انقلابی در بازی‌های رایانه‌ای؛ اتصال مغز انسان به رایانه

«دنیای واقعی دیگر آن دنیای معیاری که ما به عنوان بهترین حالت ممکن واقعیت بصری می‌شناسیم، نخواهد بود»

«در آینده قادر خواهیم بود که خاطرات را ذخیره و دوباره بازبینی کنیم» - JEAN-PIERRE CLATOT / AFP

رئیس شرکت والو (Valve) اعلام کرده است که آن شرکت به منظور ایجاد انقلابی در صنعت بازی و برای تغییر بنیادی در تجربه انسان، در حال کار بر روی روشی برای اتصال مغز انسان به رایانه است.

گیب نیول در گفتگو با شبکه یک اخبار نیوزلند اظهار داشت که شرکت والو در حال کار با بستر علوم اعصاب OpenBCI است تا نرم‌افزار آزاد (اوپن سورس) رابط مغز-رایانه (BCI) را توسعه دهد. یکی از اهداف این طرح آن است که به افراد این امکان را بدهد که با یک «هِد سِت» به فرم واقعیت مجازی، خود را به تمام و کمال در بازی‌های ویدیویی غوطه‌ور کنند. در عین حال، آقای نیوول ادعا کرده است که ظرفیت نهایی این طرح تقریبا نامحدود است. 

او می‌گوید: «ما در حال کار بر روی یک پروژه نرم افزار آزاد هستیم که هرکسی بتواند به روش‌های مختلف، فناوری‌های ساخته شده در هد ست‌ها را با وضوح بالا [سیگنال مغزی] از رایانه دریافت کند.» به نظر می‌رسد که بسیاری از بحث‌های ما درباره طراحی محصولات، شبیه به مسایل علمی تخیلی باشد، از جمله توان ما برای خلق تجربیاتی در مغز افراد، تجربیاتی که توسط ساز و کار مغزِ از جنس گوشت ایجاد نشده‌اند، در واقع این تجربیات [با حواس‌مان] از حد ممکن بهتر خواهد بود.

این می‌تواند به معنای آن باشد که با ورود مستقیم به بخشی از مغز که مسئول واکنش‌های دیداری، شنیداری، و لامسه است، تجربه کاربر می‌تواند به مراتب عمیق‌تر از آن باشد که با گوش‌ها و چشم‌ها جذب و ادراک می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

او می‌گوید: «دنیای واقعی دیگر آن دنیای معیاری که ما به عنوان بهترین حالت ممکن واقعیت بصری می‌شناسیم، نخواهد بود. دنیای واقعی در مقایسه با دنیایی که می‌توان در مغز افراد خلق کرد، یک دنیای یکنواخت، بی‌رنگ و مبهم به نظر خواهد رسید. با رابط‌های مغز-رایانه (BCIs) خیلی سریع خواهیم توانست تجربیاتی را ورای واقعیت موجود، و مافوق و برتر از واقعیت خلق کنیم. اما نکته عجیب این نیست. ماجرا جایی عجیب می‌شود که می‌توان با رابط مغز-رایانه (BCI)، قابل ویرایش شد.»

این ایده «ویرایش» احساسات یا افکار توسط رابط‌های مغز-رایانه (BCIs) موضوع جدیدی نیست و پیش از این نیز در «استارت آپ» نورالینک (Neuralink) فناوری عصبی ایلان ماسک پیشنهاد شده بود. نورالینک سال گذشته یک رابط مغز-رایانه (BCI) در حال کار را نشان داده بود که به منظور کنترل سیگنال‌ها و فعالیت‌ها در مغز یک خوک کار گذاشته شده بود. 

ماسک در خلال مراسم اوت سال گذشته گفته بود که آن تراشه برای کمک به حل مشکلات مغز و ستون فقرات مورد استفاده قرار خواهد گرفت، اما می‌تواند در نهایت در طیف وسیعی از کاربردها، از جمله فراخواندن از راه دور یک خودروی خودران تسلا، به کار گرفته شود.

او گفته بود: «می‌توانی مسئله نابینایی را حل کرد، می‌توان مسئله ناتوانی حرکتی را حل کرد، می‌توان مشکل ناشنوایی را حل کرد. در آینده قادر خواهیم بود که خاطرات را ذخیره و دوباره بازبینی کنیم و در نهایت، می‌توان آن‌ها را روی یک بدن جدید یا یک بدن روباتیک بارگذاری کرد.»

شرکت والو هنوز هیچ جزئیاتی را در خصوص آن که چنین دستگاهی چه زمانی ممکن است برای عرضه عمومی در دسترس قرار بگیرد، اعلام نکرده است، اما آقای نیول تاکید کرده است که بعید است که چنان امری پیش از سال ۲۰۲۲ رخ دهد. اقای نیول همچنین گفته است که فراتر از دنیای بازی‌ها و سرگرمی، پیشرفت‌های فناوری رابط مغز-رایانه (BCI)، خواب را به «فقط یک برنامک که آن را اجرا می‌کنید» تبدیل می‌کند تا بیشترین میزان بازیابی توان و استراحت از آن حاصل شود. 

او اظهار داشت که انعطاف‌پذیری مغز به معنای آن است که می‌توان حتی کاری کرد که افراد فکر کنند به جای بازو، شاخک و بازوچه‌های حسگر دارند. هرچند که او هشدار داد که پذیرفتن چنین فناوری‌ای از سوی کاربران، به‌تمامی به میزان اعتماد آنها بستگی دارد.  او گفت: «هیچ چیز خارق‌العاده و جادویی در خصوص این سامانه‌ها وجود ندارد که باعث شود آن‌ها در برابر ویروس‌ها یا چیزهایی شبیه به آن، کمتر آسیب‌پذیر باشند.»

«مردم می خواهند کاملا مطمئن باشند که چنین چیزهایی سامانه‌های قابل اطمینانی هستند و در درازمدت خطری برای سلامتی آنها ندارند.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی