آن قدر کار کرد که مُرد

هشدار چین به مردم در مورد خطرات کار بیش از حد در پی مرگ کارگر ۲۲ساله

ساعات کار زیاد به مشخصه اصلی کار در حوزه فناوری چین تبدیل شده است - STR / AFP

در پی بیهوشی و مرگ کارگر جوان یکی از شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری در چین در راه بازگشت به خانه از محل کار، خبرگزاری دولتی شینهوای چین از بخش فناوری این کشور خواست که با فرهنگ اضافه‌کاری بیش از حد، مقابله کند.

کارگر زن ۲۲ ساله‌ای که در شرکت فناوری پین‌دودو کار می‌کرد، هفته پیش در راه بازگشت به خانه پس از نیمه‌شب، ناگهان بیهوش شد و کمی بعدتر جان سپرد. به گزارش رسانه‌های چین، این زن ظاهراً پیش از بیهوش شدن دچار معده‌درد بوده است. مقامات شانگهای کار بازرسی از این شرکت را آغاز کرده‌اند.

موردی که برای این زن پیش آمد، نمونه‌ای است از اثرات احتمالی ساعت‌های پیاپی طولانی کار کردن، و مردم در رسانه‌های اجتماعی چین به شرکت‌های بزرگ حوزه فناوری اعتراض کرده‌اند که کارمندان‌شان را مجبور به اضافه‌کاری‌های طولانی می‌کنند.

به گزارش ساوت چاینا مورنینگ پست، از روز دوشنبه تا کنون هشتگ‌هایی در پیوند با این حادثه در برنامک ریزوبلاگ‌نویسی «وِیبو» بیش از ۱۹۰ میلیون بار دیده شده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

شینهوا در پیام کوتاه سردبیر که روز سه‌شنبه در حساب کاربری «ویبو»ی خود منتشر کرد، نوشت که با حادثه‌ای که هفته گذشته رخ داد، دوباره توجه عموم مردم به «رنج ناشی از فرهنگ غیرعادیِ اضافه‌کاری زیاد» جلب شده است.

شینهوا نیوز نوشت: «باید با تلاش به دنبال آرزوها رفت، اما حقوق و منافع قانونی کارگران نباید قربانی این امر شود. ولی در مواردی کارفرمایان با قانون‌شکنی، کارمندان را به اضافه‌کاری بیش از حد و مضر برای سلامتی تشویق می‌کنند.»

این خبرگزاری نوشت: «این تلاش‌ها باید جهت‌دهی شود. حقوق و منافع قانونی کارگران باید بیش از پیش حفظ شود تا کسانی که در پی آمال و آرزوهای خود هستند، در کنار هم به شکلی سالم تلاش کنند و برای توسعه و پیشرفت شرکت‌ها محیطی گرم فراهم شود.»

مدت‌ها است که ساعات کار زیاد به مشخصه اصلی کار در حوزه فناوری چین تبدیل شده است و صاحبان شرکت‌های معروف مانند «جک‌ما»ی علی‌بابا، یکی از ثروتمندترین و معروف‌ترین شرکت‌های این حوزه، منادی آن هستند. در سال ۲۰۱۹، «ما» با معرفی نظام کاری ۹۹۶، یعنی کار کردن از ۹ صبح تا ۹ شب از دوشنبه تا شنبه، انتقاد عده‌ای را برانگیخت که می‌گفتند بدین ترتیب جوانان دیگر نه ازدواج می‌کنند و نه فرزندآوری.

آن زمان، حتی صدای روزنامه اصلی حزب کمونیست حاکم، یعنی روزنامه «پیپلز دیلی» ، نیز درآمد و نوشت که عادلانه نیست که مدیران مستبد از کارکنان بخواهند زیاد اضافه‌کاری کنند.

حوزه فناوری در سراسر جهان به ساعت‌های طولانی کار طراحی، برنامه‌نویسی و رسیدگی به درخواست‌های مشتریان معروف است. در قانون کار چین، هفته کاری پنج روزه است و بیش از ۴۴ ساعت کار در هفته ممنوع است. با این حال، تعداد افرادی که در بخش غیردولتی یا در کسب و کارهای غیررسمی کار می‌کنند، افزایش روزافزون داشته است. در این بخش‌ها پایبندی چندانی به اجرای چنین قوانینی وجود ندارد.

ایجاد تشکل‌های کارگری مستقل نیز در چین مجاز نیست و فقط یک اتحادیه، موسوم به انجمن اتحادیه‌های کارگری سراسر چین، وجود دارد که شدیداً تحت نظارت حزب حاکم آن کشور است.

گزارش‌های تکمیلی در سایر خبرگزاری‌ها

© The Independent

بیشتر از جهان