افغانستان و عراق، اولین دستور کار وزیر دفاع آمریکا

نخستین تماس کاری لوید آستین گفتگو با دبیرکل ناتو در مورد افغانستان و عراق بود

به نظر می‌رسد دولت بایدن، که از روز اول بسیاری از تصمیمات قبلی را لغو کرده است، در حال تجدید نظر در این تصمیمات است-Getty Images via AFP

ساعتی پس از آنکه سنای آمریکا در روز جمعه با ۹۳ رأی موافق در برابر ۲ مخالف صلاحیت لوید آستین گزینه پیشنهادی جو بایدن برای وزارت دفاع را تایید کرد، او نخستین برنامه کاری خود را آغاز کرد.

لوید آستین در اولین تماس خارجی خود با ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، در مورد مسائل مربوط به عراق و افغانستان گفتگو کرد.

وزارت دفاع آمریكا امروز، شنبه، در بیانیه ای گفت كه این مقامات در مورد اهمیت وضع موجود به ویژه در مورد حفظ موضع قدرت دفاعی و بازدارندگی ناتو و ادامه مأموریت‌ها در افغانستان و عراق بحث و تبادل نظر كردند.

بازنگری توافق طالبان

در رویدادی دیگر کاخ سفید عصر جمعه اعلام كرد كه توافق با طالبان را بازنگری خواهد كرد و این موضوع را بررسی می‌کند كه آیا طالبان متعهد به كاهش خشونت در راستای تعهدات خود بر اساس توافقنامه صلح سال گذشته با آمریکا هست یا نه.

جک سالیوان، مشاور امنیت ملی ایالات متحده، طی تماسی تلفنی با حمدالله محب، همتای افغان خود، قصد آمریکا را برای بررسی توافق مذکور تشریح کرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بر اساس توافق نامه امضا شده در دوحه، ایالات متحده اعلام کرده بود که تمام نیروهای خود را از ماه مه ۲۰۲۱ از افغانستان خارج خواهد کرد، در حالی که طالبان متعهد شدند که به افراط‌گرایان اجازه فعالیت در افغانستان نخواهند داد.

به‌رغم دستیابی به این توافق، خشونت‌ها در افغانستان کاهش نیافته و بسیاری از فعالان مدنی، روزنامه‌نگاران و قضات زن هدف ترور طالبان قرار گرفته‌اند.

از بغداد تا کابل، کاهش نیروها

با این وجود، در تاریخ ۱۵ ژانویه، دولت ترامپ تعداد نیروهای نظامی خود را در افغانستان به ۲۵۰۰ نفر كاهش داد؛ كمترین میزان از سال ۲۰۰۱ تاكنون.

در مورد عراق، دولت ترامپ نیز قصد داشت تعداد نیروهای آمریکایی را مطابق با برنامه رئیس‌جمهور سابق کاهش دهد‌، با این حال، به نظر می‌رسد دولت بایدن، که از روز اول بسیاری از تصمیمات قبلی را لغو کرده است، در حال تجدید نظر در این تصمیمات است.