کرونا صنعت هواپیمایی را به سال ۱۹۹۹ بازگرداند

هفت مسیر برتر پروازی در سال ۲۰۲۰ همگی داخلی و آسیایی بودند

تعداد پروازهای مسافرتی از ژانویه تا آغاز دسامبر۲۰۲۰، ۵۴ درصد کمتر از حدود ۳۶ میلیون پرواز انجام گرفته در همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۹ است- David Ryder/Getty Images/AFP

به گزارش یک شرکت داده‌کاوی معروف، کرونا صنعت هواپیمایی را به شرایط سال ۱۹۹۹ بازگردانده است.

طبق محاسبات شرکت «سیریوم» که در گزارش پایان سال این شرکت به نام «بررسی چشم‌انداز هواپیمایی» آمده است، کاهش سفرهای هوایی بر اثر همه‌گیری کرونا باعث شده است صنعت هواپیمایی از لحاظ تعداد پرواز به ۲۱ سال قبل بازگردد.

از ژانویه تا آغاز دسامبر ۲۰۲۰ تعداد ۱۶میلیون و ۸۰۰ هزار پرواز مسافرتی در جهان انجام گرفت که ۵۴ درصد کمتر از حدود ۳۶ میلیون پرواز انجام گرفته در همین بازه زمانی در سال ۲۰۱۹ است. شمار مسافران پرواز از این همین بیشتر کاهش یافته و دوسوم از پارسال کمتر بوده است. از این نظر،‌ ۲۵ آوریل، بدترین روز در کل بحران کرونا بوده که در این روز فقط ۱۳ هزار و ۶۰۰ پرواز در جهان انجام گرفته و یک هفتم ۹۵ هزار پرواز در شلوغترین روز این مقطع،‌ یعنی سوم ژانویه بوده است.

قسمت اعظم پروازها هم داخلی بوده‌اند زیرا محدودیت‌ها باعث شدند تا سفرهای بین‌المللی کاهش یابند.

هفت مسیر پروازی برتر جهان در سال ۲۰۲۰ پروازهای داخلی شرق آسیا بودند. در مسیر سئول به جزیره ججو در کره‌جنوبی ۷۲ هزار پرواز انجام شد که بیش از دو برابر مسیر دوم این فهرست یعنی مسیر هانوی به هوشی‌مینه سیتی با ۳۱ هزار پرواز است. مسیرهای سوم و چهارم نیز به ترتیب مسیر فرودگاه هاندا در توکیو به فوکوکا و ساپورو بودند و پس از آن‌ها مسیرهای شانگهای به شنژن(در مجاورت هنگ‌کنگ)، سئول به بوسان و گوانگژو به شانگهای قرار داشتند. مسیر هشتم هم مسیر بین دو شهر بزرگ عربستانی،‌ جده و ریاض(پایتخت) بود.

در اروپا فرودگاه هیترو لندن صدرنشینی دیرین خود در جدول شلوغترین فرودگاه‌ها را از دست داد و جای خود را به فرودگاه آمستردام بخشید. در جایگاه‌های بعدی هم فرودگاه‌های شارل‌دوگل پاریس، فرانکفورت و استانبول قرار گرفتند که با هم رقابتی تنگاتنگ داشتند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در اروپا بیشترین پروازها از آن رایان‌ایر بود. این شرکت هواپیمایی ایرلندی ۲۰۷ هزار پرواز انجام داد که به‌طور میانگین هم‌ارز ۶۲۰ پرواز در هر روز است. این شرکت در سال ۲۰۱۹ به‌طور میانگین روزی دو هزار و ۱۰۰ سرویس پروازی داشت. پر پروازترین شرکت‌های هواپیمایی بعدی در اروپا نیز به ترتیب شرکت هواپیمایی ترکیه (۱۴۵ هزار و ۷۰۰ پرواز)، ایرفلوت روسیه (۱۳۵ هزار و ۹۰۰ پرواز) و لوفت‌هانزای آلمان (۱۲۴ هزار و ۳۰۰ پرواز) بودند.

کاهش فعالیت‌ها باعث شد که پروازها خیلی بیشتر سروقت انجام شوند.

جرمی بوون، مدیرعامل سیریوم می‌گوید: « شرکت‌های هواپیمایی در سال ۲۰۲۰ پروازها را خیلی سروقت انجام می‌دادند. در سال ۲۰۲۰ خبری از عوامل تاخیرزا مثل ازدحام در مسیرهای هوایی و فرودگاه‌ها نبود. خلبان‌ها هم  برای سوار کردن مسافران مسیرهای میانی معطل نمی‌شدند. حیف شد که همه مسافران نتوانستند از خدمات بدون تاخیر شرکت‌های هواپیمایی و صنعت هواپیمایی استفاده کنند.»

 طبق داده‌های مربوط به ناوگان مورد استفاده شرکت‌ها، متوسط اندازه هواپیماهای مورداستفاده هم افت چشمگیری داشت. فقط ۲۱ ایرباس آ‌۳۸۰ معروف به «سوپرجامبو» در جهان پرواز می‌کردند و ۲۱۹ فروند دیگر زمینگیر بودند.

هواپیماهای بویینگ ۷۳۷ ماکس هم بعد از ۲۱ ماه زمینگیری، اوایل این ماه به پرواز درآمدند. این هواپیما آینده دشواری در پیش رو دارد زیرا طی دو سانحه مرگباری برای این تایپ بویینگ، ۳۴۶ نفر جان باختند.

سیریوم می‌گوید: «در سال ۲۰۲۰ شرکت‌ها تاکنون ۵۳۳ سفارش ماکس به بویینگ را لغو کرده‌اند. برخی از این تغییرات می‌تواند حتی بر فروش هواپیماهای ساخته شده نیز اثر منفی بگذارد.» سفارش‌های رقیب این هواپیما یعنی ایرباس۳۲۰،‌ تقریبا دو برابر است.

ماکس کینگزلی جونز، مشاور ارشد گروه اسند در سیریوم می‌گوید: «ایرباس به‌تنهایی نمی‌تواند به‌اندازه کافی هواپیما بسازد.»

© The Independent

بیشتر از جهان