ترامپ در ۷۲ ساعت آینده ۱۰۰ نفر را عفو می‌کند

روز یکشنبه، در اجلاسی در کاخ سفید فهرست اشخاصی که قرار است مورد عفو قرار گیرند، نهایی شد

دونالد ترامپ، روزهای پایانی دوره ریاست جمهوری خود را سپری می‌کند - MANDEL NGAN / AFP

گفته می‌شود دونالد ترامپ قصد دارد در ساعاتی که از ریاست جمهوری‌اش باقی مانده است، تا یک‌صد نفر را یا مورد عفو قرار دهد یا در میزان محکومیت آنها تخفیف قائل شود. در میان آن‌ها محکومینی قرار دارند که جرمشان تقلب، فریبکاری و پنهانکاری است و به نوعی با دولت یا واحدهای بزرگ بازرگانی مرتبط‌ هستند. 

روز یکشنبه، در جلسه‌ای در کاخ سفید فهرست اشخاصی که قرار است مورد عفو قرار گیرند نهایی شد اما نام دونالد ترامپ در میان آن نیست. آقای ترامپ از روز سوم ماه نوامبر که در انتخابات ریاست جمهوری شکست خورد، دست کم ۴۵ نفر را مورد عفو قرار داد اما ادامه این روند را تا روز ۶‌ ژانویه که اجلاس مشترک مجالس کنگره برگزار شد، به تعویق انداخت. در آن روز، کنگره ایالات متحده با اکثریت آراء، ریاست جمهوری جو بایدن را تایید کرد. 

بنا به گزارش شبکه خبری سی‌ان‌ان، انتظار می‌رود موارد عفو ترامپ زمینه‌هایی را در برگیرد که شامل اصلاحات در قوانین جرم و جنایت و نیز برخی از متحدان جنجالی شخص آقای ترامپ باشد. هنوز هم ممکن است در محتوای این فهرست تغییراتی ایجاد شود و نیز معلوم نیست آیا دونالد ترامپ استیو بَنِر، مشاور سابقش را هم که پس از انتخابات با او در تماس مجدد بوده است، مورد عفو قرار خواهد داد یا خیر.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیش‌تر انتظار می‌رفت پس از اجلاس روز ۶ ژانویه کنگره، آقای ترامپ فهرست جدیدی از محکومین را عفو کند، اما شورش‌های مرگبار آن روز این روند را منحرف کرد. گفته می‌شود شورش‌ها و نیز دومین مورد استیضاح آقای ترامپ این احتمال را مطرح کرده که آقای ترامپ خود، فرزندان و وکیلش رودی جولیانی را مورد بخشودگی ریاست جمهوری قرار دهد. 

به رغم آن که برخی از شرکت‌کنندگان در شورش کنگره از جمله جیکوب آنتونی چنسل که گفته می‌شود تصویرش با ردای پوست، رنگ آبی و سفید صورت و کلاه شاخدار در داخل ساختمان کنگره منتشر شد، از رئیس جمهور تقاضای عفو کرده‌اند اما به دونالد ترامپ توصیه شده است از بخشودگی افرادی که به شرکت در شورش متهم شده‌اند، خودداری کند. 

در میان کسانی که در فهرست بخشودگی قرار دارند دکتر سالومون مِلگِن اهل فلوریدا است که به اتهام تقلب در مقررات بیمه سلامتی در حبس است. 

ترامپ هم اکنون نیز مایکل فلین، مشاور سابق امنیت ملی، پل مانافورت، رئیس سابق ستاد انتخاباتی، چالز کوشنر، پدر داماد و متحدانش از جمله راجر استون را که در پرونده تحقیقات رابرت مولر به شهادت دروغ در مقابل کنگره محکوم شده بود، مورد بخشودگی قرار داده است. 

نشریه نیویورک تایمز در گزارشی با استناد به مدارک و مصاحبه با ده‌ها لابی‌گر و حقوقدان، متحدان دونالد ترامپ را متهم کرده است که در مقابل صدور حکم بخشودگی از طرف کاخ سفید، وجه جمع‌آوری می‌کنند. 

گفته می‌شود آقای ترامپ که آخرین روزهای ریاست جمهوری پرجنجالش را پشت سر می‌گذارد، نه تنها گروه‌هایی را مورد بخشودگی قرار داده بلکه چند مورد اسناد دولتی را نیز از طبقه‌بندی محرمانه خارج کرده است.

© The Independent