واکسن مناسبتی؛ آغاز واکسیناسیون کرونا تا قبل از ۲۲ بهمن

وزارت بهداشت تا اواسط اسفند سال گذشته حاضر به پذیرش شیوع گسترده کرونا در ایران نشد

وزیر بهداشت مردم را متهم کرد با سفر و شرکت در مراسم، کادر درمان را ذره ذره به قربانگاه می‌برند- ایرنا 

وزیر بهداشت ایران از تلاش برای آغاز واکسیناسیون کرونا تا پیش از ۲۲ بهمن، خبر داد. سعید نمکی گفت: «تلاش می‌کنیم تا قبل از ۲۲ بهمن کار واکسیناسیون گروه‌های در اولویت را آغاز کنیم.»

به گزارش مهر، وزیر بهداشت با تأکید بر نخریدن واکسن در حال حاضر گفت: «تا زمانی که مطمئن‌ترین و بی‌عارضه‌ترین واکسن را تهیه نکنیم، کار واکسیناسیون را آغاز نخواهیم کرد.»

نمکی با «گلایه» از مردم آن‌ها را به بی‌توجهی به توصیه‌های وزارت بهداشت متهم کرد و گفت عده‌ای «با بی‌توجهی در مراسم و مسافرت‌ها» دستاوردهای یک سال ایستادگی کادر درمان را زیر سؤال می‌برند.

وزیر بهداشت ایران در حالی از تلاش یک‌ساله کادر درمان در ایران با بیماری کرونا سخن می‌گوید که بر طبق اعلام خبرگزاری‌های رسمی و صداوسیمای جمهوری اسلامی دست‌کم تا هفته اول اسفند سال گذشته هیچ دستورالعمل بهداشتی برای جلوگیری از شیوع کرونا در ایران وضع نشده بود و حتی خبر شیوع آن نیز انکار می‌شد.

هفته اول اسفند سال گذشته، در گرماگرم مبارزات انتخاباتی مجلس دهم در ایران، تمامی ارگان‌ها و نهادهای دولتی و حکومتی مردم را به حضور حداکثری پای صندوق‌های رأی دعوت می‌کردند و روز انتخابات نیز از «صفوف درهم‌فشرده رأی‌دهندگان» گزارش‌های تلویزیونی پخش می‌شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش از آن نیز برنامه‌های مفصل دهه فجر و راهپیمایی سراسری ۲۲ بهمن، درحالی‌که اغلب شهرهای ایران براثر بارش برف نیمه تعطیل بودند با حضور «چند میلیون نفری» مردم در ۵ هزار و ٢٠٠ نقطه در هزاران شهر و ۴ هزار و ٢٠٠ روستا برگزار شد. تنها در تهران ۱۲ مسیر راهپیمایی مشخص‌شده بود.

باید به نمکی، وزیر بهداشت یادآوری کرد که کمتر از یک سال پیش، ٦٠٠هزار دانش‌آموز در سراسر کشور از سوی مدارس به راهپیمایی ۲۲ بهمن برده شدند تا سرود بخوانند.

هم‌زمان با انکار وزارت بهداشت از وجود بیماران «سندرم حاد تنفسی» در ایران و انتشار خبر مرخص شدن بیماران مشکوک به کرونا از بیمارستان‌های کشور، شهروندان ایرانی در شبکه‌های اجتماعی از مرگ افراد با علائم مشابه بیماری کووید ۱۹ خبر می‌دادند.

سرانجام ظهر چهارشنبه ۱ اسفند ۹۸، پس از افشاگری دکتر محمد مولایی، عضو شورای مرکزی انجمن اسلامی جامعه پزشکی ایران از علت و نحوه مرگ برادرش بر اثر کرونا،  کیانوش جهانپور رئیس مرکز روابط عمومی وزارت بهداشت اعلام کرد که نتایج آزمایش اولیه دو مورد مشکوک ابتلا به کرونا در قم مثبت گزارش‌شده است. او از شهروندان قمی خواست بهداشت فردی و عمومی را رعایت کنند.

