچنین به مهاجراتی که مدارک هویتی ندارند و در آمریکا زندگی می‌کنند کمک می‌شود، سامانه مهاجرت آمریکا را مدرن‌سازی می‌شود، روی فناوری مرزی سرمایه‌گذاری صورت می‌گیرد و به مرکز آمریکا کمک می‌شود.

بایدن همچنین ساخت دیوار در مرز مکزیک را که میلیون‌ها دلار صرف آن می‌شد را لغو کرد. با صدور فرمان اضطراری ترامپ، از سال ۲۰۱۷ حدود ۱۵میلیارد دلار برای ساخت ۷۳۸ مایل دیوار مرزی از صندوق‌های مختلف تخصیص داده شد.

بیشتر از جهان