پایگاه جدید نیروی دریایی سپاه یا انبار مهمات قدیمی؟

همه چیز درباره رونمایی از پایگاه زیرزمینی نیروی دریایی سپاه پاسداران در نزدیکی تنگه هرمز

روز جمعه ۱۹ دی ۱۳۹۹، حسین سلامی، فرمانده کل سپاه پاسداران به همراه دریادار علیرضا تنگسیری فرمانده نیروی دریایی سپاه از تهران به بندرعباس سفر کردند تا یک پایگاه جدید موشکی نیروی دریایی سپاه پاسداران را در نزدیکی تنگه هرمز افتتاح کنند. مراسم رونمایی از این پایگاه موشکی بدون حضور خبرنگاران رسانه‌های حکومتی برگزار شد تا محل دقیق آن از دید همگان پنهان بماند. در جریان مراسم رونمایی، سرلشکر حسین سلامی ادعا کرد که این پایگاه مجهز به چندین تاسیسات برای نگهداری موشک‌های راهبردی نیروی دریایی سپاه است و در آن ستونی از موشک‌ها و سامانه‌های پرتاب آن‌ها قرار گرفته است. موشک‌های با برد صدها کیلومتر، نقطه‌زن و دقیق با قدرت تخریب بسیار بالا و قادر به عبور از تجهیزات جنگ الکترونیک دشمن.

آن چه فرماندهان سپاه صبح امروز افتتاح کردند در حقیقت انبار تسلیحات یکی از پایگاه‌های نیروی هوافضای سپاه واقع در غرب شهر بندرعباس است که بخشی از آن در اختیار نیروی دریایی سپاه قرار گرفته است تا تسلیحات مورد استفاده خود را در آن نگهداری کند. براساس تصاویر ماهواره‌ای، کار مسطح‌سازی زمین مقابل ورودی‌های تونل این انبار تسلیحات اوایل اردیبهشت ماه سال ۱۳۹۷ آغاز شد. به نظر می‌رسید که از سال‌های دور، یک مجموعه تونل در آن محل وجود داشت که احتمالا متعلق به نیروی دریایی ارتش بوده است. اما ورودی این تونل‌ها که محل نگهداری مهمات و تسلیحات این نیرو است بسیار تنگ بود و امکان عبور هم‌زمان دو کامیون سنگین را نیز نمی‌داد.

کار گسترش این تونل‌ها و همچنین افزودن ورودی جدید به این انبار و در نهایت افزایش پهنا و ارتفاع این ورودی قدیمی به ترتیب به میزان ۷ و ۱۰ متر صورت گرفته است و امکان ورود و خروج بزرگ‌ترین تسلیحات و خودروهای حامل موجود در خدمت نیروی دریایی سپاه شامل موشک‌های بالستیک ضد رادار و ضد کشتی هرمز و خلیج فارس به این پایگاه فراهم شده است. پیش‌تر و در سال‌های ۱۳۸۴ الی ۱۳۸۷، دو سوله برای نگهداری مهمات در فاصله ۶۰۰ متری از این تونل‌های تازه افتتاح شده در محل این پایگاه موشکی نیروی هوافضای سپاه پاسداران ساخته شده بود که به علت ابعاد کوچک آن‌ها تنها امکان نگهداری موشک‌های ضدهوایی سایت پدافند موشکی نیروی هوافضای سپاه در مجاورت آن را فراهم می‌کردند. اما حال با تکمیل تونل‌های جدید، امکان ذخیره‌سازی و نگهداری موشک‌های ضد کشتی و کروز نیروی دریایی سپاه نیز در این مجموعه فراهم شده است.

پایگاه موشکی جدید نیروی دریایی سپاه، مقاوم در برابر حملات هوایی

در ساخت این انبار مهمات یا بنابر آن چه سپاه پاسداران می‌گوید، یک پایگاه موشکی، از اصل پدافند غیر عامل استفاده شده است تا از این مکان دربرابر حملات هوایی و موشکی نیروهای متخاصم در شرایط جنگی محافظت کند. ورودی‌های این پایگاه به سمت شمال غرب و کاملا در جهت مخالف تنگه هرمز و خلیج فارس است. این به این معناست که استفاده از موشک‌های کروز یا هر تسلیحات دیگر هواپایه برای مورد هدف قراردادن دو در ورودی این مجموعه ممکن نیست، زیرا این درها به سمت شمال قرار دارند و برای مورد اصابت قرار دادن آن به عنوان مثال با یک موشک یا بمب نقطه‌زن هوا به سطح، هواپیمای جنگنده دشمن باید از روی ایران و از شمال شهر بندرعباس آن را مورد اصابت قرار دهد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

با توجه به آن که این مجموعه و تونل‌های آن زیر صخره‌های سواحل شمالی تنگه هرمز قرار دارند. مورد هدف قراردادن آن حتی با بزرگ‌ترین بمب‌های سنگرشکن موجود قابل حمل به وسیله جنگنده بمب‌افکن‌های ضربتی اف-۱۵ئی و اس چون جی بی‌یو-۲۸ با وزن پنج هزار پوند (۲۲۶۸ کیلوگرم) نیز ممکن نیست. بنابراین در صورت بروز هرگونه درگیری نظامی، انهدام آن تنها با بمب‌های بسیار سنگین جی بی‌یو-۵۷آ/بی به وزن ۳۰ هزار پوندی (۱۴ تن) ممکن است.

