مانور دریایی ایران زیر نظر زیردریایی هسته‌ای آمریکا

به نظر می‌رسد، این زیردریایی «یو‌اس‌اس‌ جورجیا» باشد که اخیرا به منطقه اعزام شد

روابط عمومی ارتش جمهوری اسلامی روز پنجشنبه از نزدیک شدن یک زیردریایی به منطقه رزمایش دریایی در شمال اقیانوس هند خبر داد که به گزارش آسوشیتدپرس یک زیردریایی هسته‌ای آمریکا است که با توجه به افزایش تنش‌ها به منطقه اعزام شده است.

به گزارش این خبرگزاری آمریکایی، با توجه به تصاویر ویدیویی که رسانه‌های جمهوری اسلامی از رصد این زیردریایی با هلی‌کوپتر ارتش منتشر کرده‌‌اند، به نظر می‌رسد این زیردریایی، یو‌اس‌اس جورجیا، یک زیردریایی کلاس-اوهایو مجهز به موشک‌های هدایت شونده است. نیروی دریایی آمریکا ماه گذشته و همزمان با افزایش تنش‌ها، این زیردریایی را به منطقه اعزام کرده بود.

زیردریایی یواس‌اس جورجیا، یکی از ۱۸ فروند زیردریایی سنگین کلاس اوهایو نیروی دریایی ایالات متحده است. کلاس اوهایو بزرگ‌ترین زیردریایی ساخته شده در تاریخ نیروی دریایی ایالات متحده است که دربردارنده دو نوع حامل موشک‌های کروز (چهار فروند) و حامل موشک‌های بالیستیک (۱۴ فروند) است. جورجیا یکی از چهار فروند زیردریایی حامل موشک‌های کروز است و توانایی حمل حداکثر ۱۵۴ موشک کروز توماهاک را در کنار ۸۴ اژدر دارد.

تصویر آرشیوی از یو‌اس‌اس جورجیا (SSGN 729) در سواحل جنوبی کالیفرنیا-AFP

زیردریایی‌های کلاس اوهایو، به همراه بمب‌افکن‌های راهبردی نیروی هوایی آمریکا و موشک‌های بالیستیک قاره‌پیمای حامل کلاهک هسته‌ای، نقش مهمی در بازدارندگی هسته‌ای ایالات متحده در زمان جنگ سرد و در حال حاضر بازی می‌کنند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در گزارش روابط عمومی ارتش به هویت این زیردریایی اشاره نشده است. ربکا رباریچ، سخنگوی ناوگان پنجم نیروی دریایی آمریکا مستقر در بحرین نیز در پاسخ به آسوشیتدپرس گفت: «ما در مورد فعالیت‌های زیردریایی‌ها صحبت نمی‌کنیم.»

صدا و سیمای جمهوری اسلامی این زیردریایی را یک شناور «بیگانه» توصیف کرده که در حال حرکت به سمت منطقه رزمایش دریایی بوده است. براساس این گزارش پس از اینکه رصد انجام شد، این زیردریایی محل را ترک کرده است.

نیروی دریایی ارتش در فاصله کمتر از یک هفته تا پایان دولت دونالد ترامپ در آمریکا، «رزمایش اقتدار دریایی ۹۹» را در منطقه سواحل مکران و شمال اقیانوس هند با حضور یگان‌های سطحی، زیرسطحی و پروازی برگزار می‌کند و در جریان آن از یک ناو موشک‌انداز رونمایی کرد.

ناظران بین‌المللی بر این باورند که اقدامات ایران در آستانه تغییر دولت در آمریکا، پیامی برای جو بایدن است.

بیشتر از جهان