گزینه‌ها برای ریاست فدراسیون فوتبال؛ از علی کریمی تا بازنشستگان

برخی حضور علی کریمی در این پست را، پایانی بر سلطه دزدان و چپاولگرانی می‌دانند که فوتبال ایران را به قهقرا برده‌اند

علی کریمی بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران - عکس ازخبرگزاری مهر

پس از انتشار اخباری جنجالی درباره نامزد شدن علی کریمی برای پست ریاست فدراسیون فوتبال ایران، واکنش‌هایی را در شبکه‌هایی اجتماعی و حتی بین اهالی فوتبال شاهد بودیم.

برخی حضور علی کریمی در این پست را، پایانی بر سلطه دزدان و چپاولگرانی می‌دانند که فوتبال ایران را به قهقرا برده‌اند و فقط جیب عده‌ای از آقایان را، که از ورزش فوتبال هم هیچ سررشته‌ای ندارند، پر کرده‌اند. اکثر طرفداران فوتبال عقیده دارند که قرار گرفتن یک فرد فوتبالی در راس کار، می‌تواند به میزان قابل‌توجهی در غلبه بر مشکلات این ورزش موثر باشد و رشد فوتبال ایران را سبب شود.

اما عده‌ای دیگر نیز بر این باورند که با وجودی که علی کریمی فردی بسیار دلسوز و به فکر فوتبال ایران است، اما دانش و تحصیلات خاصی ندارد که بتواند به یاری آن‌ها این پست را به عهده بگیرد. آن‌ها اعتقاد دارند که کار مدیریتی، بسیار دشوار است و او تجربه کار مدیریتی ندارد. در اینجا البته باید به این نکته اشاره کرد که نفرات قبلی این پست (ریاست فدراسیون فوتبال)، که افرادی به اصطلاح «تحصیل‌کرده» بودند، تحصیلاتی دارند که مدارک آن را علی‌رغم حاضر نشدن در کلاس‌ها به بهانه حضور در تیم‌های ملی و اردوها و نیز به مدد دوستی‌ نزدیک با استادان و روسای دانشگاه‌ها، به دست آورده‌اند. این موارد نه تنها در فوتبال بلکه در سایر رشته‌های ورزشی در ایران هم بسیار فراوان است و اکثر کسانی که در حوزه ورزش فعالیت می‌کنند و تحصیلات ورزشی دارند، به این موضوع واقفند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

فدراسیونی که قرار است رئیس خود را تا اواسط اسفندماه انتخاب کند، به دلیل بدهی‌های فراوان ساختمانش را چوب حراج زده‌اند و قرارداد هشت میلیون دلاری ویلموتس و نیز بدهی ۶۵ میلیارد تومانی به سازمان شستا بابت قرارداد سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران که به گفته خودشان از آن‌ها قرض گرفته شده بود، از مشکلاتی هستند که با آن‌ها در حال دست‌وپنجه نرم کردن است. با تمامی این اوصاف، یکی دیگر از مشکلات علی کریمی برای تصدی این پست، «مدرک لیسانس» است. مدرکی که تمامی کاندیداها می‌باید در هنگام ثبت‌نام رسمی آن را ارایه دهند.

رسول خطیبی، بازیکن سابق تیم ملی فوتبال ایران و سرمربی باشگاه آلومینیوم اراک به این موضوع واکنش نشان داد و گفت خوشحال است که در اساسنامه جدید فدراسیون، که با فشار مضاعف فیفا تغییر کرد، فوتبالی‌ها هم می‌توانند برای پست ریاست فدراسیون فوتبال نامزد شوند. خوشحالم که می‌شنوم اسامی افرادی مانند علی کریمی، مهدی مهدوی‌کیا و وحید هاشمیان ‌برای احراز این پست مطرح می‌شوند و افراد غیرفوتبالی و سیاسی که با لابی‌گری جلو آمده‌اند، دیگر جایی در فوتبال ندارند و باید بروند.

به نظر می‌رسد افراد دیگری نیز برای این پست خود را نامزد خواهند کرد؛ افرادی چون حبیب کاشانی، کیومرث هاشمی، محمد دادکان و علی رغبتی. این در حالی است که علی‌نژاد، معاون وزیر ورزش، به تازگی اعلام کرده بود که بازنشستگان و یا افراد بالای ۶۵ سال نمی‌توانند در انتخابات ریاست فدراسیون و حتی هیئت‌رئیسه فوتبال شرکت کنند. اما طبق مصوبه جدید فدراسیون و اساسنامه جدید، منعی برای حضور هیچ شخصی وجود ندارد و همه افراد می‌توانند خود را نامزد کنند و منع این موضوع از سوی دولت، وزارت ورزش یا حتی فدراسیون فوتبال، منجر به صدور حکم تعلیق خواهد شد.

 گفتنی است که سابق بر این، علی کفاشیان به مدت هشت سال این پست را عهده‌دار بوده است. علی دایی نیز از افرادی است که می‌توانست خود را در این پست کاندید کند اما او در پیامی اعلام کرد که به‌هیچ‌وجه حاضر نیست خود را برای این پست نامزد کند.

بیشتر از ورزش