ماجرای توهین به روحانی، تنها با یک تذکر به صداوسیما پایان یافت

صداوسیما با حمایت نهادهای امنیتی، از مصونیت ویژه‌ای برخوردار است

شکایت ریاست جمهوری از صداوسیما تنها با یک تذکر به پایان رسید- عکس از انتخاب

شورای نظارت بر سازمان صداوسیما در نامه‌ای خطاب به رئیس سازمان صداوسیما، نسبت به اظهارنظر یکی از میهمانان برنامه زاویه شبکه چهاردر به‌کاربردن اظهاراتی سخیف و وهن آلود واکنش نشان داد و ضمن تذکر قاطع خواستار رعایت اصول حرفه‌ای و اخلاقی در تولید و پخش برنامه ها شد.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی شورای نظارت بر سازمان صداوسیما، در این نامه بر رعایت حرمت مسئولان و آحاد مردم و اصول حرفه‌ای برنامه‌سازی در نقدوتحلیل در برنامه‌های مختلف رسانه ملی تأکید شده است.

سخنان تند احمد جهان‌بزرگی عضو هیئت‌علمی پژوهشگاه فرهنگ و اندیشه اسلامی در شبکه ۴ تلویزیون ایران در مورد رئیس‌جمهور ایران، بازتاب گسترده‌‌ای داشته است. او که به جبهه پایداری نزدیک است، در این برنامه گفت: «مسئولی که می‌نشیند تو خونه‌اش و شاید پای منقل هم باشه، سر نمی‌‌زنه به این طرف و آن طرف که ببیند کجای مملکت چه می‌گذره؟ حتی وزرایش نمی‌توانند با او تماس بگیرند و از او مشورت بگیرند. این مسئول است؟»

در واکنش به این برنامه، معاون اطلاع‌رسانی دفتر ریاست‌جمهوری ایران این سخنان را توهین به رئیس‌جمهور دانسته و خواهان توضیح صداوسیما شد.

همچنین، علیرضا معزی معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور آنچه در برنامه‌‌ای که از شبکه چهار رخ‌داده را «افتضاحی شرم‌آور» خواند.

هم‌زمان، عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی نیز در واکنش به گفته‌‌های آقای جهان بزرگی گفت: «ادبیات سخیف، توهین و افترا از همه بد است و در کسوت روحانیت، آن هم از رسانه ملی، بدتر! با سخنان غرض‌آلوده ‎زاویه‌‌ها را بیشتر و دشمنان ایران را شادمان نکنیم.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

واکنش ملایم صداوسیما به این موضوع در حالی صورت می‌گیرد که پیش‌تر نیز از این رسانه توهین‌های متعددی به افراد، اقدام و مذاهب دیگر شده که تاکنون نیز هیچ‌گاه برخوردی با ریاست و مسئولانش را در پی نداشته است. به نظر می‌رسد این بار به دلیل آنکه نفر دوم ساختار سیاسی جمهوری اسلامی مورد توهین قرار گرفته، واکنش‌ها وسیع‌تر بوده است.

در یکی از موارد، محمدصادق کوشکی، فعال سیاسی اصول‌گرا در برنامه جهان‌آرا خطاب به رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان سینما گفت: «خانمی که فراخوان می‌دهی، اگر آن بچه‌های سپاه در مرز نبودند، دست امثال عبدالمالک ریگی به تو و دخترت می‌رسید. شاید هم خوشش می‌آمد شاید دوست داشتی ...»

در موردی دیگر اخیراً مجری صداوسیما لباس مهمانی که با پوشش کردی به برنامه آمده بود را لباس چوپانی خواند.

پیش از آن نیز، بارها در برنامه‌های مذهبی و مداحی‌های پخش شده، توهین‌های متعددی به مقدسات و ارزش‌های اهل‌سنت صورت گرفت.

برخی معتقدند که صداوسیما عملاً به بازوی تبلیغاتی نظام تبدیل شده و بیش از مسئولیت رسانه‌ای، نقش پروپاگاندای در خدمت نهادهای امنیتی را بازی می‌کند.