چین تا هفت سال دیگر با پیشی گرفتن از ایالات‌متحده بزرگترین اقتصاد جهان خواهد شد

چین تنها اقتصاد بزرگ جهان است که امسال، رشد اقتصادی مثبت داشته است

انتظار می رود چین پنج سال زودتر از آنچه پیشبینی شده بود از رقیب غربی خود پیشی بگیرد -AFP

بر پایه یک گزارش جدید، چین با پیشی گرفتن از ایالات‌متحده، در سال ۲۰۲۸ بزرگترین اقتصاد جهان خواهد شد.

طبق تحقیق پژوهشگاه اقتصاد و کسب‌وکار (سبر)، با توجه به کارایی چین در مقابله با اثرات همه‌گیری کرونا، این کشور احتمالا رقیب غربی را پنج سال زودتر از پیش‌بینی‌های قبلی پشت سر می‌گذارد.

طبق پیش‌بینی‌ها، رشد اقتصادی چین در سال ۲۰۲۰ دو درصد بوده است یعنی در واقع تنها اقتصاد بزرگ جهان است که در این سال، رشد اقتصادی مثبت داشته است. درحالی‌که طبق پیش‌بینی‌ها، اقتصاد ایالات‌متحده در ۱۲ ماه گذشته پنج درصد رشد منفی داشته است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در جدول سالانه سرآمدان «سبر» برای چشم‌انداز رشد اقتصادی جهان آمده است: «همه‌گیری بر تمام اقتصادها اثر یکسانی نگذاشته است. به ویژه به نظر می‌رسد چین بهتر از اقتصادهای غربی توانسته است از پس این توفان برآید و در نتیجه اکنون شاهد هستیم که اگر دلار را مبنا قرار دهیم اقتصاد چین پنج سال زودتر از پیش‌بینی‌ یک سال قبل ما می‌تواند اقتصاد ایالات‌متحده را پشت سر بگذارد.»

سبر گوشزد کرده است که غرب اکنون باید به شرق توجه داشته باشد.

در این گزارش همچنین آمده است: «با توجه به موفقیت اقتصادهای آسیایی در مدیریت پیامدهای همه‌گیری کرونا، اقتصادهای غربی باید تنگ‌نظری را کنار بگذارند و به رویدادهای شرق بیشتر توجه کنند. معمولا خودمان را با سایر اقتصادهای غربی مقایسه می‌کنیم و اغلب از بهترین روش‌ها، به‌خصوص بهترین روش‌های اقتصادهای بالنده آسیا، غافل می‌مانیم.»

سبر همچنین بر اساس پژوهش دیگری پیش‌بینی کرده است که بریتانیا طی دهه آینده با وجود خروج از اتحادیه اروپا همچنان یکی از پنج کارامدترین اقتصادهای جهان باقی بماند. در واقع طبق این گزارش، بریتانیا طی مدت مذکور همچنان از رقیب تاریخی خود، فرانسه، جلو خواهد بود.

در این گزارش چنین اعلام شده است: «طبق پیش‌بینی‌ ما، آهنگ رشد سالانه بریتانیا در بازه ۲۰۲۱ تا ۲۰۲۵، چهار درصد  و در بازه ۲۰۲۶ تا ۲۰۳۰، ۱/۸ درصد خواهد بود. طبق پیش‌بینی ما بریتانیا در سال ۲۰۲۴ از هندوستان عقب می‌افتد ولی تا سال ۲۰۲۵ همچنان در جدول سرامدان قرار خواهد داشت. جی‌دی‌پی بریتانیا در سال ۲۰۳۵ را از فرانسه، رقیب دیرینه و همسایه‌اش، ۴۰ درصد بیشتر پیش‌بینی می‌کنیم.»

© The Independent

بیشتر از اقتصاد