نصرالله انتقام سلیمانی را به ایران واگذار کرد

رهبر حزب‌الله اظهارات حاجی‌زاده درمورد غزه و لبنان را تحریف شده خواند

نصرالله می‌گوید ایران کشور قدرتمندی است که برای اقدام علیه متجاوزان به کمک دوستان در منطقه نیاز ندارد-AFP

حسن نصرالله، رهبر حزب‌الله یک سال پس از کشته شدن قاسم سلیمانی از محل اختفای خود در حمایت از فرمانده سابق نیروی قدس و جمهوری اسلامی سخنرانی کرد و با عبور از «حادثه شهادت فرماندهان مقاومت»، انتقام سلیمانی را به جمهوری اسلامی واگذار کرد.

برخی مقامات آمریکا و اسراییل و گروهی از تحلیلگران پیش‌بینی می‌کردند که شبه‌نظامیان مورد حمایت ایران در منطقه شامل حزب‌الله در سالمرگ سلیمانی اقدامات تلافی‌جویانه‌ای را انجام می‌دهند. گروهی نیز بر این باورند که انتقام‌جویی احتمالی ایران دست‌کم تا پس از آغاز به کار دولت جو بایدن در آمریکا اتفاق نمی‌افتد.

نصرالله که در سالمرگ سلیمانی سخنرانی می‌کرد، گفت: «محور مقاومت توانسته از حادثه شهادت فرماندهان مقاومت عبور کند و محور مقاومت هرگاه فرماندهی را از دست دهد، قوی‌تر، با‌جدیت و هشیارتر می‌شود.» او با اشاره به توانمندی‌های ایران افزود: «هرگاه ایران تصمیم به پاسخ نظامی و امنیتی به ترورها علیه نیروها و دانشمندان خود بگیرد، این ایران است که پاسخ خواهد داد و هرگز از دوستان و متحدان خود در منطقه کمک نخواهد گرفت.»

نصرالله در ادامه به حمله موشکی سپاه به پایگاه نظامیان آمریکایی در عراق اشاره کرد و آن را پاسخ تهران به حذف سلیمانی توصیف کرد.

پنج روز پس از کشته شدن سلیمانی در ۱۳دی ۹۸، سپاه که وعده انتقامی سخت را داده بود، پایگاه عین‌الاسد را با چند موشک هدف گرفت. اما از آنجایی که این حمله‌ها از قبل هماهنگ شده بود، تلفاتی بر جای نگذاشت. از آن پس مقامات تهران بارها تهدید انتقام سخت را مطرح کردند و برخی ناظران از احتمال مشارکت گروه‌های شبه‌نظامی مورد حمایت جمهوری اسلامی شامل حزب‌الله سخن گفتند.

نصرالله پس از کشته شدن سلیمانی در گفت‌و‌گو با المنار «قصاص عادلانه» را ماموریت مقاومت دانسته بود. اما اظهارات روز گذشته او نه تنها نشانی از انتقام نداشت، بلکه اظهارات اخیر فرمانده هوافضای سپاه را نیز تحریف شده خواند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

امیرعلی حاجی‌زاده در سالمرگ سلیمانی گفته بود: «هرآنچه از توان موشکی در غزه و لبنان می‌بینید با حمایت جمهوری اسلامی صورت گرفته است و با به دوستان خود در جبهه مقاومت به جای ماهی یا ماهیگیری، ساخت قلاب را یاد دادیم.»

اما نصرالله این اظهارات را تحریف شده توصیف کرد و گفت غزه و لبنان خط مقدم مواجهه با «اشغالگران» اسرائیلی است نه خط مقدم دفاع از ایران.

او گفت: «دیروز یکی از دوستان ایرانی سخنی گفت که برخی رسانه‌های لبنانی آن را تحریف کردند. گفتند که او گفته موشک‌های مقاومت در فلسطین و لبنان همه‌اش از آن ایران است و آنها خط مقدم دفاع از ما هستند…خیر، ایران این حمایت را کرده تا غزه و لبنان از خودشان دفاع کنند.»

نصرالله در حالی این اظهارات را مطرح می‌کند که به گفته جانشین فرماندهی سپاه، جمهوری اسلامی در سال‌های اخیر ۱۷میلیارد دلار صرف کمک به گروه‌های تحت حمایت خود در منطقه کرده است. نصرالله نیز بارها به صراحت به دریافت انواع کمک‌ها از ایران اشاره کرده است. از سوی دیگر سلیمانی قبل از سفر سال گذشته به عراق که به کشته شدن او منجر شد، با رهبر حزب‌الله ملاقات کرده بود.

معمولا در چنین ملاقات‌هایی موضوع حمایت مالی و لجستیکی از حزب‌الله نیز مطرح بوده است. چنانکه محمود زهار، عضو ارشد کادر رهبری حماس گفته بود، در یکی از دیدارهایش با سلیمانی ۲۲ میلیون دلار پول نقد دریافت کرده که با چمدان تحویل هیات حماس شده است.