دیپلمات بلندپایه کره شمالی، به کره‌ جنوبی گریخت

این دیپلمات بلندپایه که ریو هیون وو نام دارد، از سال ۲۰۱۷ رییس سفارت کره شمالی در کویت بوده است

کیم جونگ اون، رهبر کره شمالی - STR / KCNA VIA KNS / AFP

بر اساس ادعای یکی از سیاست‌مداران کره جنوبی، سفیر کره‌شمالی در کویت، به کره جنوبی گریخته است.

این دیپلمات بلندپایه که ریو هیون وو نام دارد، از سال ۲۰۱۷ که سو چانگ سیک، سفیر قبلی برکنار شد، رییس سفارت کره شمالی در کویت بوده است.

این خبر را تائه هونگ هو اعلام کرد. او خود زمانی از دیپلمات‌های کره شمالی بود و حتی به مقام معاونت سفیر کره شمالی در بریتانیا هم رسید. تائه هونگ هو در سال ۲۰۱۶ به کره جنوبی رفت و در سال ۲۰۲۰ نماینده مجلس شد.

به گفته آقای تائه، گریختن ریو هیوم وو می‌تواند نشانه‌ای از رویگردانی تدریجی نخبگان جامعه کره شمالی از کیم جونگ اون باشد؛ کسانی که حمایت‌ آنها نقش مهمی در حفظ قدرت وی داشته است.

به گفته آقای تائه، آقای ریو، داماد جون ایل چون، است که زمانی رییس دفتر مدیریت سرمایه‌های خانواده کیم در حزب کارگر کره شمالی بود. طبق توضیح آقای تائه، این فرار مخفیانه در سپتامبر پارسال رخ داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در سال ۲۰۱۸ نیز جو سونگ گیل، سفیر مستقر در کره شمالی، در ایتالیا به همراه همسرش ناپدید شد و سرانجام پارسال مشخص شد که در کره جنوبی زندگی می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری رویتر، آقای تائه تاکید کرد می‌خواهد به «همکاران خود در سراسر جهان و نخبگان کره شمالی» اعلام کند «کشور دیگری غیر از کره شمالی، برای زندگی وجود دارد و درهای آن هم به روی آنها گشوده است.»

طی ده‌ها سال گذشته، بسیاری از مردم کره‌شمالی به سایر کشورها و از جمله کره جنوبی گریخته‌اند. برای نمونه نیو مالدن، در حومه جنوب غربی لندن، منطقه مطلوب کره‌ای‌ها است و حدود ۶۰۰ نفر از کسانی که از کره شمالی گریختند، در آن زندگی می‌کنند.

دو هفته پیش، کره شمالی یکی از جلسات نادر کنگره حزبی را برگزار کرد و در پایان آن کیم جونگ اون، رهبر این کشور، قطعنامه تقویت «بازدارندگی هسته‌ای» را به تصویب رساند.

طبق ادعای او، کره شمالی در حال تولید مجموعه‌ای از جنگ‌افزارهای هسته‌ای است که کلاهک‌های بادپَر فراصوتی، موشک‌های چندکلاهکی، ماهواره‌های نظامی شناسایی، زیردریایی اتمی و موشک های بالستیک  قاره‌پیمای زمین به هوا و زیردریایی با سوخت جامد از جمله آنها است.

در رژه نظامی بعد از این کنگره نیز، کره شمالی از یک موشک بالستیک جدید زیردریایی به هوا(اس‌ال‌بی‌ام) رونمایی کرد.

گزارش‌های تکمیلی در خبرگزاری‌ها آمده است.

© The Independent