شاهزاده عربستان سعودی: پروژه «خط»، انقلابی در شهرسازی است

«این شهری بدون خیابان، بدون خودرو، و با انرژی صد در صد تجدیدپذیر خواهد بود»

شاهزاده محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی روز یکشنبه پروژه عظیم «خط» را در شهری که «نئوم» نام خواهد گرفت، افتتاح کرد.

به گزارش شبکه خبری العربیه، او در مراسم افتتاحیه این پروژه که هدفش بهره‌برداری از انرژی پاک و حفظ محیط زیست است گفت: «این انقلابی در شهرسازی است برای انسان‌ها، جایی که انسان‌ها در اولویت‌اند...چرا باید منابع طبیعی را برای توسعه قربانی کرد؟ چرا باید سالانه یک میلیون انسان در تصادفات رانندگی جانشان را از دست بدهند؟»

او افزود که شهر یک میلیون نفری نئوم، صد و هفتاد کیلومتر عرض دارد و نود و پنج درصد انرژی مصرفی آن تجدید‌پذیر است.

یکی از پروژه‌های مدرن و بلندپروازانه دولت عربستان، پروژه  احداث «شهر هوشمند نئوم» است. این پروژه با استفاده از سرمایه‌گذاری‌های «صندوق سرمایه گذاری عمومی» آن کشور و سرمایه‌گذاری خصوصی به‌انجام خواهد رسید و در صورت تحقق، می‌تواند به الگویی برای کشورهای منطقه تبدیل شود.

عملیات احداث این پروژه ۵۰۰ میلیارد دلاری در پاییز سال ۲۰۱۷ آغاز شد. عربستان در نظر دارد تا با احداث این مگاپروژه، بتواند رقیبی برای شهرهایی چون سنگاپور و دوبی در نزدیکی کانال سوئز ایجاد کند، و از مزایای اقتصادی و ژئوپلتیک آن پروژه بهره‌مند شود. این شهر، از انرژی‌های تجدیدپذیر بهره خواهد گرفت و انرژی مورد نیاز در بخش‌های مسکونی و تجاری آن، با اتکا به انرژی خورشیدی تامین خواهد شد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

این پروژه که نئوم نام دارد شهری است که در سواحل دریای سرخ در استان تبوک عربستان سعودی در شمال غربی این کشور ساخته می شود. شاهزاده محمد بن سلمان در اکتبر ۲۰۱۸ اعلام کرد که نئوم تا سال ۲۰۲۵ تکمیل می شود و فاز نخست آن تقریبا تکمیل شده و به زودی به بهره برداری می رسد.

کلمه نئوم از ترکیب دو وازه یونانی neos به معنی جدید و کلمه عربی مستقبل به معنای آینده گرفته شده است.

این شهر مساحتی بالغ بر ۲۶۴۹۵ کیلومتر مربع دارد و هزینه ای در حدود ۵۰۰ میلیارد دلار را بر صندوق سرمایه گذاری عمومی عربستان سعودی تحمیل خواهد کرد. این رقم جدای از چندین میلیون دلاری است که قرار شده از سرمایه گذاری خارجی تامین شود.

نئوم بخشی از چشم انداز ۲۰۳۰ عربستان سعودی است، طرحی بلندپروازانه برای ایجاد تحول در جامعه عربستان سعودی، کاهش وابستگی این کشور به درآمدهای نفتی و تبدیل نمودن این کشور به کانون فناوری.

در ژانویه سال ۲۰۱۹ عربستان سعودی شرکتی به نام نئوم را تاسیس کرد که قرار است پروژه ساخت نئوم را در دست بگیرد و آن را به جلو ببرد.

در سال ۲۰۱۷ شرکت نئوم با سه شرکت بزرگ مشاوره به نام های مکنزی و شرکا، بوستون و اولیور ویمن وارد همکاری شد تا در انجام این پروژه از تخصص آنها کمک بگیرد.

دانشمندان مشارکت کننده در پروژه ساخت نئوم قصد دارند با فناوری بارورسازی ابرهای مصنوعی را در آسمان این شهر به حرکت در بیاورند و از این طریق بارش باران در این منطقه بیابانی را افزایش دهند.

نئوم همچنین قرار است که پیشرو ترین سیستم آموزشی کل دنیا را داشته باشد که در آن کلاس‌ها توسط آموزگاران هولوگرافیک تدریس و مدیریت می شوند.

بیشتر از جهان