درخواست بایدن از پوتین برای آزادی ناوالنی

ناوالنی شهریور گذشته با عامل عصبی نوویچوک مسموم شد و در آلمان تحت درمان قرار گرفت

معترضان به دستگیری الکسی ناوالنی در مسکو پایتخت روسیه- REUTERS/Maxim Shemetov

سخنگوی کاخ سفید روز جمعه اعلام کرد که رئیس‌جمهوری جدید ایالات‌متحده در نخستین گفت‌وگوی خود با رئیس‌جمهوری روسیه، خواستار آزادی الکسی ناوالنی، رهبر مخالفان کرملین، شده است.

جن ساکی در یک نشست خبری در واشنگتن درباره محتوای مکالمه تلفنی جو بایدن با ولادیمیر پوتین که روز سه‌شنبه انجام شد، گفت که رئیس‌جمهوری آمریکا از همتای روس خود خواسته است تا ناوالنی را فورا آزاد کند.

این منتقد سرسخت کرملین، شهریور گذشته با عامل عصبی نوویچوک مسموم شد و در آلمان تحت درمان قرار گرفت. مسئولان آلمانی معتقدند او مورد سوء قصد قرار گرفته است؛ اتهامی که مسکو آن را رد می‌کند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با وجود تهدید مقام‌های روسیه به انتقال ناوالنی به زندان، این حقوقدان ۴۴ ساله پس از بهبودی، یکشنبه دو هفته پیش به همراه همسرش به کشور خود بازگشت و در بدو ورود، در فرودگاه مسکو بازداشت شد.

سخنگوی کاخ سفید همچنین گفت که بایدن درباره طیفی از دیگر نگرانی‌های مهم آمریکا مانند دخالت روسیه در روند برگزاری انتخابات ایالات‌متحده، حاکمیت اوکراین و حملات سایبری نیز با پوتین گفت‌وگو کرده است.

آمریکا، روسیه را به تلاش برای تاثیر‌گذاری بر انتخابات ریاست‌جمهوری ۲۰۱۶ که به پیروزی دونالد ترامپ انجامید، متهم کرده است؛ اتهامی که در چهار سال گذشته ادامه یافته و مسکو نیز هر بار آن را رد کرده است.

بیشتر از جهان