کاهش زاد و ولد در دوران همه‌گیری کرونا

نرخ زاد و ولد در آمریکا پیش از همه‌گیری هم به کمترین حد خود رسیده بود

از عوامل دخیل در این کاهش می‌توان به وضعیت مالی نامشخص و افزایش مسئولیت‌های مراقبتی از کودکان اشاره کرد- ORLANDO SIERRA / AFP

در زمان شروع همه‌گیری کرونا، کارشناسان فکر می‌کردند با افزایش زمان سپری‌شده در خانه، میزان زادوولد بیشتر خواهد شد اما تحقیقات اخیر و داده‌های مربوط به میزان زادوولد در ایالات‌متحده، نشان می‌دهد که همه‌گیری کووید-۱۹ در واقع فرزندآوری را کاهش داده است.

بر اساس برآورد موسسه بروکینگز، در ماه ژوئن سال ۲۰۲۰ تنها چند ماه پس از آغاز قرنطینه در قسمت‌هایی ازآمریکا برای مقابله با شیوع ویروس کرونا، قرار بود بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ هزار کودک، کمتر از سال ۲۰۱۹ متولد شوند. این گروه تحقیقاتی، در گزارشی که ماه گذشته به اشتراک گذاشت، تولد همان ۳۰۰ هزار کودک کمتر را تایید کرد اما افزود که عواملی چون تعطیلی مدارس و مهد‌کودک‌ها می‌تواند باعث افزایش این رقم شود.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

موسسه بروکینگز به تحقیقاتی دیگر با نتیجه‌گیری مشابه در مورد کاهش زادوولد مرتبط با همه‌گیری نیز اشاره کرده است. طبق یک نظرسنجی در موسسه گوتماخر، ۳۴ درصد از زنان آمریکایی «یا زمان بچه‌دار شدن خود را به تعویق انداخته‌اند یا تصمیم گرفته‌اند فرزندان کمتری داشته باشند.» بر اساس نظرسنجی‌ای دیگر، روابط جنسی تقریبا نیمی از بزرگسالان در دوران همه‌گیری، کاهش یافته است.

محققان در یک سال گذشته، ترند‌های گوگل را تجزیه‌وتحلیل کرده‌اند و موسسه بروکینگز به مطالعه‌ای اشاره داشته که نشان می‌دهد جست‌وجو برای عبارات مربوط به بارداری کاهش یافته است. 

داده‌های مربوط به میزان زادوولد در اکثر ایالات آمریکا بلافاصله در دسترس نیستند، اما بر اساس ان‌بی‌سی‌ال‌اکس، این آمار در ایالت‌هایی که تعداد تولد را تقریبا در زمان واقعی گزارش می‌دهند، مانند ایالت‌های فلوریدا، اوهایو و آریزونا، در ماه دسامبر ۲۰۲۰ از سال قبل در همان زمان کمتر بوده است.

فیلیپ کوهن، جامعه‌شناس و جمعیت‌شناس دانشگاه مریلند، در گفت‌وگو با این رسانه، این کاهش را «وضعیت بد» خواند و گفت: «کاهشی که اکنون شاهد آن هستیم نسبتا قابل‌توجه است.» او همچنین افزود که این کاهش دلایل متعددی دارد اما عدم اطمینان به آینده یکی از مهم‌ترین آن‌ها است: «مردم وقتی تصمیمات طولانی‌مدت می‌گیرند که به آینده اطمینان دارند و چیزی به اندازه‌ این همه‌گیری عظیم، اعتماد را سلب نکرده است.»

از دیگر عوامل دخیل در این کاهش می‌توان به وضعیت مالی نامشخص و افزایش مسئولیت‌های مراقبتی از کودکان اشاره کرد.

بر اساس گزارش واشنگتن‌پست، نرخ زادوولد در امریکا پیش از همه‌گیری هم به کمترین حد خود رسیده بود و برخی از کارشناسان در سال ۲۰۱۷ از احتمال «وقوع وضعیت اضطراری» در ایالات‌متحده ابراز نگرانی کرده بودند؛ مسئله‌ای که به نگرانی‌ها بابت جایگزینی نیروی کار مسن و کسب درآمد مالیاتی کافی برای حفظ ثبات اقتصادی، دامن می‌زند.

به‌طور کلی، کارشناسان معتقدند که کاهش میزان زادوولد با ادامه‌ همه‌گیری و اضطراب‌های اقتصادی و اجتماعی، ادامه خواهد یافت.

© The Independent

بیشتر از زندگی