ششمین پرواز بمب افکنهای بی-۵۲ در نزدیکی حریم هوایی ایران

این بمب افکنها حدود پنج ساعت برفراز خلیج‌فارس به گشت‌زنی هوایی پرداختند

یکی از دو فروند بی-۵۲اِچ نیروی هوایی آمریکا که صبح امروز برفراز عربستان سعودی و خلیج فارس پرواز کردند در حال اسکورت توسط چهار فروند بمب افکن ضربتی اف-۱۵اس نیروی هوایی سلطنتی سعودی دیده می‌شوند-عکس از فرماندهی مرکزی ارتش آمریکا

صبح امروز ۸ بهمن ۱۳۹۹، دو فروند بمب‌افکن راهبردی بی-۵۲اِچ به نام‌های «روح باسیِر و شریوپورت» و «خانم خوش‌شانس چهار» متعلق به اسکادران بیستم بمب‌افکن از هنگ دوم بمب‌افکن نیروی هوایی ایالات‌متحده آمریکا پس از حدود ۱۵ ساعت پرواز از پایگاه هوایی بارکسدِیل (Barksdale)، خود را به حریم هوایی عربستان سعودی رساندند و ضمن پرواز بر فراز این کشور، به مدت حدود پنج ساعت برفراز خلیج‌فارس به گشت‌زنی هوایی پرداختند.

 این ششمین بار در سه ماه اخیر است که بمب‌افکن‌های سنگین بی-۵۲اچ نیروی هوایی ایالات‌متحده مجهز به موشک‌های کروز اِی جی اِم-۱۵۸ (AGM-158) در نزدیکی حریم هوایی ایران به پرواز در می‌آیند تا ضمن رساندن پیامی هشدارآمیز به سران رژیم تهران، از نیروهای نظامی آمریکا در کشورهای منطقه و متحدان آن در برابر رفتار خصمانه سپاه قدس و نیروهای نیابتی‌اش محافظت کنند.

در دو ماه اخیر، سران رژیم جمهوری اسلامی ایران از جمله جواد ظریف، وزیر امور خارجه، همواره این پروازها را برای نیروهای مسلح آمریکا پرهزینه و بی‌ارزش خوانده و وانمود کرده‌اند که این هواپیماهای بمب‌افکن موجب هراس آن‌ها نمی‌شوند. این در حالی است که یک روز پس از پرواز دو فروند بمب‌افکن بی-۵۲اِچ در نزدیکی حریم هوایی ایران در تاریخ ۲۰ آذر ۱۳۹۹، به دستور مقام‌های کشوری، یک فروند هواپیمای بوئینگ ۳-۷۰۷ جِی۹سی نیروی هوایی ارتش برای شنود الکترونیکی، رادیویی و عکس‌برداری بر فراز خلیج‌فارس به پرواز درآمد و فعالیت‌های نیروی هوایی آمریکا در پایگاه‌های منطقه به‌خصوص العدید قطر را رصد کرد.

بسیاری از مقامات رژیم جمهوری اسلامی تصور می‌کردند که با پایان دوران ریاست‌جمهوری دونالد ترامپ، شاهد کاهش رفتارهای دفاعی نیروهای نظامی آمریکا  از‌جمله پرواز بمب‌افکن‌های بی۵۲اِچ در نزدیکی حریم هوایی آمریکا باشند اما پرواز صبح امروز این بمب‌افکن‌ها در نزدیکی حریم هوایی ایران، نشانگر آن است که نیروهای مسلح آمریکا در دوران ریاست‌جمهوری جو بایدن نیز همچنان خطر حملات نظامی سپاه قدس و شبه‌نظامیان وابسته به آن را در منطقه خاورمیانه دست‌کم نگرفته‌اند و برای مقابله با آن، همواره آمادگی رزمی خود را حفظ می‌کنند.

۱۵ ساعت پرواز مستقیم و بدون توقف تا آسمان خلیج‌فارس

آخرین پرواز از این نوع را دو فروند بی-۵۲اِچ متعلق به اسکادران ۶۹ بمب‌افکن از هنگ پنجم بمب‌افکن نیروی هوایی آمریکا از پایگاه هوایی مینوت (Minot)، در تاریخ ۲۷ دی ۱۳۹۹ یعنی ۱۰ روز پیش و در آخرین روزهای زمامداری رئیس‌جمهور پیشین ایالات‌متحده آمریکا، دونالد ترامپ انجام داده بودند. پروازی که با سی‌امین سالگرد حمله هوایی ائتلاف به رهبری آمریکا به ارتش عراق در جریان عملیات «طوفان صحرا»، همزمان بود.