قاسم جان بابایی معاون وزیر بهداشت در همین روز به خبرنگاران گفت: «این بیماری کشنده‌تر از آنفلوانزا نیست» و با تأکید بر کم‌خطر بودن این بیماری افزود:«این دوره نیز گذرا بوده و به سر خواهد آمد و قطعاً این مشکل بدتر از اپیدمی آنفلوانزا نخواهد بود.»

رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت نیز با تائید نظر همکاران خود گفت: «تاکنون فقط دو نفر مبتلا به کرونا در قم شناسایی‌شده‌اند و هیچ مورد دیگری وجود ندارد.»

 در ۷ اسفند ۹۸، در حالی که گزارش موارد مشکوک به کرونا حتی تا سخنگوی دولت نیز رسیده بود، ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت، هماهنگ با سایر رسانه‌های رسمی، اصرار داشت کرونا مسئله جدی نیست و «به‌راحتی و با راهکارهای ساده می‌توان از شیوع و ابتلا به آن جلوگیری کرد.»

کمتر از یازده ماه پس از این اظهارنظرها، تنها با تکیه‌بر آمار رسمی، شصت هزار نفر در ایران جان خود را بر اثر این بیماری ازدست‌داده‌اند. هرچند بنا بر گزارش‌های غیررسمی از دیگر منابع مانند شورای شهر تهران، این آمار بسیار دست پایین محاسبه‌شده است.

مقامات وزارت بهداشت و شخص آقای وزیر، با نادیده گرفتن عمدی کوتاهی‌های اعمال‌شده در این وزارت خانه، اصرار بر استفاده از واکسن ایرانی و توجیه نخریدن واکسن خارجی، انگشت ملامت را به‌سوی شهروندان ایرانی گرفته و آن‌ها را متهم می‌کنند دستاوردهای کادر درمان را «ذره‌ذره به قربانگاه می‌برند و مایه دل‌شکستگی و اندوه» آن‌ها می‌شوند.

این در حالی است که کادر درمان در ایران، اولین گروهی بودند که با انکار پی‌درپی مسئولان، بدون هشدارهای لازم بهداشتی، در صف اول این مبارزه قرار گرفتند و از ابتدا شاهد مرگ همکاران خود بودند.

رئیس‌کل سازمان نظام پرستاری کشور با اشاره به مرگ بیش از ۳۰۰ نفر از کادر درمان گفت: «از حدود ۱۴۵ هزار پرستار مشغول در بالین بیماران ۶۰ هزار نفر به کرونا و بیماری کووید ۱۹ مبتلا شدند. ۶ هزار نفر در قرنطینه هستند یا به استعلاجی رفته‌اند و حدود ۱۰۰ نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند.»

دولت با وجود داشتن مجوز برای استخدام پرستار و کمبود بسیار شدید کادر درمان، هنوز حاضر نشده است به وعده استخدام پرستارانی که با به خطر انداختن جان خود در بیمارستان‌ها حاضر می‌شوند عمل کند. اغلب این پرستاران با قراردادهای ۸۹ روزه، بدون بیمه و مرخصی در بخش‌های کرونا، مشغول به کار هستند و علاوه بر خطر مرگ و بیماری، در معرض بی‌کاری و عدم تمدید قرارداد نیزهستند.

ابراز امیدواری آقای وزیر به شروع واکسیناسیون گروه‌های اولویت بالا، در آستانه ۲۲ بهمن، در کنار پایین اعلام کردن درگذشتگان در روزهای اخیر و «دو رقمی نگه‌داشتن» آمار، به‌درستی این نگرانی را ایجاد می‌کند که جمهوری اسلامی جهت استفاده سیاسی از راه‌پیمایی ۲۲ بهمن، در آستانه شروع به کار دولت جدید آمریکا، بار دیگر سلامتی شهروندان را قربانی مقاصد سیاسی و ایدئولوژی خود خواهد کرد.