نفس تهران زیر سنگینی مازوت به شماره افتاد

وزیر نفت ایران: چاره‌ای جز مصرف مازوت نداریم

تهران از ابتدای سال ۱۳۷ روز هوای آلوده داشته است- ATTA KENARE / AFP

در پی آلودگی شدید هوای تهران و دیگر شهرهای بزرگ، که مصرف نفت کوره یا مازوت عامل اصلی آن اعلام شده، وزیر نفت ایران گفت: «ما به هیچ وجه مایل نیستیم که مازوت مصرف شود، اما چاره‌ای نداریم و گازوئیل در حداکثر ممکن تحویل می‌شود و بیش از این امکان ندارد.»

بیژن زنگنه روز شنبه افزود: «نمی‌توانیم همه استان‌ها را در [از] مصرف مازوت مستثنی کنیم و در [مورد کارخانه‌های سیمان] قرار ما این بود که از زمستان مصرف مازوت داشته باشند.»

از سویی عيسی کلانتری، رئيس سازمان حفاظت محيط زيست گفت: «درحال ‌حاضر ظرفيت پالايشگاه‌ها از مازوت پر شده و به‌ واسطه تحريم‌های بين‌المللی کسی خريدارشان نيست بنابراين مجبوريم در برخی نقاط از سوخت مازوت استفاده کنيم.»

اما محسن طرزطلب، مدير عامل شرکت برق حرارتی ایران، استفاده از مازوت را رد کرد و گفت: «هيچ کدام از نيروگاه‌های تهران از مازوت استفاده نمی‌کنند و نمی‌توان آلودگی تهران را به اين مساله مربوط دانست.»

روزنامه آرمان ملی به نقل از یک کارشناس محيط زيست در رابطه با شائبه استفاده از سوخت مازوت در نيروگاه‌ها و صنايع نوشت: «مسئولان سياست دروغ را در پيش گرفته‌اند و همه میدانيم که نيروگاه‌ها و صنايع کشور مازوت می‌سوزانند. دليل اين اتفاق بسيار روشن و مبرهن است، تا چند سال پيش ايران ۱۵ ميليارد ليتر مازوت (نفت سياه يا سوخت دريا) به کشور امارات می‌فروخت.»

بنا به گزارش‌ها، امارات متحده عربی به دلیل تحریم‌های آمریکا، و نیز تغییر مقررات سوخت کشتی‌ها از سوی سازمان بین‌المللی دریانوری (آی‌ام‌اُ)، دیگر از ایران مازوت نمی‌خرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

یک کارشناس در گفتگو با ایندیپندنت فارسی، دلیل افزایش مصرف مازوت در نیروگاه های ایران را افزایش مصرف گاز طبیعی در فصل زمستان و نیز تلاش ایران برای صادرات هر چه بیشتر گاز به کشورهای همسایه عنوان کرد.

روز شنبه سازمان هواشناسی ایران با صدور اطلاعیه هشدار، از آلودگی شدید هوا در هفت کلانشهر کشور از جمله تهران، تبریز، مشهد، اصفهان، اراک، قم و کرج تا پنجشنبه (۱۸ دی) خبر داد. همزمان، شاخص آلودگی هوا بامداد شنبه (۱۳ دی) در مناطقی از استان تهران، باقرآباد شهر ری، از ۲۰۰ عبور کرد و در مناطقی از شهر تهران نیز به بیش از ۱۸۶ رسید. طبق هشدار نارنجی سازمان هواشناسی که در شامگاه جمعه (۱۲ دی) صادر شد، روز یکشنبه آلودگی هوا در استان‌های تهران، کرج، قم و مشهد ادامه دارد، در روز دوشنبه شهر اصفهان نیز با انباشت آلاینده‌ها مواجه خواهد شد.

تهران از ابتدای سال ۱۳۷ روز هوای آلوده داشته است. به گفته مسعود تجريشی، معاون سازمان حفاظت محيط زيست ایران، «از روزهاي ابتدايی هفته گذشته تعدادی از نيروگاه‌ها در تهران نيز به سمت مازوت‌سوزی رفته‌اند. به‌هرحال ما به دادستانی نامه زده‌ و خواسته‌ايم که به‌سرعت جلوی اين اقدام گرفته شود.» تجريشی افزود: «با سرد شدن هوا و بالا رفتن مصرف گاز خانگی، فشار بر روی منابع گاز افزايش يافته و بعضی واحدها در تهران از مازوت استفاده کرده‌اند، از جمله واحدهای ريخته‌گری.»