در آستانه سال نو چینی، آزمایش مقعدی کرونا در این کشور اجباری شد

تاکنون بیش از یک میلیون نفر از ساکنان پکن با روش تشخیص مقعدی ویروس کرونا آزمایش شده‌اند

استفاده از آزمایش مقعدی ویروس کرونا، موجب بروز جنجال‌هایی در میان کارشناسان شده است-GREG BAKER / AFP

چین در تدارک تعطیلات سال نوی خود و در گرماگرم افزایش آمارمبتلایان، برای آزمایش ویروس کرونا مقررات سختگیرانه‌ای برقرار کرده است.

تعطیلات سال نو پر جنب‌وجوش‌ترین روزهای سال در چین است. مقامات بهداشتی در پکن می‌گویند قصد دارند در ۴۸ ساعت آینده بیش از دو میلیون نفر را مورد آزمایش مخاط گلو، بینی و مقعد قرار دهند.

بنا به گزارش‌ها، در چارچوب این برنامه، بیش از یک میلیون نفر از ساکنان پکن هم‌اکنون با روش تشخیص مقعدی ویروس کرونا، آزمایش شده‌اند. لی تُنگ زِنگ، متخصص بیماری‌های واگیردار در بیمارستان یوان به شبکه دولتی «سی‌سی‌تی‌وی» گفت که آزمایش‌های مقعدی دقیقتر هستند و «موارد نادرست جواب مثبت آزمایش را کاهش می‌دهند.»

دکتر تنگ زن گفته است: «در برخی موارد ابتلا که بیماران عارضه‌ای ندارند یا عوارض آن‌ها ملایم است، بیماری به‌سرعت برطرف می‌شود و ممکن است پس از پنج روز، اثری از ویروس در مخاط گلوی آنان دیده نشود اما ما متوجه شده‌ایم که در برخی مبتلایان، ویروس کرونا در مقایسه با سیستم تنفسی، برای مدت بیشتری در جهاز هاضمه یا مدفوع باقی می‌ماند. البته آزمایش مقعد به راحتی آزمایش مخاط گلو نیست. به همین دلیل تنها در مورد افرادی استفاده می‌شود که به مراکز عمده قرنطینه مراجعه می‌کنند. این آزمایش از نتایج نادرست و مثبت آلودگی می‌کاهد.»

استفاده از آزمایش مقعدی ویروس کرونا، موجب بروز جنجال‌هایی در میان کارشناسان شده است. یانگ ژنکیو، معاون بخش بیولوژی دانشگاه ووهان به نشریه دولتی «گلوبال تایمز» چین گفت که این ویروس خاص دستگاه تنفسی است و به همین دلیل آزمایش مخاط بینی و گلو به مراتب موثرتر است. او گفت که هرچند مواردی بوده که نتیجه آزمایش کرونای مدفوع افراد مثبت شده است اما هیچ‌گونه مدرکی حاکی از این‌که ویروس می‌تواند از طریق جهازهاضمه بیمار به سایرین سرایت کند، وجود ندارد. 

هفته گذشته، پکن اعلام کرد که به‌عنوان بخشی از برنامه دقیق ردیابی موارد ابتلا که در ناحیه «دکسینگ» بروز کرده است، پادتن کلیه کسانی را که از تاریخ دهم دسامبر وارد پایتخت شده‌اند، آزمایش خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در برخی از شهرهای چین، مدت قرنطینه کرونا برای مسافرانی که وارد آن می‌شوند، ۲۸ روز است. مقامات پکن سیستم «۱۴+۷+۷» را که شامل ۱۴ روز اقامت در یک هتل، هفت روز قرنطینه در خانه و هفت روز نظارت‌های بهداشتی است را به منظور جلوگیری از پیوستن افراد مشکوک به اجتماعات، درنظر گرفته‌اند.

شهرهای «دالیان» و «ننجینگ» و استان‌های «هِیلونگ جیانگ» و «شیجیانگ» نیز مقرراتی مشابه وضع کرده‌اند. کمیسیون بهداشت ملی چین هم در یک پوستر در فضای مجازی اعلام کرده است که کسانی که در طول تعطیلات سال نو از دیگر ایالات به مناطق روستایی باز می‌گردند، باید تاییدیه آزمایش منفی کرونا به همراه داشته باشند که تا هفت روز پیش از آن، گرفته شده است.

اقدامات سختگیرانه کنترل موارد ابتلا، به دنبال نتیجه مثبت آزمایش یک پسر ۹ ساله اعمال شده که به نوع مسری‌تر و مرگبارتر ویروس بریتانیایی مبتلا شده است.

روز چهارشنبه، چین با ۷۵ مورد بیماری در روز ۲۶ ژانویه، کمترین موارد ابتلا به کووید-۱۹ را در دو هفته گذشته گزارش کرد. روز پیش از آن ۸۲ نفربه کووید-۱۹ مبتلا شده بودند. این کمترین شاخص بیماری در یک روز از تاریخ ۱۱ ژانویه تاکنون است. تعداد ۸۸ هزار و ۷۰۱ نفر در چین تاکنون به ویروس کرونا مبتلا شده‌اند اما موارد مرگ‌ومیر ناشی از عوارض بیماری، در رقم چهار هزار و ۶۳۲ نفر باقی مانده است.

© The Independent

بیشتر از جهان