مادورو از زنان ونزوئلا خواسته است «به خاطر وطن» شش فرزند بیاورند

ونزوئلا از بحران سیاسی و  سوء تغذیه گسترده رنج می‌برد

مقامات سازمان ملل می‌گویند از سال ۲۰۱۵ تا حدود ۴.۵ میلیون نفر از این کشور گریخته‌اند - AFP

رهبر ونزوئلا از زنان کشورش خواسته تا برای مقابله با سیل مهاجرت دسته جمعی میلیون‌ها نفر از ونزوئلا از زور فقر، گرسنگی و هرج‌ومرج سیاسی، شش فرزند به دنیا بیاورند.

نیکولاس مادورو در یک سخنرانی تلویزیونی به معرفی برنامه دولت برای گسترش زاد و ولد پرداخت و گفت مردم باید تا جایی که می‌توانند فرزند بیاورند. او گفت: «خداوند شما را حفظ کند که برای کشور شش پسر و دختر کوچک می‌آورید.»

«پس، پیش به سوی فرزندآوری، پیش به سوی فرزندآوری، تمام زنان شش فرزند به دنیا بیاورند، همه. بیایید وطن را بسازیم.»

آقای مادورو پس از وفات هوگو چاوز در سال ۲۰۱۳ قدرت را به دست گرفت.

اما از آن زمان تا کنون، مردم ونزوئلا به چشم خود شاهد سقوط کشورشان بوده‌اند؛ یکی از بزرگ‌ترین اقتصادهای آمریکای لاتین، در اثر آمیخته‌ای از مشکلات ناشی از فساد، کاهش قیمت نفت، سوء مدیریت اقتصادی و خشونت سیاسی به ورطه نابودی افتاده است.

طرفداران رئیس جمهور می‌گویند کشورهایی مثل آمریکا، که تحریم‌های سختی علیه ونزوئلا وضع و خوان گوایدو را رئیس جمهور مشروع  اعلام کرده‌، تلاش‌های رئیس جمهور را تضعیف می‌کنند. منتقدان آقای مادورو می‌گویند او برای ماندن در قدرت به روش‌های شدیداً استبدادی متوسل شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مقامات سازمان ملل می‌گویند از سال ۲۰۱۵ تا حدود ۴.۵ میلیون نفر از این کشور گریخته‌اند. تعداد زیادی از آنها به اروپا رفته‌اند، اما اکثریت آنها وارد کشورهایی مثل کلمبیا و برزیل شده‌اند. بسیاری هم تلاش کرده‌اند وارد آمریکا شوند.

فعالان حقوق بشری و کسانی که دیده‌اند ونزوئلایی‌ها همین حالا هم برای تأمین خوراک، پوشاک و خدمات بهداشتی برای خانواده‌های خود دست و پا می‌زنند، مادورو را مورد انتقاد قرار داده‌اند. اسکار میزل، بنیانگذار گروه دفاع از حقوق جوانان (CECODAP) گفت: «این بی‌مسئولیتی یک رئیس جمهور را نشان می‌دهد که زنان را برای ساختن وطن تشویق به آوردن شش فرزند می‌کند، در حالی که این وطن نمی‌تواند حتی جان این فرزندان را تضمین کند.»

برنامه جهانی غذای سازمان ملل اخیراً گفته است که ۹.۳ میلیون نفر (حدود یک سوم جمعیت ونزوئلا) قادر به تأمین نیازهای غذایی اولیه خود نیستند.

ماگدالنا دو ماچادو، زنی خانه‌دار که از بین سبزی‌های بی‌رنگ‌وروی یک روزبازار در کاراکاس دست‌چین می‌کرد گفت: «باید خیلی آدم خودخواهی باشی که از ما بخواهی شش فرزند بیاوریم.»

«فقط هفته‌ای دو روز می‌توانیم کمی گوشت و مرغ بخوریم. سال‌ها صبر کردیم تا فرزند بیاوریم. زمانی فرزند آوردیم که فکر می‌کردیم وضعمان بهتر شده است، اما در این یک سال گذشته هر روز اقلام خوراکی کمتری خریده‌ایم.»

سال گذشته دیده‌بان حقوق بشر در گزارشی که با همکاری دانشکده بهداشت بلومبرگ دانشگاه جانز هاپکینز تهیه کرد به این نتیجه‌گیری رسید که نظام سلامت در ونزوئلا «کاملاً سقوط کرده است.»

سایر مشکلاتی که در این گزارش ذکر شده است افزایش میزان مرگ‌ومیر مادر و فرزند و همچنین شیوع بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن می‌باشد.

واشنگتن پیشتر گفته بود به دنبال تغییر رژیم در ونزوئلاست و در سال ۲۰۱۷، مایک پمپئو که آن زمان رئیس سازمان سیا بود عنوان کرد که این سازمان با همکاری کشورهایی مثل کلمبیا بر این عملیات نظارت می‌کند.

او در جلسه پرسش و پاسخ یک گردهمایی امنیتی که اتاق فکر مؤسسه آسپن ترتیب داده بود گفت: «من همین دو هفته پیش در مکزیکوسیتی و بوگوتا بودم و درباره همین مسئله صحبت می‌کردم. می‌خواستم به آنها کمک کنم بفهمند چه کارهایی می‌توانند بکنند تا نتیجه بهتری برای منطقه خود و برای منطقه ما بگیرند.»

گزارش بیشتر از آسوشیتد پرس

© The Independent

بیشتر از جهان