مسابقات جهانی قهرمانی شنا: سون یونگ برای بار چهارم ۴۰۰ متر آزاد را برد

Ed JONES / AFP

سون یونگ روز یکشنبه در مسابقات جهانی شنا در ۴۰۰ متر آزاد قهرمان شد اما با خودداری مک هورتون، نفر دوم مسابقات، از حاضر شدن بر روی سکو، خصومت ناشی از سابقه دوپینگ این شناگر چینی به مراسم اعطای مدال نیز کشیده شد.

سون با تمام کردن شنای خود در مدت زمان ۳:۴۲.۴۴ توانست در یک مسابقه پر تلاطم قهرمان المپیک، مک هورتون، را شکست دهد. هورتون حتی در مسابقات انتخابی استرالیا نتوانسته بود شرایط لازم برای شرکت در این مسابقات را کسب کند اما بنا به تشخیص مسئولان به تیم استرالیا اضافه شد.

هورتون که خصومت آشکاری با سون دارد و قبل از شکست دادن او در فینال مسابقات ریو ۲۰۱۶ او را «متقلب معتاد» نامیده بود، در این مسابقات تنها با اختلاف ۰.۷۳ ثانیه مسابقه را به او باخت و دوم شد. گابریل دیتی ایتالیایی با تمام کردن شنای خود در ۳:۴۳.۲۳ به مقام سوم دست یافت.

سون اویل سال جاری در ارتباط با اتهام نقض قوانین نهاد ناظر این ورزش، توسط هیئت دوپینگ فینا تبرئه شد، اما سازمان جهانی مبارزه با دوپینگ در صدد است که در دادگاه حمکیت ورزش (کاس) این تصمیم را فسخ کند.

روزنامه دیلی تلگراف استرالیا هفته گذشته گزارش ۵۹ صفحه‌ای هیأت دوپینگ فینا را منتشر کرد پس از آنکه سون در جلسه دادرسی اعتراف کرد که از انجام دادن تست خارج از رقابت خودداری کرده است چون در مورد صلاحیت تست‌گیرنده شک داشته است. 

وکلای سون اعلام کردند که وی از کاس خواسته است تا فرصت این را به او بدهد که در یک جلسه علنی این بدنامی را پاک کند.

سون که در سال ۲۰۱۴ به علت مثبت بودن نتیجه تست دوپینگ به مدت سه ماه تعلیق شد، گفت که رفتار هورتون غیرمنصفانه بوده است.

او در یک کنفرانس خبری گفت: «من می‌دانستم که این ورزشکار استرالیایی احساس ناخوشایندی نسبت به من دارد. بی‌احترامی به من مشکلی ندارد اما بی‌احترامی به چین و مردم آن مایه تاسف است. من می‌دانم در اینجا هوادارانی دارم و همین‌طور کسانی هستند که از من خوششان نمی‌آید، اما از برد امروزم خیلی راضی‌ام».

هورتون در زمان مراسم اعطا جوایز احساسات خود را آشکارا بروز داد و در هنگام عکس گرفتن سه برنده مدال در کنار استخر، با فاصله از سون ایستاد.

زمانی که سون رفت تا با مدال طلایش عکس تنهایی بگیرد، هورتون دستش را روی شانه‌های دیتی انداخت.

هورتون گفت: «احساس ناامیدی می‌کنم. فکر می‌کنم که می‌دانید منظورم چیست. می‌دانید که رقابت چگونه است. کارهای او و نحوه برخورد با آنها که حدس می‌زنم چگونه بوده است، از حرف‌های من گویاترند».

مطمئنا پیروزی سون که سه بار قهرمان المپیک نیز شده است باعث برانگیختن خشم منتقدان او خواهد شد، در حالی‌که وضعیت حرفه‌ای او به خاطر پرونده‌ دوپینگی که در عالی‌ترین دادگاه ورزشی در دست بررسی است معلق و بلاتکلیف است.

اما با اینکه حضور او در این مسابقات کام رقیبانش را تلخ کرده است، در هنگام دریافت دهمین عنوان جهانی توسط این شناگر ۲۷ ساله، چنین به نظر می‌رسید که این جنجال‌ها هیچ تاثیری بر او نداشته‌اند.

او دو سال پیش با بردن سومین عنوان در ۴۰۰ متر آزاد در بوداپست با شناگر بزرگ استرالیایی ایان تورپ برابر شد و با پیروزی روز یکشنبه این رکورد را به انحصار خود درآورد.

سون گفت: «من از اینکه برای بار چهارم پشت سر هم این مسابقه را می‌برم خوشحالم و به خودم افتخار می‌کنم. به نظرم، این برد بهترین دستاورد تیم چین در طول تاریخ بوده است... بنابراین خیلی راضی‌ام».

سون همچنین روز سه‌شنبه تلاش خواهد کرد که عنوان خود در ۲۰۰ متر را حفظ کند و اواخر این هفته سعی خواهد کرد عنوان‌های قبلی خود در ۸۰۰ متر و ۱۵۰۰ متر را دوباره به دست بیاورد، اگرچه او دیگر در فاصله‌های طولانی‌تر شناگر چندان مطرحی نیست.

این نوشته برگردان فارسی از مقالات منتشر شده دیگری است و منعکس کننده دیدگاه سردبیری روزنامه ایندیپندنت فارسی نمی باشد.

 

© Reuters

بیشتر از ورزش