در مورد مسائل منطقه‌ای و موشکی مذاکره نمی‌کنیم

ظریف: «حتی سازمان ملل نتوانسته پول ایران در کره جنوبی را بابت حق عضویت سالانه برداشت کند»

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی پس از جلسه امروز هیئت دولت به خبرنگاران گفت که مسائل منطقه‌ای و موشکی جزء برجام نبوده و دراین‌رابطه مذاکره نخواهیم کرد.

محمدجواد ظریف در گفتگو با خبرنگار صداوسیما اظهار داشت ما پذیرفتیم محدودیت‌های تسلیحاتی به مدت پنج سال و محدودیت های موشکی هشت سال ادامه پیدا کند؛ بنابراین در زمینه مسائل موشکی مذاکره نخواهیم کرد.

پیش‌تر، جیک سالیوان، نامزد جو بایدن رئیس‌جمهوری منتخب آمریکا برای سمت مشاور امنیت ملی، گفته بود برای بازگشت به توافق هسته‌ای با تهران، برنامه موشک‌های بالیستیک ایران هم باید بخشی از مذاکرات باشد. وی تأکید کرد «رئیس‌جمهور بایدن گفته است که اگر ایران به تعهدات خود ذیل شرایط برجام برگردد، و برنامه [هسته‌ای آن] محدود شود، ما ممکن است به توافق برگردیم، ولی این تنها مبنایی برای مذاکرات بعدی خواهد بود.»

مشاور امنیت ملی آقای بایدن گفت که مذاکرات بعدی می‌تواند با حضور اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد و نیز قدرت‌های منطقه‌ای باشد. او افزود: «در مذاکرات فراگیرتر، می‌توانیم نهایتا حدی برای فناوری موشک‌های بالیستیک ایران تعیین کنیم، و این هدفی است که ما می‌خواهیم از راه دیپلماسی پیش ببریم.»

ظریف در ادامه با انتقاد از سه کشور بزرگ اروپایی در زمینه اینستکس افزود آنها نتوانستند منابع مالی برای اینستکس فراهم کنند. وی در ادامه تأکید کرد که حتی سازمان ملل نتوانسته پول ایران در کره جنوبی را بابت حق عضویت سالانه نتوانسته از کره جنوبی دریافت کند.

این ادعای ظریف در حالی بیان می‌شود که وزارت خارجه آلمان ایران را مسئول ناکارآمدی اینستکس معرفی کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در همین رابطه، وزارت امور خارجه آلمان در پاسخ به پرسش امید نوری‌پور، نماینده ایرانی‌تبار حزب سبزها و عضو کمیته خارجی در پارلمان این کشور اعلام کرده که سازوکار مالی اتحادیه اروپا موسوم به اینستکس برای مبادله تجاری با ایران همچنان بی‌اثر بوده و از زمان تأسیس آن در دو سال پیش تاکنون فقط یک مبادله موفقیت‌آمیز از طریق آن انجام شده است.

اینستکس مخفف عبارت «ابزار پشتیبانی مبادلات تجاری» است. این کانال مالی در روز پنج‌شنبه ۱۱ بهمن ۹۷، در پاریس و در چارچوب قوانین فرانسه ثبت شد و قرار بود بعد از خروج آمریکا از برجام و به‌منظور کمک به انجام تعهدات اروپا ذیل برجام باشد. اما تاکنون موفقیت چندانی برای طرف ایرانی نداشته است.