احتمال حبس‌های طولانی برای هواداران آشوبگر دونالد ترامپ

ترامپ در جریان اعتراض‌های مخالف نژادپرستی، فرمانی را برای مجازات معترضانی که به اموال عمومی آسیب می‌زنند صادر کرده بود

معترضان ممکن است به حبس تا ۱۰ سال محکوم شوند- AFP

جفری روزِن، کفیل دادستانی کل ایالات‌متحده، ضمن تقبیح اعمال کسانی که روز چهارشنبه به ساختمان کنگره آمریکا هجوم بردند، در یک بیانیه اطمینان خاطر داده است که عاملان این حمله «در چارچوب قانون با عواقب کامل کارهای خود روبه‌رو خواهند شد».

معترضان ممکن است به خاطر «وارد آوردن خسارت به اموال عمومی» بنا بر «فرمان ریاست‌جمهوری»، که دونالد ترامپ در جریان اعتراض‌های مخالف نژادپرستی «جان سیاهپوستان مهم است» در ژوئیه گذشته امضا کرد، به حبس تا ۱۰ سال محکوم شوند. آقای ترامپ در روز ۲۶ ژوئیه به دنبال اعتراض‌های خیابانی که در پی قتل جورج فلوید رخ داد، در توییتی نوشت: «هم اکنون افتخار امضای یک فرمان ریاست‌جمهوری بسیار موثر را داشته‌ام که از بناها، یادبودها و مجسمه‌های آمریکا حفاظت و با خشونت‌های جنایتکارانه اخیر مبارزه می‌کند. حبس‌های طولانی برای اقدامات خلاف قانون علیه کشور بزرگ ما.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

آقای روزن در این بیانیه، به مجازاتی خاص یا فرمان ریاست‌جمهوری اشاره نکرده است. او می‌گوید: «دادستان‌های جنایی ما همراه با ماموران ویژه و کارآگاهان از اداره پلیس پایتخت، اف بی آی، اِی تی اف (اداره کنترل مشروبات الکلی، دخانیات، سلاح گرم و مواد منفجره)، پلیس متروپولیتن و مردم، در طول شب در تلاش برای جمع‌آوری شواهد و شناسایی هویت عاملان (هجوم به کنگره) و در موارد لازم اعلام جرم، بودند. امروز علیه برخی از عاملان خشونت‌های روز گذشته اعلام جرم خواهد شد و ما در روزها و هفته‌های آینده با رعایت قواعد، به ارزیابی شواهد، اعلام جرم و بازداشت‌ها ادامه خواهیم داد تا اطمینان حاصل کنیم که عاملان (واقعه) در مقابل قانون پاسخگو هستند. »

در این میان، پلیس فدرال آمریکا (اف بی آی) برای تعیین هویت عاملان اقدامات خشونت‌بار، از شهروندان کمک طلبیده و از شاهدان عینی واقعه خواسته است تصاویر و ویدئوهای مرتبط با آن را در تارنمای این سازمان به اشتراک بگذارند.

جمعیتی چند هزار نفره، کمی پس از آن که ترامپ با تکرار ادعایش مبنی بر تقلب در انتخابات ریاست‌جمهوری، از آن‌ها خواست به‌سمت محل کنگره راهپیمایی کنند، در محوطه کنگره گرد آمدند. آقای ترامپ به آن‌ها گفت: «ما به‌سوی محل کنگره راهپیمایی می‌کنیم. باید از خودتان قدرت نشان دهید. باید قوی باشید.»

در جریان آشوب‌های روز چهارشنبه، دست‌کم پنج نفر کشته شدند که یکی از آن‌ها افسر پلیسی بود که روز پنجشنبه بر اثر شدت جراحات در بیمارستان درگذشت. در پی این واقعه، اعضای کنگره آمریکا از کلیه طیف‌های سیاسی، خواستار اخراج آقای ترامپ از کاخ سفید شدند.

تنها پس از گسترش کامل خشونت‌ها بود که آقای ترامپ از هوادارانش خواست «به قانون احترام» بگذارند اما از آن‌ها نخواست محل را ترک کنند. ترامپ در توییتی شامگاه چهارشنبه گفت: «از همگان در (محوطه) کنگره می‌خواهم با مسالمت رفتار کنند. خشونت نکنید! یادتان باشد ما حزب نظم و قانون هستیم. به قانون و زنان و مردان ما در لباس پلیس احترام بگذارید. سپاسگزارم!»

زمانی که اوضاع به وخامت گرايید، ترامپ با به اشتراک گذاشتن ویدئویی کوتاه در توییتر از آشوبگران خواست به خانه بروند اما به جمعیتی که در محوطه کنگره جمع شده بودند گفت: «ما شما را دوست داریم. شما بسیار خاص هستید.»

کاربران شبکه‌های اجتماعی به‌سرعت به تضاد میان فرمان ریاست‌جمهوری در جریان اعتراض‌های «جان سیاهپوستان مهم است» و پیام‌های او (در ارتباط با اعتراض‌های روز چهارشنبه) اشاره کردند. کایل گریفین، تهیه‌کننده برنامه‌های تلویزیونی با به اشتراک گذاشتن تصویر توییت ماه ژوئیه آقای ترامپ نوشت: «بازتاب زمان: ۲۷ژوئیه. ترامپ خواهان دست‌کم ۱۰ سال حبس افرادی شد که به ساختمان‌های عمومی خسارت می‌زنند.»

اسکات زابیِلسکی، کمدی نویس آمریکایی نیز به شوخی گفت: «نمی‌توانم صبر کنم ببینم این (فرمان) به تساوی به اجرا گذاشته خواهد شد.» جورج پاپادوپولُس نویسنده هم افزوده است: «همیشه (جایی) یک توییت وجود دارد.»

© The Independent