«خائن»؛ لیندزی گراهام در محاصره هواداران ترامپ در فرودگاه

سناتور گراهام: «با ترامپ بسیار همراه بوده‌ام و چنین پایانی را دوست نداشتم»

لیندسی گراهام، سناتور جمهوری‌خواه ایالات متحده آمریکا - Chip Somodevilla/Getty Images/AFP

لیندزی گراهام، سناتور جمهوری‌خواهی که واکنش دونالد ترامپ در برابر هجوم شورشیان به ساختمان کنگره ایالات‌متحده و ادعاهای بی‌پایه وی در مورد تقلب در انتخابات را محکوم کرده بود، پس از آن که گروهی از هواداران دونالد ترامپ، در پایانه فرودگاه ملی رونالد ریگان واشنگتن علیه وی شعار «خائن» سردادند و فریاد زدند «باید برای ما کار کنی»، با حفاظت پلیس به بیرون هدایت شد. در ویدیویی که دانیل لیپمن از بنگاه خبری پلیتیکو منتشر کرده است، زنی فریاد می‌زند: «روزی خواهد رسید که نتوانی در خیابان قدم بزنی. امروز همان روز است.»

«پس از آن که سناتور لیندزی گراهام اوایل همین هفته علنا جدایی خود از ترامپ را اعلام کرد، طبق ویدیویی که یک منبع خبری آن را ارسال کرده است، گروهی از هواداران ترامپ امروز در فرودگاه ریگان مزاحم او شده‌اند و با صدای بلند او را «خائن» خطاب کرده‌اند.»

در یک ویدیوی دیگر هم، زنی او را «آدم آشغال» صدا می‌زند و می‌گوید که باید طبق درخواست رئیس ‌جمهوری و هوادارانش «رأی‌ها را بررسی کند». این زن فریاد می‌زند: «بهتر است بروی به بازداشتگاه گوانتانامو و آن‌ جا خوش بگذرانی»

ایندپندنت برای پرسیدن نظر سناتور گراهام با وی تماس گرفته است.

سناتور گراهام که یکی از قابل‌اطمینان‌ترین متحدان رئیس‌جمهوری در کنگره بود، می‌گوید که آقای ترامپ باید بابت نقش خود در بروز خشونت در ساختمان کنگره و ایجاد رعب و هراس در میان نمایندگان و کارکنان در تاریخ ششم ژانویه، همزمان با نشست مشترک شمارش رسمی آرای انجمن برگزینندگان، پاسخگو باشد. رئیس‌جمهوری بارها به هواداران خود گفته بود که آرای آن‌ها «دزدیده‌ شده است.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

گراهام رفتار رئیس‌جمهوری را «خودزنی» نامیده بود. این سناتور طی نشست خبری در روز پنج‌شنبه گفت که در بحث پاسخگویی، رئیس‌جمهوری باید بداند که کارهای خودش نه تنها یک راه‌حل نبود، بلکه مشکل ایجاد کرد.

او همچنین گفت که «رودی جولیانی، دوست خوب من»، وکیل شخصی رئیس‌جمهوری ومتصدی شکایت‌های ناکام و بیهوده هم نتوانست برای برگرداندن نتایج انتخابات قبل از تسلیم شدن به شورشیان هوادار «محاکمه جنگی» در روز چهارشنبه کمکی کند.

سناتور گراهام گفت: «با ترامپ بسیار همراه بوده‌ام و چنین پایانی را دوست نداشتم. انتخاب جو بایدن و کامالا هریس قانونی بوده است و در تاریخ ۲۰ ژانویه رئیس ‌جمهوری و معاون رئیس ‌جمهوری ایالات‌متحده خواهند بود.»

حضور معترضان در فرودگاه در رسانه‌های اجتماعی هم بازتاب داشته است. این در حالی است که هواداران سرسخت رئیس‌ جمهوری معتقدند که او را وادار به پذیرش شکست کرده‌اند، یا به دلیل تحریک شورشیان، از دست وی عصبانی هستند.

رئیس ‌جمهوری با نیت تغییر نتایج انتخابات، هوادارانش را به برگزاری تظاهرات در برابر ساختمان کنگره تحریک کرد و آن شورش ایجاد شده که به درون تالارهای ساختمان کنگره کشیده شد، بسته شدن حساب‌های کاربری‌ او را در رسانه‌های اجتماعی در پی داشت. او در پیام ویدیویی کوتاهی اعلام کرد: «مانند تمام مردم آمریکا از خشونت، بی‌قانونی و آشوب ناراحت هستم.» او گفت، شورشیانی که «وارد ساختمان کنگره شدند به کرسی مردم‌سالاری در آمریکا لطمه زدند.»

© The Independent