غنی: طالبان با ترور خبرنگاران نمی‌تواند صدای آنان را خاموش کند

در یک سال گذشته ۱۳۶ خبرنگار، فعال مدنی، دادستان و قاضی ترور شده‌اند

اشرف غنی می‌گوید کسی نمی‌تواند صدای رسای روزنامه‌نگاران را خاموش کند - عکس از ارگ

محمد اشرف غنی، رئیس جمهوری افغانستان، در واکنش به کشته شدن بسم‌الله عادل ایماق، مدیر مسئول رادیو صدای غور، گفت که طالبان و سایر گروه‌های تروریستی نمی‌توانند با کشتن خبرنگاران صدای رسای آنان را خاموش سازند.

آقای غنی گفت: «دشمنان افغانستان با سلسله جنایات‌شان بسم‌الله عادل ایماق، مدیر مسئول رادیو صدای غور را در یک حمله تروریستی در شهر فیروزکوه به شهادت رسانیدند. طالبان و سایر گروه‌های تروریستی با انجام این گونه حملات‌شان نمی‌توانند صدای رسا و برحق خبرنگاران و رسانه‌ها را خاموش سازند و بدانند که حکومت در راستای حمایت و گسترش آزادی بیان متعهد است.»

رئیس جمهوری غنی به ارگان‌های امنیتی افغانستان دستور داد که «برای حفاظت از دست‌اندرکاران رسانه‌ای و فعالان سیاسی، اجتماعی و مدنی که اهداف حملات تروریستی در این کشور هستند، توجه جدی کنند.»

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان، نیز در بیانیه‌ای قتل خبرنگاران افغان را نشان هراس دشمن از آزادی بیان دانست و گفت:« ترور سازمان‌یافته و زنجیره‌‌ای خبرنگاران و چهره‌های رسانه‌‌ای، نشان‌دهنده ترس دشمن از آزادی بیان و اطلاع‌رسانی از جنایت‌ها و برنامه‌های شوم آنان‌ها است.»

آقای عبدالله گفت: «خبرنگاران قشر بی‌دفاع و آسیب‌پذیر، اما مسئولیت‌شناس و متعهد جامعه هستند. حمله به آن‌ها جنایت ضدبشری، و عملی شنیع و غیرقابل‌قبول است.»

نی، نهاد حمایت‌کننده رسانه‌های آزاد افغانستان، نیز در واکنش به ترور خبرنگاران در این کشور در نامه‌ سرگشاده‌ای نوشت: «از دولت افغانستان می‌خواهیم تا راهکار مناسب و پیش‌گیرانه‌ای را برای تامین امنیت جان خبرنگاران در پیش گیرد و نگذارد که جامعه‌ رسانه‌ای کشور بیش از این آسیب ببیند.»

این واکنش‌های مقامات حکومتی افغانستان در پیوند با ترورهای چند ماه اخیر خبرنگاران و اهل رسانه‌‌‌ای در این کشور در حالی عنوان می‌شود که شامگاه روز جمعه، ۱۲ دی ماه، بسم‌الله عادل ایماق، مدیر مسئول رادیو صدای غور، در شهر فیروزکوه در نتیجه‌ شلیک گلوله افراد ناشناس به قتل رسید.

با کشته شدن آقای ایماق، شمار قربانیان ترورهای هدفمند خبرنگاران در افغانستان در دو ماه اخیر به هفت تن رسیده است.

خبرنگاران، بازماندگان و حامیان آنان و دولت افغانستان، طالبان را عامل این ترورها می‌خوانند و تاکید دارند که نیروهای وابسته به آن گروه باید دست از جنایات‌شان بردارند. اما مقامات طالبان بارها این ادعاها را رد کرده‌اند و گفته‌اند که با خبرنگاران کاری ندارند.

رامین احمد، خبرنگار ساکن کابل، طالبان را عامل ترورهای هدفمند خبرنگاران افغان می‌داند و می‌گوید:«درست است که طالبان دست داشتن در ترور خبرنگاران را رد می‌کنند، اما مردم می‌دانند که کس دیگری جز طالبان جرئت چنین اقداماتی را ندارد. طالبان می‌خواهند صدای این قشر را که همیشه برای پایان گرفتن جنگ، کشتار، ویرانی، و انعکاس صدای مردم مظلوم مبارزه کرده‌اند و می‌کنند، خاموش سازند. من از رسانه‌های کشور می‌خواهم که اگر این ترورها دوام پیدا کند، خبرهای طالبان را تحریم کنند و روابط‌شان را با این گروه قطع بسازند.»

اول خان، یک خبرنگار دیگر، نیز می‌گوید:«طالبان می‌دانند که با کشتن خبرنگاران هیچ چیزی به‌دست نمی‌آورند، جز آن که خود را بدنام تاریخ کنند و مخالفت‌شان را با آزادی بیان نشان ‌دهند. امریکا، جامعه جهانی، ناتو و نهادهای بین‌المللی حامی رسانه‌ها و خبرنگاران باید به طالبان فشار بیاروند که از کشتار خبرنگاران افغان دست بردارند و صدای این قشر بی‌دفاع و غیردولتی را بیش از این خاموش نسازند. من از دولت خود نیز می‌خواهم که برای تامین امنیت جان خبرنگاران تلاش کند و فقط با تسلیت گفتن و وعده پیگیری قضیه، رفع مسئولیت نکنند.»