توصیه آلمان به ایران: فرصت روابط با آمریکا را از دست ندهید

اسرائیل با بازگشت آمریکا به برجام مخالف است

وزیر امور خارجه آلمان گفت که امیدوار است از طریق مذاکره، به یک راه‌حل طولانی‌مدت برای حل اختلاف در مورد برنامه هسته‌ای ایران دست یافت - John MACDOUGALL / AFP

وزیر امور خارجه آلمان از ایران خواست تا از فرصتی که رئیس‌جمهور جدید ایالات متحده برای ورود مجدد به مذاکرات دیپلماتیک در مورد برنامه هسته‌ای خود ارائه داده، استفاده کند.

هایکو ماس که در پنل مجازی رهبران عضو برنامه جامع اقدام مشترک موسوم به برجام حضور یافته بود، گفت این توافقنامه تولید و غنی‌سازی اورانیوم در ایران را محدود و بازرسی از تأسیسات ایران توسط آژانس بین‌المللی انرژی را تسهیل کرد. او افزود اما این سؤال مطرح است که آیا می‌توان از طریق مذاکره، به یک راه‌حل طولانی‌مدت برای حل دهه‌ها اختلاف در مورد برنامه هسته‌ای ایران یافت.

دونالد ترامپ، در ماه مه سال ۲۰۱۸ از این توافق‌نامه خارج شد و ادعا کرد که این توافقنامه برای محدودکردن تولید هسته‌ای و فعالیت‌های نظامی ایران در سراسر خاورمیانه کاری نکرده است. در عوض، دولت ترامپ استراتژی «فشار حداکثری» را با استفاده از تحریم‌های اساسی برای وادار کردن ایران به توافقی جدید با شرایط سخت‌گیرانه‌تر را دنبال کرده است.

در اواسط ماه دسامبر سال گذشته، رویترز گزارش داد که رهبر جمهوری اسلامی، آیت‌الله علی خامنه‌ای تأکید کرده است که حتی تغییر در دولت آمریکا لزوماً به بازگشت فوری به برجام منجر نمی‌شود. از طرف دیگر نقض برجام از سوی ایران نیز امکان بازگشت طرف‌های معاهده به آن را سخت کرده است.

در همین رابطه بلومبرگ همچنین گزارش داد که جیک سالیوان، نامزد بایدن برای مشاور امنیت ملی، بر لزوم همکاری بین‌المللی برای بازگشت ایران به تعهدات خود برای کاهش ذخایر مواد غنی شده تأکید کرده و تلاش‌ها برای حل فعالیت‌های منطقه‌ای ایران را نیز، آغاز کرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یکی از مخالفان اصلی بازگشت به برجام بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل است. در ماه نوامبر، نتانیاهو در یک سخنرانی اظهار داشت که امکان بازگشت به توافق هسته‌ای قبلی، وجود ندارد. ما باید اطمینان حاصل کنیم که ایران سلاح هسته‌ای تولید نمی‌کند. این نگرش شاهد خوبی برای امید ماس برای بازگشت به راه حل دیپلماتیک از طریق مذاکره نیست. اخیراً ، ترور محسن فخری زاده ، دانشمند هسته ای ایرانی در تهران، اتهاماتی را علیه اسرائیل ، به دنبال داشت.

رسانه های اسرائیلی تأکید کردند که این ترور نشان‌دهنده مخالفت اسرائیل با روابط نزدیک واشنگتن و تهران است و ممکن است در صورت ادامه تلاش آمریکا برای بازگشت به برجام ، جو بایدن اسرائیل را از اقدامات پیشگیرانه بر حذر دارد.

در همین رابطه پیش‌تر، امید نوری‌پور، نماینده ایرانی‌تبار پارلمان آلمان نیز به ایندیپندنت فارسی گفت که هدف اصلی آلمان و اروپا، تلاش برای جلوگیری از رسیدن ایران به بمب هسته‌ای است. اما اقدامات اخیر این کشور در راستای نقض حقوق بشر نیز می‌بایست در دور بعدی مذاکرات مورد توجه قرار گیرد.