تنها هواپیمایی که می‌تواند چنین بمب‌های ۳۰ هزار پوندی را حمل کند، بمب‌افکن رادارگریز و راهبردی بی-۲آ اسپیریت (B-2A Spirit) است که به تعداد ۲۰ فروند در خدمت نیروی هوایی ایالات متحده است و هر کدام از آن‌ها می‌توانند دو عدد از این بمب‌ها را حمل کنند. البته پیش از انجام چنین حمله‌ای، باید سایت‌های راداری و پدافندی در منطقه از میان برداشته شده باشند تا هم بمب‌افکن رادارگریز آسیبی نبیند و هم بمب‌هایش در مسیر سقوط به سمت هدفشان به وسیله سامانه‌های پدافندی برد کوتاه تور ام۱ نیروی هوافضای سپاه مورد هدف واقع نشوند.

تسلیحاتی که درون تونل‌های این پایگاه به نمایش درآمد

در فیلم‌ها و تصاویر به نمایش درآمده از طرف روابط عمومی سپاه پاسداران، تعدادی از پرتابگرهای موشک‌های ضد کشتی و کروز نیروی دریایی سپاه به همراه دسته‌ای از موشک‌های آن‌ها بر روی زمین و درون تونل‌های دو کیلومتری این پایگاه دیده شدند. از پرتابگرهای سه تایی موشک‌های کروز سی-۸۰۲ نور بر روی کامیون‌های بنز آکتروس تا پرتابگرهای چهارتایی موشک‌های ضد کشتی سی-۷۰۴ نصر بر روی کامیونت‌های سفید رنگ با ظاهر خودروهای غیرنظامی. همچنین شماری از راکت‌اندازهای سبک مجهز به راکت‌های هدایت‌شونده فجر ۴ و ۵ و همچنین راکت‌های غیر هدایت‌شونده چون فجر-۱، به نظر می‌رسد که در کنار سامانه‌های ضد کشتی زمین پایه و ساحل به دریا در این مرکز نگهداری شوند.

از انواع موشک‌های ضد کشتی مشاهده شده در این تونل می‌توان به موشک‌های سی-۷۰۱ کوثر ۱ و ۲ به ترتیب مجهز به حسگرهای هدایت اپتیکی و حرارتی با برد ۲۵ کیلومتر، سی-۷۰۴ نصر با حسگرهای هدایت اپتیکی و حرارتی با برد ۳۵ کیلومتر، موشک ضد کشتی نصیر با برد ۱۰۰ الی ۱۵۰ کیلومتر، موشک ضد کشتی سی-۸۰۲ نور با برد ۱۷۰ کیلومتر و در نهایت موشک کروز و ضد کشتی قادر با برد ۲۰۰ کیلومتر اشاره کرد. هیچ موشک بالستیک ضد کشتی خلیج فارس یا ضد رادار هرمز در این تونل مشاهده نشد با وجود آن که نیروی دریایی سپاه از این نوع موشک‌ها در منطقه بندرعباس در اختیار دارد. البته این احتمال وجود دارد که محل نگهداری موشک‌های بالستیک ضد کشتی و ضد رادار سپاه پاسداران در شرق تنگه هرمز و در یک پایگاه دیگر این نیرو باشد.

فاصله این انبار مهمات زیرزمینی و تونل‌های آن از محل استقرار شناورهای نیروی دریایی سپاه در پایگاه آن در بندرعباس تنها سه کیلومتر و ۵۰۰ متر است و بنابراین امکان نگهداری تسلیحات مورد استفاده از سوی شناورها، قایق‌های موشک‌انداز، تندرو نیروی دریایی سپاه در این مرکز ممکن است و در مدت زمان کوتاهی می‌شود آن‌ها را از این محل به بندرعباس منتقل و بر روی شناورهای سپاه نصب کرد.

به طور قطع با توجه به زیرزمینی بودن این مرکز و استفاده از اصول پدافند غیرعامل در قرارگیری و ساخت ورودی‌های تونل آن امکان انهدام و مورد هدف قرار دادن و انهدام آن با استفاده از تسلیحات جنگنده‌های نیروی هوایی و دریایی آمریکا و موشک‌های کروز پرتاب شده از زیردریایی و کشتی‌های نیروی دریایی این کشور وجود ندارد. علاوه بر سر جنگی ناکافی موشک‌ها و بمب‌های مورد استفاده آن‌ها، این تسلیحات در برابر سامانه‌های پیشرفته جاسوسی رادیویی و اخلالگر سامانه‌های ارتباطی و موقعیت نمای جهانی با نام آر-۳۳۰ضِد اِچ (R-330Zh) موسوم به ژیتِل (Zhitel) که نیروی دریایی سپاه از تابستان سال ۱۳۹۸ از آن‌ها در مناطق جنوبی ایران استفاده می‌کنند، آسیب‌پذیرند و احتمال انحراف آن‌ها از مسیر پروازی‌شان در صورت استفاده از این اخلالگرها وجود دارد.

اما در نهایت باید بار دیگر در انتهای این گزارش اشاره کرد که در صورت بروز درگیری نظامی با ایالات متحده، این پایگاه و بسیاری از پایگاه‌های موشکی سپاه پاسداران که در زیرزمین یا درون کوه‌ها قرار دارند، همان طور که در بالا ذکر شد در برابر بمب‌های سنگین ۳۰ هزار پوندی جی بی‌یو-۵۷ بسیار آسیب‌پذیرند. بنابراین در صورت بروز یک جنگ تمام‌عیار با ایالات متحده آمریکا که در حال حاضر احتمال آن به شدت کم است، این پایگاه آسیب‌پذیر خواهد بود.

دیدگاه و نظرات ابراز شده در این مقاله لزوماً سیاست یا موضع ایندیپندنت فارسی را منعکس نمی کند.

بیشتر از دیدگاه