ترکیه؛ احتمال اخراج چند پناهجوی ایرانی بازداشت شده در یک مهمانی

افراد بازداشت شده متهم به نقض مقررات مربوط به همه‌گیری کرونا هستند

 از دو سال پیش کمیساریای عالی پناهندگان وظایف رسیدگی به پرونده پناهجویان را به اداره مهاجرت ترکیه واگذار کرد -OZAN KOSE / AFP

 دست‌کم ۱۷ شهروند ایرانی ساکن شهر دنیزلی ترکیه، در یک مهمانی خصوصی از سوی ماموران پلیس این کشوربازداشت شده‌اند.

تعدادی از دستگیرشدگان درحال حاضر به کمپ «آغری» واقع در استان وان ترکیه، در همسایگی ایران، منتقل شده‌اند.

این افراد در ۱۳ دسامبر ۲۰۲۰ در زمان اعمال محدودیت‌های آمد‌ و شد در ترکیه به علت شرکت در یک مهمانی جشن تولد دستگیر شدند. وزارت کشور ترکیه برای ناقضان قوانین قرنطینه جریمه نقدی و حتی صدور احکام ۲ ماه تا یک سال زندان در نظر گرفته است.

بیتا بهپورنیا، مادر یکی از افراد بازداشت شده که در ترکیه زندگی می‌کند، درباره این بازداشت‌ها می‌گوید: «مدتی بعد از بازداشت، فرزندم را همراه با دوستانش به بازداشتگاه "باغ‌باشی" منتقل کردند، بعد از ۴۸ ساعت بازداشت مشخص شد که  م.ک، میزبان مهمانی، مبتلا به کرونا است و از این رو افراد بازداشت شده را در محلی به نام "اسکی یول" به مدت ۱۰ روز قرنطینه کردند و بعد از آن برخی از آنها که کمتر از سن قانونی داشته‌اند، آزاد شدند.»

خانم بهپورنیا پس از مراجعه‌های مکرر به اداره مهاجرت شهر دنیزلی، تاکنون پاسخ روشنی درباره وضعیت حقوقی فرزندش دریافت نکرده است.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

مادر معین سید محمد، یکی از بازداشت شدگان، می‌گوید بیش از ۱۰ روز است که پسرش در کمپ آغری نگهداری می‌شود و تاکنون تنها یک بار آن‌هم به صورت تلفنی توانسته است با فرزند خود گفت‌وگو کند که در آن، معین ۱۸ ساله، از عفونت ریه و سرفه‌های مکررش ابراز نگرانی کرده است.

شیلان میرزایی، مدیر سازمان «جنبش پناهندگان ایرانی»،  از نزدیک روند حقوقی پرونده پناهندگان بازداشت‌شده دنیزلی را پیگیری می‌کند. «متاسفانه فعلا اجازه نداده‌اند حتی وکلای رسمی ترکیه پرونده این پناهجویان را قبول کنند. البته این موضوع به کم‌کاری خانواده‌ها نیز بر‌می‌گردد، چون برای اخذ پرونده نیاز است تا مشخصات کامل افراد بازداشت شده را در دست داشته باشیم. برخی از افراد بازداشت شده پناهجو نیستند و روادید اقامت توریستی دارند که طبق اعلام وکلا به احتمال زیاد به دلیل نقض قوانین ترکیه دیپورت خواهند شد.»

خانم میرازیی می‌گوید سایر افراد بازداشت شده پناهجو هستند. برخی از بازداشت‌شدگان با رای دادگاه تجدیدنظر، پرونده پناهندگی‌شان به اتمام رسیده و قبلا حکم «ترک خاک» گرفته بودند. این افراد به احتمال زیاد به ایران برگردانده خواهند شد.

وی ابراز امیدواری کرد که سایر افرادی که غیر از این بازداشت، مشکل قضایی دیگری ندارند، به زودی، بعد از تعطیلات سال نو، آزاد شوند.

سالانه پناهجویان زیادی از کشورهای مختلف، از جمله افغانستان، پاکستان و ایران به ترکیه می‌روند و این مسئله، این کشور را با بحران تازه‌ای روبه‌رو کرده است. ترکیه با داشتن ۳ میلیون و هفتصد هزار مهاجر، بزرگ‌ترین پناهگاه مهاجران در جهان است.

یکی از مشکلاتی که ترکیه در زمینه مهاجرت با آن روبه‌رو است، موضوع ورود غیرقانونی به کشور، یا رعایت نکردن قوانین توسط اتباع خارجی است. این موارد ممکن است منجر به اخراج  آنها  شود.

از ۱۰ سپتامبر ۲۰۱۸، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل وظایف رسیدگی به پرونده پناهجویان را به اداره مهاجرت ترکیه واگذار کرد. این اقدام موجی از مخالفت‌های کنشگران سیاسی، مدنی و پناهنده‌ها را به همراه داشت.

فعالان حوزه پناهندگان معتقدند که اداره مهاجرت ترکیه نمی‌تواند بی‌طرفانه به پرونده پناهندگان رسیدگی کند و از این رو، از افزایش صدور حکم ترک خاک برای پناهندگان در ماه‌های گذشته نگران هستند.