بایدن: احیای اقتصاد و رساندن واکسن کرونا به مردم اولویت من است

این کابینه‌ای است تاریخی که تعداد زنان و مردان در آن برابر است

سخنرانی جو بایدن، رئیس جمهور منتخب ایالات متحده، در روز ۸ ژانویه ۲۰۲۱- REUTERS/Kevin Lamarque

جو بایدن، رئیس جمهوری منتخب آمریکا، دقایقی پیش در سخنانی که به طور زنده از شبکه‌های تلویزیونی پخش شد، رئوس برنامه اقتصادی خود و تازه‌ترین نامزدهای خود را برای تیم‌ اقتصادی‌اش اعلام کرد.

آقای بایدن بدون آن که اشاره مستقیمی به یورش روز چهارشنبه هواداران دونالد ترامپ به کنگره ایالات متحده کند، گفت: «همدردی عمیق خودم را با خانواده مامور پلیسی که هنگام انجام وظیفه کشته شد ابراز می‌کنم.»

رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفت: «این کابینه‌ای است تاریخی که تعداد زنان و مردان در آن برابر است، اکثریت اعضای آن رنگین پوستان هستند.

«این اولین کابینه‌ای است که وزیر دفاع سیاه‌پوست، وزیر اقتصاد زن، یک وزیر همجنسگرا و یک وزیر از بومیان آمریکا دارد.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای بایدن گفت انتظار و امیدش این است که سنای آمریکا با انصاف و سرعت این انتصاب‌ها را تایید کند.

او با ارائه تصویری از وضعیت بحرانی اقتصاد آمریکا در بحبوحه همه‌گیری ویروس کرونا گفت: «بحران اقتصادی در این زمستان تاریک کرونایی دارد شدت می‌گیرد.

«نگرانی و ترس مردم مرا به یاد زمان انتخاب پرزیدنت اوباما در اوج رکود اقتصادی می‌اندازد. در آن زمان ما هشتصد میلیارد دلار به احیای اقتصاد اختصاص دادیم.»

آقای بایدن گفت: «هدف ما احیای اقتصاد کشور، افزایش رشد اقتصادی و کاهش بدهی دولت است.

«هفته آینده طرح بعدی بسته حمایتی همه‌گیری کرونا را اعلام خواهم کرد.

«رساندن سریع واکسن کرونا از کارخانه‌ها به مردم در اولویت من خواهد بود.»

رئیس جمهوری منتخب آمریکا گفت که حداقل دستمزد را به پانزده دلار در ساعت بالا خواهد برد. او افزود: «هیچ‌کسی که چهل ساعت در هفته کار می‌کنه نباید زیر خط فقر باشد.»

آقای بایدن با اشاره به این که شرکت‌‌های بزرگ تجاری بیشترین بخش از بسته حمایتی کرونا را گرفته‌اند اما کسب و کارهای کوچک متعلق به سیاهپوستان و لاتین تبارها عمدتا از آن بی‌بهره مانده اند، گفت: «ما بر نجات کسب و کارهای کوچک تمرکز خواهیم کرد.»

آقای بایدن گفت که قصد داشت برنی سندرز، سناتور مستقل ایالت ورمانت را به عضویت کابینه در آورد، اما با توجه به اکثریت بسیار باریکی که دموکرات‌ها این هفته در سنا به دست آورده‌اند، پس از گفتگو با آقای سندرز به این نتیجه رسیدند که او کرسی خود در سنا را حفظ کند.