دعوای اسپیس‌اکس و آمازون بر سر اینترنت فضایی

اسپیس‌ایکس تا کنون بیش از ۸۰۰ ماهواره برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به مدار زمین فرستاده است

ایلان ماسک، مدیرعامل شرکت اسپیس اکسBritta Pedersen / POOL / AFP

آمازون و اسپیس‌ایکس، به مدیرعاملی ایلان ماسک، بر سر پروژه‌های اینترنت ماهواره‌ای‌ خود، با هم درگیر شده‌اند.

هر دو شرکت در حال ورود به بازار اینترنت پرسرعت ماهواره‌ای هستند. اسپیس‌ایکس در حال توسعه استارلینک است. همزمان، آمازون قصد دارد ۳۰۰۰ ماهواره را تحت برنامه موسوم به پروژه کوییپر (Project Kuiper) به فضا پرتاب کند.

در حالی که اسپیس‌ایکس تا کنون بیش از ۸۰۰ ماهواره را برای ارائه خدمات اینترنت ماهواره‌ای به ایالات متحده، کانادا و بریتانیا به فضا پرتاب کرده است، آمازون هنوز تولید ماهواره‌های خود را آغاز نکرده است.

اسپیس‌ایکس اخیراً از مقامات آمریکایی خواسته است اجازه دهند ماهواره‌های خود را در ارتفاعی كمتر از آنچه در ابتدا در نظر گرفته بود‌، به فضا بفرستد. آمازون با این درخواست مخالف است، با این استدلال كه این تغییر، موجب تداخل با سایر ماهواره‌ها خواهد شد.

گزارش‌ها حاکی است که دیوید گلدمن، مدیر اسپیس‌ایکس، با کمیسیون ارتباطات فدرال برای بحث درباره پیشنهاد این شرکت صحبت کرده است. او می‌گوید آمازون «برای مخالفت با پیشنهاد اسپیس‌ایکس، با مقامات کمیسیون ۳۰ جلسه داشته است»، اما «هیچ جلسه‌ای، برای تأیید سیستم پیشنهادی خود با آنها برگزار نکرده است.» وی معتقد است هدف آمازون «خفه‌کردن رقابت» است.

در پایان سال گذشته، آمازون از کمیسیون ارتباطات فدرال خواست که «تا تکمیل بررسی‌ها، درباره نگرانی‌های در خصوص تداخل‌های رادیویی»، ارتفاع ماهواره‌های اسپیس‌ایکس را به حداقل ۵۸۰ کیلومتر محدود کند.

گزارش شده است كه ماریا دودسون شومان، مشاور حقوقی شركت آمازون، در نامه‌ای به کمیسیون مذکور نوشت كه «اسپیس‌ایکس مدعی است كه سیستم ماهواره‌های آن قادر است بدون عبور از مرز ۵۸۰ كیلومتر، کار کند و نشان نداده است كه چرا قادر نیست این شرط را بلافاصله اجرا کند.» 

با این حال، آقای ماسک در یک توییت به آمازون پاسخ داد: «این مخالفت به مردم کمک نمی‌کند. وقتی سیستم ماهواره‌های آمازون در بهترین حالت، چندین سال طول می کشد تا راه بیفتد، به نفع مردم نیست که جلو فعالیت استارلینک گرفته شود.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در پاسخ، سخنگوی آمازون به شبکه سی‌ان‌بی‌سی گفت که این برنامه‌های اسپیس‌ایکس است که ضد رقابت است و به زیان مصرف‌کنندگان خواهد بود.

«واقعیت ساده است. ما سیستم کویپر را برای جلوگیری از تداخل با استارلینک طراحی کردیم و اکنون آنها می‌خواهند طراحی خود را تغییر دهند. این تغییرات نه تنها در فضا خطر تصادم را بین ماهواره‌ها افزایش می‌‌دهد، بلکه باعث افزایش تداخل رادیویی برای مشتریان می‌شود.»

سخنگوی آمازون می‌گوید: «بر خلاف ادعاهای اسپیس‌ایکس در توییتر، این تغییرات پیشنهادی اسپیس‌ایکس است که می‌تواند رقابت بین سیستم‌های اینترنت ماهواره‌ای را با مشکل روبه‌رو کند. به وضوح به نفع اسپیس‌ایکس است که رقابت را در همان نطفه خفه کند، اما مطمئناً این به نفع عموم نیست.»

نه اسپیس‌ایکس و نه آمازون، به درخواست ایندیپندنت برای اظهار نظر پیش از زمان انتشار این مقاله پاسخ ندادند.

آمازون تنها سازمانی نیست که نگران ارتفاع ماهواره‌های اسپیس‌ایکس است.

در اوت سال ۲۰۲۰، گزارش کارگاه ماهواره‌های فلکی ۱ (Satellite Constellations 1) نشان داد که فعالیت ماهواره‌ها در مدار زمین می‌تواند به شدت کیفیت انجام رصدهای نجومی با نور طبیعی و نور مادون قرمز از سطح زمین را کاهش دهد.

در آن گزارش آمده است: «یک طراحی بد درباره قرار دادن ماهواره‌ها در مدار زمین، اثر مخربی بر برنامه‌های نجومی بر روی زمین خواهد داشت.»

© The Independent

بیشتر از تکنولوژی