درخواست برای تحریم صداوسیما در حمایت از رخشان بنی‌اعتماد

توهین بی‌سابقه مجری تلویزیون به کارگردان نام‌آشنای سینمای ایران خشم هنرمندان را برانگیخت

پس از برملا شدن شلیک موشک به هواپیمای مسافربری اوکراینی توسط سپاه ، رخشان بنی‌اعتماد، کارگردان نام‌آشنای سینمای ایران در فراخوانی از مردم دعوت کرد تا  روز یک‌شنبه ۲۲ دی‌ماه به نشان اعلام همبستگی با مردم داغدار به خیابان بیایند. پس از این بود که اخباری از بازداشت این کارگردان سینما مخابره شد. بازداشتی که که البته چند ساعتی بیشتر به طول نیانجامید. 

از سوی دیگر، یک کارشناس هنری برنامه‌های  تلویزیون جمهوری اسلامی به نام صادق کوشکی، در برنامه زنده تلویزیونی با ادبیاتی بسیار توهین‌آمیز به رخشان بنی‌اعتماد و فرزند این کارگردان یعنی باران کوثری حمله کرد. 

برخوردی که خشم بسیاری از سینماگران و هنرمندان را در پی داشت. در واکنش به این توهین خانه سینما با انتشار بیانیه‌ای به رفتار زشت مجری تلویزیون اعتراض کرد.

در بیانیه  خانه سینما آمده است: «اهانت اخیر و بی‌شرمانه صداوسیما به بانویی محترم از جمع کارگردانان سینمای ملی ایران و فرزند هنرمندش، پیش و بیش از آن‌که خدشه‌ای به ساحت اعتبار و ارزش این سرمایه فاخر فرهنگی و هنری کشور وارد کند، برای ما سینماگران و همه کسانی که سینمای اجتماعی او را در تمام این سال‌ها دنبال کرده‌اند، گواه گویایی است بر تداوم عامدانه روند ایجاد تفرقه و تخریب توسط سازمان مذکور».

خانه سینما به دست‌اندرکاران سینما پیشنهاد کرده که «با خودداری از حضور در برنامه‌های به‌اصطلاح سینمایی و تحلیلی این رسانه، همدل و همراه، در این اعتراض حرفه‌ای مشارکت کنند تا این رسانه گمان نبرد که به اتکای قدرت و بودجه وافرش می‌تواند هر تهمت و توهینی را نثار سینمای ایران و چهره‌های فرهنگی این سرزمین کند».

حسین انتظامی رییس سازمان سینمایی هم در توئیتی به این رفتار توهین‌آمیز تلویزیون واکنش نشان داد و نوشت: «به کسانی که هنجارهای اخلاقی جامعه را رعایت نمی‌کنند و بی‌پروا به نوامیس کشور و هنرمندان توهین می‌کنند، آنتن زنده می‌دهند!؟ آیا مجری نباید واکنش نشان دهد؟»

در روزهای گذشته تعدادی از کارمندان صداوسیما هم از حضور در این سازمان حکومتی و ادامه همکاری با صداوسیما جمهوری اسلامی ایران انصراف دادند. 

صبا راد، مجری شبکه تهران در صفحه اینستاگرام خودش نوشت که بعد از ۲۱ سال همکاری با صداوسیما از ادامه کار با این نهاد استعفا می‌دهد. 

زهرا خاتمی‌راد هم خبر استعفای خود را در صفحه اینستاگرامش اعلام کرد و نوشت که «دیگر هرگز به تلویزیون باز نخواهد گشت». 

شهرام لاسمی، بازیگر برنامه‌های کودک و نوجوان تلویزیون ایران که او را با نام «قلقلی» می‌شناسیم نیز با انتشار پستی در اینستاگرام خود از دنیای تلویزیون خداحافظی کرد.

در روزهای گذشته، تعداد زیادی از هنرمندان سینما و تئاتر و موسیقی هم اعلام کرده بودند که در جشنواره فجر امسال شرکت نخواهند کرد. 

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مسعود کیمیایی، کارگردان پرآوازه سینمای ایران از اولین هنرمندانی بود که از حضور در جشنواره فیلم انصراف داد و در پیامی ویدیویی گفت که فیلم «خون شد» را در جشنواره فجر به نمایش در نخواهد آورد. 

هرچند که ساعاتی پس از اعلام این خبر از سوی مسعود کیمیایی، جواد نوروزبیگی تهیه‌کننده فیلم «خون شد» به خبرگزاری «ایلنا» گفت که «خون شد از جشنواره کنار نمی‌رود» این تهیه‌کننده پیشنهاد داده که فیلم در بخش کارگردانی قضاوت نشود و در مابقی بخش‌ها مورد داوری قرار بگیرد. بنابراین علی‌رغم میل مسعود کیمیایی، فیلم او احتمالا در جشنواره فجر نمایش داده می‌شود.

میترا ابراهیمی کارگردان مستند «کامی» از شرکت اولین فیلم خود در جشنواره فیلم فجر صرف‌نظر کرد. او در صفحه اینستاگرام شخصی خود نوشت: «این که اولین فیلمت به اکران مهم‌ترین جشنواره کشورت برسد شاید آرزو باشد اما انسان سوگوار آرزو ندارد.»

سه گروه نمایشی «آدیداس»، «جانی سکیکی»، و «خدای جنگ» که از شهر «مشهد» به سی‌وهشتمین جشنواره تئاتر فجر راه یافته بودند و شامل یک‌صد نفر از هنرمندان فعال تئاتر این شهر می‌شوند، در ابراز همدردی با مردم داغدیده ایران از حضور در جشنواره انصراف دادند.

دبیران و داوران بخش‌های مختلف جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز از همکاری با این جشنواره انصراف دادند. 

در بیانیه هیئت داوران بخش عکس جشنواره تجسمی فجر آمده است: «ضمن تشکر از عکاسان شرکت‌کننده، تأثر و همدلی عمیق خود را با مردم داغدار ایران اعلام می‌کنیم، چرا که همواره و در هر شرایطی مسائل انسانی بر فعالیت‌های هنری ارجحیت دارد.»

وب‌سایت کافه سینما نیز که در سال‌های اخیر اخبار جشنواره فجر را پوشش می‌داد در بیانیه‌ای اعلام کرد که در جشنواره امسال حضور پیدا نمی‌کند. البته کافه سینما دلیل این انصراف را شیوه تصمیم‌گیری و مسیر حرکت جشنواره فجر عنوان کرده است.

بیشتر از فرهنگ و هنر