در جریان پروازهای حدود ۳۶ ساعته بمب‌افکن‌های بی۵۲اِچ نیروی هوایی آمریکا از پایگاه‌های مینوت و بارکسدیل به منطقه خاورمیانه، هواپیماهای سوخت‌رسان بدنه متوسط کِی‌سی-۱۳۵ آر و بدنه سنگین کِی سی-۱۰آ نقش مهمی در سوخت‌رسانی به آن‌ها ایفا می‌کنند. این بمب‌افکن‌ها برای رسیدن به خلیج‌فارس حداقل پنج بار سوخت‌گیری هوایی دارند. در مدت پروازهای گشتی آن‌ها در نزدیکی حریم هوایی ایران نیز، با استفاده از هواپیماهای سوخت‌رسان سنگین کِی سی-۱۰ آ اعزامی به پایگاه الظفره، حداقل یک مرتبه به آن‌ها سوخت‌ رسانده می‌شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

وظیفه محافظت از این بمب‌افکن‌های راهبردی در آسمان خاورمیانه پیش‌تر بر عهده اف-۱۶ سی‌جی‌های اسکادران ۷۷ شکاری نیروی هوایی آمریکا مستقر در پایگاه شاهزاده سلطان بود اما حال این مسئولیت مهم برعهده اف-۱۶سی‌های اسکادران ۹۳ شکاری است که به تازگی به منطقه خاورمیانه گسترش یافته‌اند. علاوه بر اف-۱۶ها، جنگنده‌های اف-۱۵آس نیروی هوایی سلطنتی سعودی و یکی از دو فروند هواپیمای جنگ الکترونیک ئی سی-۱۳۰اِچ (EC-130H) از اسکادران ۴۳ جنگ الکترونیک نیروی هوایی آمریکا، اعزامی به پایگاه العدید در قطر، در زمان پرواز بمب‌افکن‌های بی-۵۲اِچ برفراز خلیج‌فارس، رادارهای هشدار زودهنگام نیروی پدافند هوایی ارتش و همچنین نیروی هوافضای سپاه را مختل می‌کنند تا حتی از رصد کامل بمب‌افکن‌ها عاجز باشند.

۶۰-۰۰۰۲ و ۰۰۰۸-۶۰  به ترتیب با شناسه‌های رادیویی «بُت۱۲» و «بُت۱۱» (IDOL 12 and 11) دو بمب‌افکنی بودند که صبح امروز در نزدیکی حریم هوایی ایران به پرواز درآمدند. هواپیمای ۰۰۰۲-۶۰ «روح باسیِر و شریوپورت» (Spirit of Bossier and Shreveport) نام دارد. این نام به افتخار دو شهر از ایالات لوئیزیانا که محل استقرار پایگاه مادر آن یعنی بارکسدِیل است، بر روی آن گذاشته شده است.

بی-۵۲اچ ۶۰ ساله دیگر «خانم خوش‌شانس چهار» (Lucky Lady-IV) نام دارد. این بمب‌افکن یکی از دو بی-۵۲ اسکادران ۹۶ بمب‌افکن نیروی هوایی آمریکا بود که در سال ۱۳۷۳ در جریان رزمایش گلوبال فایرپاور ۷-۹۴ (Global Firepower 94-7) رکورد طولانی‌ترین پرواز بمب‌افکن‌های بی-۵۲ را شکست. در جریان آن رزمایش، که به منظور ترساندن دولت عراق به رهبری صدام حسین اجرا شد، این بمب‌افکن‌ها در چهارمین سالگرد عملیات طوفان صحرا از پایگاه هوایی بارکسدِیل پرواز کردند و بدون توقف  خود را به کویت رساندند و اهدافی را بمباران کردند.

آرزوی واهی فرماندهان سپاه برای شکار بی-۵۲اچ ها

فرماندهان سپاه پاسداران از ‌جمله امیرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نیروی هوافضای این نیرو همواره مدعی هستند که بمب‌افکن‌های بی-۵۲ اِچ نیروی هوایی آمریکا اهداف راحتی برای منهدم کردن با سامانه‌های پدافند موشکی‌ آن‌ها هستند. این در حالی است که بمب‌افکن‌های بی-۵۲اِچ اساسا برای انجام عملیات در حریم هوایی کشورهای متخاصم استفاده نمی‌شوند و در واقع سکویی پرنده برای پرتاب موشک‌های کروز هستند. موشک‌های کروزی که در موج نخست هرگونه حمله هوایی گسترده آمریکا به یک کشور، وظیفه انهدام سایت‌های راداری و سامانه‌های پدافند موشکی را پیش از فرارسیدن جنگنده بمب‌افکن‌های غیر رادارگریز، بر عهده خواهند داشت.

شلیک موشک‌های کروز با این بمب‌افکن‌ها در فاصله زیادی از حریم هوایی کشور متخاصم انجام می‌شود به‌طوری که رادارهای آن کشور توانایی شناسایی و کشف موقعیت موشک‌های کروز شلیک شده را نداشته باشند. بنابراین اساسا در صورت بروز یک درگیری نظامی بین ایران و ایالات‌متحده آمریکا، این بمب‌افکن‌ها در فاصله‌ای از حریم هوایی ایران پرواز خواهند کرد که هیچ موشک زمین به هوای شلیک شده از خاک ایران توانایی رسیدن به آن‌ها را نداشته باشد. همان‌طور که در بامداد ۲۷ دی ۱۳۶۹، بمب‌افکن‌های بی-۵۲ نیروی هوایی آمریکا که در آن زمان مدل «جی» بودند با ۳۵ موشک کروز اِی جی اِم-۸۶سی، شبکه پدافندی و راداری عراق را منهدم کردند؛ شبکه‌ای که روزگاری قوی‌ترین سد دفاع هوایی در غرب آسیا بود.