اولین دین‌یار زن تاریخ کنگره آمریکا منصوب شد

این انتصاب تاریخی را نانسی پلوسی انجام داد که خودش اولین رئیس زن کنگره در تاریخ آمریکا است

دریادار مارگارت گرون کیبن- U.S James E. Foehl/Released

در آخرین روز سال میلادی ۲۰۲۰ یک رویداد تاریخی دیگر نیز صورت پذیرفت: دریادار مارگارت گرون کیبن توسط نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان، به عنوان دین‌یار این مجلس منصوب شد. دریادار گرون اولین دین‌یار زن از زمان بنیانگذاری کنگره آمریکا در سال ۱۷۸۹ است.

خانم پلوسی در بیانیه‌ای این عضو بازنشسته نیروی دریایی آمریکا را ستود و به «ده‌ها سال تجربه او در ارتش و در روحانیت» اشاره کرد.

دریادار کیبن پیش از این دین‌یار ارشد نیروی دریایی آمریکا و دین‌یار سپاه تفنگداران دریایی بوده است.

وظیفه دین‌یار برگزاری جلسات روزمره دعا و مراسم‌های مذهبی مشابه در مجلس نمایندگان است. از دیگر وظایف دریادار کیبن ارائه مشاوره معنوی به نمایندگان مجلس، هماهنگی دین‌یارهای مهمان از ادیان و مذاهب مختلف و برگزاری مراسم‌های یادبود برای نمایندگان مجلس و یا کارمندان این نهاد خواهد بود.

انتخاب خانم کیبن از سوی کمیته‌ای از نمایندگان هر دو حزب انجام شد و سپس به تایید پلوسی و کوین مک‌کارتی، رهبر اقلیت مجلس نمایندگان از حزب جمهوری‌خواه، رسید.

کیبن جایگزین پت کانرای می‌شود، کشیش کاتولیکی که از سال ۲۰۱۱ تا کنون دین‌یار مجلس نمایندگان آمریکا بود.

دین‌یار جدید مجلس نمایندگان بیش از ۳۰ سال تجربه نظامی دارد اما مدارج عالی دانشگاهی هم طی کرده. او داری فوق لیسانس الهیات است و دکترای روحانیت را از مدرسه مذهبی پرینستون دریافت کرده که از معتبرترین نهادهای اینچنینی در آمریکا محسوب می‌شود. ایشان در ضمن در «کالج جنگی نیروی دریایی» درس امنیت ملی و مطالعات راهبردی خوانده است.

کیبن در زمان حضور خود به عنوان دین‌یار سپاه تفنگداران دریایی آمریکا از سال ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۴ در سفرهای خارجی مهمی هم حضور داشت و از جمله مدتی دین‌یار نیروهای آمریکایی در افغانستان بود. آخرین سمت او مشاور دفتر جلوگیری از آزار جنسی در وزارت نیروی دریایی بود.

سمت دین‌یار مجلس نمایندگان در ماده اول قانون اساسی آمریکا آمده و بخشی ماهوی از قوه مقننه در طول تاریخ این کشور بوده است. مجلس سنا هم دین‌یار مجزای خود را دارد که از سال ۲۰۰۳ دریادار بری بلک بوده که هم اولین سیاه‌پوست حاضر در این سمت محسوب می‌شود و هم اولین فرد معتقد به کلیسای ادونتیست روز هفتم، یکی از شاخه‌های مذهب پروتستان مسیحیت که به عقاید متفاوتی همچون تبلیغ گیاه‌خواری و پیروی از برخی مناسک یهودیت (مثل خوردن غذای کوشر) معروف است.

تمام دین‌یارهای تاریخ مجلس نمایندگان و سنا مسیحی بوده‌اند گرچه این لزومی قانونی ندارد و در آينده می‌تواند تغییر کند. در تاریخ مجلس سنا تنها یک دین‌بار کاتولیک بوده، و بقیه ۶۱ دین‌یار از شاخه‌های مختلف مذهب پروتستان بوده‌اند. در تاریخ مجلس نمایندگان نیز اولین دین‌یار کاتولیک دانیل پی کافلین بود که در سال ۲۰۰۰ منصوب شد. دین‌یار کنونی، آقای کانروی، اولین عضو نهاد معروف کاتولیک‌ها، انجمن عیسی (معروف به انجمن جسوئیت‌ها) است که در این سمت قرار می‌گیرد.

دین‌یارهای مهمان کنگره از ادیان مختلف از جمله اسلام هستند. مثلا در سال ۲۰۱۸ سید علی قزوینی، امام مسجدی در فرزنوی کالیفرنیا، به مجلس نمایندگان دعوت شد و در آن‌جا برای حضار دعا  کرد. او از سوی جف دنهام و جیم کاستا، دو نماینده جمهوری‌خواه از کالیفرنیا دعوت شده بود که به ترتیب از دو حزب جمهوری‌خواه و آمریکا هستند.

در کنگره پیشین آمریکا از ۴۲۹ نماینده، ۳۷۶ نفر مسیحی بودند شامل ۲۳۰ پروتستان، ۱۳۵ کاتولیک، و پنج مسیحی ارتدوکس. از میان غیرمسیحی‌ها، ۲۶ نماینده یهودی بودند، شش نماینده مورمون، سه نماینده مسلمان (هر سه دموکرات)، سه نماینده هندو، دو نماینده متعقد به مذهب نوبنیانِ جهان‌گرایی توحیدی (که خود را تاثیرگرفته از ادیان مختلف از جمله مسیحیت، اسلام و دیانت بهایی می‌داند)، یک بودایی و ۱۸ نماینده که مذهب خود را اعلام نکردند. فقط یک نماینده هست که اذعان به باورهای غیرمذهبی و اومانیستی می‌کند و آن جرد هافمنِ دموکرات که بزرگ‌شده یکی از شاخه‌های دیانت مورمون است اما از ۱۹ سالگی اعتقاد خود به این مذهب را از دست داده.