پیشنهاد تعطیلی دو روزه تهران به دلیل آلودگی شدید هوا

در حالیکه سازمان محیط‌ زیست مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها در تهران را تایید کرده استاندار تهران می‌گوید هیچ نیروگاهی از مازوت استفاده نمی‌کند

از ابتدای سال جاری ۸۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس ثبت شده است-عکس از عسل بیگدلی خبرگزاری میزان

انوشیروان محسنی بندپی استاندار تهران روز شنبه در حاشیه نشست کمیته اضطرار آلودگی هوا اعلام کرد پیشنهاد تعطیلی دو روزه همه بخش‌های دولتی، خصوصی و واحدهای تولیدی این استان به دولت ارسال می‌شود.

به دنبال تشدید آلودگی هوا در پایتخت و پیش‌بینی ادامه آن در روزهای آینده، کمیته اضطرار آلودگی هوای تهران به ریاست استاندار تهران و با حضور فرمانده ستاد کرونای تهران و نمایندگان دستگاه‌های متولی تشکیل شد.

استاندار تهران در بخشی از اظهارات خود در این نشست، با بیان این که پدیده وارونگی هوا در گذشته در یک لایه رخ می‌داد، گفت طی روزهای جاری این پدیده در دو لایه، در ارتفاع ۲۰۰ و ۹۰۰ متری، رخ داده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

محسنی بندپی در واکنش به این که استفاده از سوخت مازوت در واحدهای صنعتی اطراف تهران عامل عمده تشدید آلودگی هوای تهران است گفت، در حال حاضر هیچ صنایع و نیروگاهی در تهران از مازوت استفاده نمی‌کند.

وی اضافه کرد، این موضوع مورد تایید شرکت پخش و پالایش فرآورده‌های نفتی و محیط زیست استان تهران است و صنایع از سوخت گاز و گازوئیلی، که حداقل ۵۰ درصد آن از یورو ۴ برخوردار است، استفاده می‌کنند.

رییس گروه سلامت هوا و تغییر اقلیم وزارت بهداشت ایران روز پنجشنبه گفته بود با توجه به پایداری هوا و استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه ها، شرایط هوای شهر تهران و سایر کلانشهرها وضعیت بدتری پیدا می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، عباس شاهسونی همچنین از مسئولان مربوطه خواست جهت حفظ سلامت مردم اقدام عاجل جهت کاهش منابع آلاینده، به خصوص ممنوعیت استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها، را انجام دهند.

روزنامه همشهری روز شنبه در گزارشی در همین زمینه نوشت، سازمان محیط زیست مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها و صنایع در تهران را تایید کرده و معاون آن گفته است نامه‌ای را در این ارتباط به دادستانی تهران ارسال کرده‌ایم.

مسعود تجریشی با اشاره به این که این سوخت مورد استفاده در صنایع، نیروگاه‌ها و مصارف تجاری خرد است و باید آلاینده‌های آن را در حد ممکن کاهش داد، گفت که با مازوت‌سوزی نیروگاه‌ها در اراک برخورد شده است.

به گفته معاون محیط ‌زیست انسانی سازمان حفاظت از محیط ‌زیست ایران، هیچ اراده‌ای برای رفع و یا حتی کاهش آلودگی هوای تهران از سوی دستگاه‌های مجری قوانین در کشور وجود ندارد.

به گزارش خبرگزاری ایرنا، از ابتدای سال جاری ۱۵ روز هوای پاک، ۱۸۱ روز هوای قابل قبول یا همان سالم و ۸۷ روز هوای ناسالم برای گروه‌های حساس و ۵ روز ناسالم برای همه گروه‌ها در تهران به ثبت رسیده است.

بیشتر از جهان