انفجار در پایگاه‌ گروه‌های «مورد حمایت ایران» در عراق

انفجارها در «جرف‌الصخر» گزارش شد، جایی که کتائب حزب‌الله حضور گسترده دارد

رویترز سال گذشته از بازداشت یک فرمانده ایرانی در جریان یورش به پایگاه کتائب‌ حزب‌الله خبر داده بود-عکس از ایرنا

بامداد سه‌شنبه، پس از وقوع چند انفجار در جنوب غرب بغداد، برخی رسانه‌های محلی، رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی و حزب‌الله و گروهی از فعالان شبکه‌های اجتماعی در توییتر از «حمله هوایی منتسب به آمریکا» علیه گروه‌های تحت حمایت جمهوری اسلامی در عراق خبر دادند. انفجارها در منطقه «جرف‌الصخر» گزارش شده، جایی که کتائب حزب‌الله، یکی از بزرگترین گروه‌های شبه‌نظامی شیعه در عراق حضور گسترده‌ای دارد.

این در حالی است که مقامات آمریکا و عراق هنوز وقوع «حمله هوایی» را تایید نکرده‌اند. رویترز نیز به نقل از سنتکام گزارش داد که فرماندهی مرکزی آمریکا از چنین حمله‌ای مطلع نیست. از سوی دیگر، جنیفر گریفین به نقل از یک مقام عالی‌رتبه وزارت دفاع آمریکا گزارش داد که آمریکا دوشنبه شب در اطراف بغداد حمله هوایی انجام نداده است. با این وجود، العالم تعداد کشته‌ها را تا لحظه تنظیم این خبر دست‌کم ۹ نفر اعلام کرده و می‌گوید «شماری» زخمی شده‌اند. رسانه‌های داخلی ایران نیز خبر «حمله هوایی» را گزارش کرده‌اند.

گزارش اورشلیم پست حاکی از آن است که در این منطقه انبار سلاح و مهمات گروه‌های شبه‌نظامی قرار دارد و از طریق آن به سوریه و لبنان سلاح ارسال می‌شود. برخی گزارش‌های تایید نشده نیز احتمال حمله هوایی اسرائیل را مطرح می‌کنند.

اواخر سال ۹۸ نیز آمریکا حمله‌های گسترده‌ای را در منطقه جرف‌الصخر انجام داد و انبار مهمات گروه‌های شبه‌نظامی را هدف گرفت.

رسانه‌های نزدیک به جمهوری اسلامی و حزب‌الله این «حمله‌»ها را «قدرتمند» توصیف کرده و محل آن را استان بابل در جنوب غرب عراق اعلام کرده‌اند. این منطقه به طور گسترده‌ای تحت کنترل نیروهای شبه‌نظامی قرار دارد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

ایسنا در گزارشی به نقل از المیادین مدعی شده که احتمال کشته شدن نیروهای عراقی وجود دارد. ایسنا در این گزارش محل مورد هدف را «منطقه عملیاتی ارتش عراق و تحت کنترل نیروهای دولتی» عنوان کرده است. المیادین شب گذشته نیز از حمله به یک کاروان لجستیک ائتلاف آمریکایی در شهر الناصریه مرکز استان ذی قار خبر داده بود.

برخی گزارش‌ها حاکی از به پرواز درآمدن جنگنده‌های آمریکایی در آسمان عراق و مناطق مرزی با سوریه است.

باشگاه خبرنگاران جوان هم گزارش داده که جنگنده‌های اف-۱۶ آمریکا حمله‌ها را انجام دادند.

آمریکا بارها در مورد تهدید‌های ناشی از گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت ایران در عراق برای منافع خود و متحدانش هشدار داده بود و بارها به پایگاه‌‌های این گروه‌های شبه‌نظامی در عراق حمله کرده است.

مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق مقابله با گروه‌های تضعیف کننده امنیت و ثبات این کشور را در اولویت دستور کار خود قرار داده است. در یورش سال گذشته نیروهای امنیتی دولت کاظمی به مقر کتائب حزب‌الله، ده‌ها نفر بازداشت شدند که به گفته خبرگزاری رویترز یک فرمانده ایرانی نیز در بین آنها بوده است. 

مقامات تهران این خبر را تایید نکردند.

بیشتر از جهان