اسرائیل تلاش دارد مانع دستیابی ایران به موشک‌های هوشمند شود

این کشور پیشرفت صنایع موشکی ایران را تهدیدی امنیتی می‌داند

AFP

در پی افزایش تهدید‌های ایران در خاورمیانه و گسترش حضور نظامی گروه‌های مسلح وفادار به ایران، اسرائیل در صدد چاره جویی برای جلوگیری از نفوذ ایران شده و در تلاش برای مهار کردن خطر ایران و شبه‌نظامیان وابسته به حکومت ایران است. برای همین منظور، هیئت نظامی از اسرائیل وارد مسکو شد تا در همکاری نظامیان روسی، مانع پیشرفت سامانه‌های موشکی ایران شود تا رژیم ایران را از ساخت موشک‌های هوشمند و هدف گیر باز دارد. 

دولت اسرائیل، پیشرفت صنایع موشکی ایران را تهدید مستقیمی برای امنیت اسرائیل می‌داند و از حضور نیروهای ایرانی در نزدیکی مرز‌های اسرائیل شدیدا نگران است. این کشور برای پاسداری از امنیت خود، از همه طرف‌های درگیر در بحران سوریه خواسته از خطوط قرمزی که امنیت اسرائیل را تهدید می‌کند، تجاوز نکنند، در غیر این صورت، نیرو‌های هوایی اسرائیل وارد اقدام متقابل خواهند شد. مقامات اسرائیلی تأکید دارند که این کشور نمی‌تواند در برابر افزایش تحرکات نیرو‌های ایرانی و شبه نظامیان حزب‌الله و انتقال اسلحه به لبنان که امنیت اسرائیل را در خطر می‌اندازد، سکوت اختیار کند. 

مسئولان نظامی اسرائیل در گذشته نیز هشدار دادند که سامانه موشکی اس-۳۰۰ را در سوریه بمباران خواهند کرد. گیلاد اردان، وزیر امنیت داخلی و امور استراتژیک اسرائیل گفت: اگر امنیت کشور به خطر افتد، اسرائیل قادر است تمامی سامانه‌های موشکی مستقر در سوریه را محو کند.

همچنان زئیف الکین، وزير روسی تبار امور قدس و میراث ملی اسرائیل با نشر پیامی به زبان روسی در توییتر خود نوشته است: «اگر رژیم سوریه با استفاده از موشک‌های اس-۳۰۰ منافع اسرائیل را هدف قرار دهد، خواهد دانست که استقرار موشک‌های اس-۳۰۰ در خاک سوریه چه اشتباهی بزرگی بوده است».

در جریان دو سال گذشته، دولت اسرائیل حملات هوایی خود را در خاک سوریه و به ادعای خودش بر مواضع نیروهای رژِیم بشار اسد، نیرو‌های ایرانی مستقر در سوریه و نیرو‌های حزب‌الله افزایش داده است.

البته دیدار هیئت نظامی اسرائیل از مسکو در پرتو تفاهم‌نامه همکاری میان روسیه و اسرائیل برای جلوگیری از سوء تفاهمی که منجر به تنش میان دو جانب نشود، صورت می‌گیرد. شایان ذکر است که تفاهم نامه یاد شده شامل نکات و دستور العمل‌های است که تا کنون به امضا نرسیده است و روسیه تا هنوز خود را متعهد به رعایت آن‌ها نمی داند.

پس از سقوط هواپیمای ایلوشین ۲۰ و کشته شدن ۱۵ نفر که منجر به جنگ لفظی میان روسیه و اسرائیل شد، مقامات روسیه و اسرائیل اقدام به تشدید هماهنگی‌های امنیتی کردند تا از بروز حوادث مشابهی در آینده جلوگیری کنند. پس از آن حادثه، روسیه از اسرائیل خواست تا پیش از حمله به سوریه، اهداف مورد نظر را مشخص کند و جانب روسی را پیشاپیش اطلاع دهد. اسرائیل در ابتدا حاضر به پذیرش این شرط روسیه نبود و آن را مانعی برای اقدامات سریع نظامی می‌دانست، مسئله ای که منجر به سردی روابط میان مسکو و تل آویو شد.

 اما پس از سفر بنیامین نتانیاهو به مسکو و تلاش‌های روسیه برای بازگرداندن بقایای جسد یک سرباز اسرائیلی که در نبرد سلطان یعقوب در سال ۱۹۸۲ کشته شده بود، روابط میان روسیه و اسرائیل بار دیگر به حالت عادی بازگشت. پس از بهبودی روابط میان روسیه و اسرائیل، مشاور امنیت ملی روسیه در نشست سران شوراهای امنیت ملی آمریکا، روسیه و اسرائیل که در ۲۵ ژوئن گذشته در تل آویو برگزار شد شرکت کرد و فصل جدیدی از روابط و هماهنگی در مورد پرونده ایران در منطقه و آینده سوریه، میان دو جانب باز شد.

© IndependentArabia

بیشتر از