مساله ایران در نخستین گفت‌و‌گوی تلفنی مکرون و بایدن

روسای جمهور آمریکا و فرانسه درباره همکاری در مساله هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو کردند

امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور فرانسه برای نخستین بار پس از مراسم تحلیف جو بایدن تلفنی با او گفت‌و‌گو کرد-Ian LANGSDON / POOL / AFP

کاخ الیزه با اشاره به نخستین گفت‌و‌گوی تلفنی امانوئل مکرون، رئیس‌جمهور این کشور با جو بایدن، رئیس‌جمهور جدید آمریکا از توافق دو طرف برای هماهنگی در موضوعات صلح خاورمیانه و توافق هسته‌ای ایران خبر داد.

بر اساس این بیانیه، روسای جمهور آمریکا و فرانسه در مورد تمایل به همکاری درباره ناتو، صلح خاورمیانه و خاور نزدیک و به خصوص مساله هسته‌ای ایران گفت‌و‌گو کردند.

بازگشت به معاهده اقلیمی پاریس و مبارزه با شیوع کووید-۱۹ از دیگر موضوعات مورد بحث در این گفت‌و‌گوی تلفنی یک ساعته بوده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ساعاتی پیش از این گفت‌و‌گوی تلفنی، ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه در مورد اینکه «ایران در آستانه دستیابی به سلاح هسته‌ای قرار دارد» هشدار داده بود. او با انتقاد از سیاست‌های دولت قبلی آمریکا گفت که این سیاست‌ها «نتیجه عکس داد» و باید «راهی برای بازگشت به برجام» پیدا کرد.

همزمان محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران نیز در یادداشتی در مجله فارن‌افرز نوشت: «اگر آمریکا یا متحدان اروپایی‌اش شروط جدیدی را به توافق هسته‌ای اضافه کنند، بازگشت به میز مذاکره در خطر قرار می‌گیرد».

برنامه‌های موشکی و تحرک‌های منطقه‌ای ایران از جمله مواردی است که فرانسه به عنوان یکی از کشورهای عضو برجام به آن اشاره کرده است. مقامات دولت بایدن و تیم سیاست خارجی او نیز از لزوم پرداختن به این موضوعات سخن گفته‌اند.

در بیانیه‌ای که کاخ سفید درباره گفت‌و‌گوی تلفنی بایدن و مکرون منتشر کرده، به ایران به عنوان یکی از موضوعات مورد بحث اشاره نشده و محورهای اصلی گفت‌و‌گو، ناتو، تغییرات اقلیمی، همکاری در دو سوی آتلانتیک، احیای اقتصادی، همکاری در اولویت‌های سیاست خارجی شامل خاورمیانه، چین و روسیه و همه‌گیری کووید-۱۹ اعلام شده است.

بیشتر از جهان