انتخابات فلسطین، فرصتی برای همگرایی میان جناح‌های فلسطینی

جنبش اصلاح‌طلب به رهبری محمد دحلان خواستار آشتی با محمود عباس است

محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین. عكس از:  AFP

با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات فلسطین و ادامه تلاش‌ها برای زدودن اختلافات و ناسازگاری میان رهبران و گروه‌های فلسطینی، جنبش فتح بار دیگر در مسیر وحدت و همگرایی گام بر می‌دارد و به‌نظر می‌رسد که محمود عباس، دبیرکل سازمان فتح و محمد دحلان، رهبر جنبش اصلاح‌طلب، قصد دارند اختلافات خود را کنار گذارند. در همین راستا، محمد دحلان با ارسال پیامی به کمیته مرکزی جنبش فتح، خواستار آشتي و اتحاد مجدد میان رهبران این سازمان شده است.

فراخوان رهبری جنبش اصلاح‌طلبان در سازمان فتح (به رهبری دحلان) مبتنی بر اصل کنار گذاشتن اختلافات با  محمود عباس و تلاش برای ایجاد یک سیستم سیاسی شفاف و دموکراتیک است تا زمینه برگزاری انتخابات و مقابله با چالش‌هایی که آرمان فلسطین را تهدید می‌کند فراهم شود.

در همین حال، جودت ابو رمضان، مسئول روابط عمومی جنبش اصلاح‌طلب در سازمان فتح اظهار داشت که این اقدام، آخرین پیشنهادی است که سعی داریم آن را به محمود عباس ارائه دهیم و با تقدیم این درخواست بار دیگر بر ضرورت وحدت جنبش فتح تأکید می‌کنیم. وی افزود که این پیشنهاد بر اساس یک استراتژی مشخص و به منظور دستیابی به همگرایی و وحدت میان رهبران سازمان فتح است و ما از زمان بروز اختلافات سیاسی با "ابومازن" روی آن کار می‌کردیم.

به نظر می‌رسد رهبران جنبش فتح به ریاست محمود عباس قصد دارند این پیشنهاد را بپذیرند، به ویژه این‌که شماری از اعضای کمیته مرکزی جنبش فتح با رهبران جنبش اصلاح‌طلب در نوار غزه دیدار کرده و در مورد اقدام مشترک با هم بحث و گفت‌وگو کردند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ابو رمضان معتقد است که هدف از دعوت به آشتی میان رهبران فتح بازگرداندن قدرت به جنبش و سازمان آزادی‌بخش فلسطین و مقابله با خطرات سیاسی است که آینده فلسطین را تهدید می‌کند، از این‌رو، محمود عباس باید به این درخواست پاسخ مثبت بدهد. وی با اشاره به رویکرد نادرست محمود عباس در برخورد با ساکنان و کارمندان دولتی در نوار غزه و اعمال تحریم‌ها علیه غزه، گفت که جنبش اصلاح‌طلب، حمایت مردمی بزرگی را در نوار غزه با خود دارد.

در واقع، فراخوان اخیر از سوی سمیر مشهراوی، یکی از رهبران ارشد جریان اصلاح‌طلب که به عنوان مقام دوم این جنبش به شمار می‌رود ارائه شده است و ناظران سیاسی بدین باورند که این اقدام به دستور محمد دحلان که سعی دارد این درخواست را به نفع فلسطین و سازمان آزادی‌بخش فلسطین نشان دهد، صورت گرفته است.

در متن این فراخوان چنین آمده است "به اعضای کمیته مرکزی، به ریاست برادر ابومازن: ما خواستار پایان دادن به اختلافات گذشته و سازش و آشتی به هدف متحد کردن جنبش فتح هستیم  و باور داریم که وحدت میان جنبش فتح منجر به تقویت موضع فلسطین، تحکیم وحدت ملی و افزایش قدرت سازمان آزادی‌بخش فلسطین می‌شود."

البته متن پیامی که به کمیته مرکزی جنبش فتح ارسال شده و محمود عباس در آن به عنوان "برادر" خطاب شده است این حقیقت را آشکار می‌کند که جنبش دحلان ظاهرا قصد دلجویی از محمود عباس را دارد و استفاده از عنوان "برادر" به همین دلیل به کار فته است، زیرا اعضای جنبش فتح طبق مقررات داخلی از این عنوان برای خطاب یکدیگر استفاده می‌کنند.

در همین حال، حسین حمایل، سخنگوی جنبش حماس، گفت که "موضوع دحلان ربطی به همگرایی و آشتی سیاسی ندارد و مخالفت میان وی و جنبش فتح به دلیل پرونده‌های قضایی است که علیه او وجود دارد و این امر به قوه قضایی مربوط می‌شود و آن را نمی‌توان به تلاش‌های سیاسی برای آشتی با محمود عباس پیوند داد و طرفداران محمد دحلان باید این موضوع را درک کنند."

به باور ابو رمضان این فراخوان به دلیل نزدیک شدن زمان برگزاری انتخابات که تاریخ آن در فرمانی از سوی محمود عباس تعیین شد، صورت گرفته است و جنبش اصلاح‌طلب سعی دارد با گرایش به وحدت و همبستگی با جنبش فتح، زمینه مشارکت خود را در انتخابات پیش‌رو فراهم کند و نقش خود را در روند سیاسی آینده فلسطین تثبیت کند.»

حسین حمایل تصریح کرد که نامزدی در انتخابات بستگی به داشتن شرایط قانونی دارد و هر فردی که واجد شرایط باشد می‌تواند در انتخابات نامزد شود، اما قانون اساسی فلسطین نامزدی افرادی که پرونده حقوقی و تخلف قانونی داشته باشند را نمی‌پذیرد.

طبق اطلاعاتی که به دست رسیده است، جنبش دحلان زمانی تصمیم گرفت که محمود عباس را به وحدت فراخواند که میانجی‌های عرب این جبنش را تشویق به همگرایی و وحدت قبل از رفتن به انتخابات کردند تا از بروز هرگونه اختلاف سیاسی جدیدی که ممکن است مانع تحقق آرمان فلسطین شود، جلوگیری به عمل آید.

در همین حال، منابعی در دفتر ریاست تشکیلات خودگردان فلسطین اظهار داشتند که هیئت‌های اطلاعاتی اردن و مصر که اخیراً با محمود عباس در رام الله ملاقات کرده بودند، پرونده آشتی فتح با دحلان را نیز مورد بحث و بررسی قرار دادند تا زمینه پیروزی نیروهای اسلام سیاسی در انتخابات پیش‌رو فراهم نشود.

در پیوند به این موضوع، ابو رمضان خاطرنشان کرد که "تلاش میانجیان هرگز متوقف نشده است و محمود عباس باید دعوت به آشتی را بپذیرد، به ویژه از آن‌جا که جهان عرب دیگر اجازه نمی‌دهد اسلام سیاسی بر توانایی‌های نظام سیاسی فلسطین و کشور چیره شود."

از سوی دیگر و با آن‌که جنبش اصلاح‌طلب، محمود عباس را به آشتی و مصالحه ترغیب می‌کند، اما این جنبش شروطی را نیز برای پذیرش آشتی و همگرایی ارائه کرده است. به گفته ابو رمضان، محمود عباس باید از گزینه دموکراتیک در جنبش فتح حمایت کند و زمینه انتخاب نمایندگان همه گروه‌ها را در انتخابات فراهم کند و به جوانان و زنان فرصت بیشتری بدهد تا بتوانند در امور سازمانی نقش گسترده‌تری ایفا کنند.

حسین حمایل، سخنگوی جنبش حماس اذعان می‌کند که محمود عباس به‌رغم اشتیاق بسیاری که برای فراهم شدن زمینه همکاری با گروه‌های وابسته به جنبش فتح در نوار غزه دارد، اما از همکاری با سایر گروه‌ها (افراد وابسته به جنبش محمد دحلان) خودداری می‌کند، بنابر این، همه باید مفهوم این تصمیم را بدانند، به ویژه این‌که محبوبیت جنبش فتح در هیچ سطحی تحت تأثیر اقدامات گروه‌های دیگر قرار نگرفته است."

© IndependentArabia