واکسن کرونا؛ مراقب کلاه‌برداران باشید

وزارت خزانه‌داری آمریکا هشدار داد مراقب کلاه‌برداران واکسن کرونا باشید

مقامات بهداشتی نگران‌اند که قربانیان تله‌های کلاه‌برداری، واکسن‌های تقلبی دریافت کنند -JOHN CAIRNS / UNIVERSITY OF OXFORD / AFP

در هفته‌های پس از اعلام شروع واکسیناسیون عمومی در ایالات‌متحده، هزاران نفر از شهروندان آمریکایی گفته‌اند که افرادی با آن‌ها تماس گرفته‌اند تا در ازای پرداخت پول، ترتیبی دهند تا آن‌ها زودتر در برابر کرونا واکسینه شوند.

تماس‌گیرندگان مدعی شده‌اند که در مراکز درمانی، شرکت‌های بیمه یا مراکز واکسیناسیون کار می‌کنند و یا از طرف آن‌ها تماس می‌گیرند.

همچنین تماس‌هایی با شهروندان گرفته‌شده است و از آن‌ها خواسته‌اند اطلاعات بانکی خود را برای دریافت کمک‌های مالی دولتی مربوط به همه‌گیری کرونا، در اختیار آن‌ها قرار دهند تا بتوانند این پول را به آن‌ها پرداخت کنند.

با بالا گرفتن آمار این تماس‌ها، اکنون وزارت خزانه‌داری آمریکا با انتشار اعلامیه‌ای از شهروندان خواسته است مراقب «تله‌های کلاه‌برداری» با سوءاستفاده از شرایط پیش‌آمده واکسیناسیون سراسری باشند.

در اعلامیه وزارت خزانه‌داری آمده است در صورت دریافت تماس، ایمیل یا هرگونه درخواستی که ادعا کند از طرف وزارت خزانه‌داری است هشیار باشند و با اف‌بی‌آی تماس بگیرند.

بر اساس گزارش اف‌بی‌آی از ابتدای همه‌گیری کرونا، کلاه‌برداری‌ها در فضای مجازی نسبت به سال ۲۰۱۹ چهارصد درصد افزایش نشان می‌دهد و آن‌ها تقریباً ۴۰۰۰ شکایت در روز دریافت می‌کند درحالی‌که قبلاً این رقم حدود هزار شکایت بوده است.

بررسی‌های انجام‌شده نشان می‌دهد که دامنه این کلاه‌برداری‌ها بسیار گسترده است. مقامات بهداشتی نگران‌اند که قربانیان این تله‌ها واکسن‌های تقلبی دریافت کنند و یا کلاه‌برداران با همراهی باندهای تبه‌کار با سرقت واکسن از مراکز درمانی آن‌ها را بازار سیاه بفروشند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

بخشی از کلاه‌برداری‌ها نیز با حملات «فیشینگ» است که عموم مردم را هدف قرار می‌دهد. کلاه‌برداران با استفاده از نامه‌های الکترونیکی جعلی، پیام‌های متنی و تماس‌های تلفنی، مردم را فریب می‌دهند تا اطلاعات شخصی خود را تحت عنوان ارزیابی صلاحیت واکسن یا پیوستن به فهرست‌های انتظار ساختگی در اختیار آن‌ها قرار دهند.

در پروتکل‌های توزیع واکسن کرونا در تمام کشورهایی که واکسیناسیون را آغاز کرده‌اند، افراد سالمند، بیماران خاص و کارگران و کادر درمان که در خط مقدم کرونا مبارزه می‌کنند در ابتدای صف دریافت و افراد بزرگ‌سال و سالم برای واکسیناسیون در انتهای صف هستند. در این شرایط ممکن است افرادی تلاش کنند تا با پرداخت پول جای خود را در صف جلوتر ببرند.

دامنه این کلاه‌برداری‌های فقط به افراد محدود نمی‌شود. مؤسسات و شرکت‌های تجاری نیز در معرض خطر هستند.

در ماه‌های اخیر، شرکت‌های دارویی، دانشگاه‌ها و مؤسسات تحقیقاتی و سازمان‌هایی که در نگهداری و حمل‌ونقل واکسن فعالیت دارند، توسط چندین گروه جاسوسی سایبری هدف قرارگرفته‌اند.

پس از اعلام خبر آزمایش‌های موفق واکسن کرونا در چندین موسسه تحقیقاتی، کانادا، بریتانیا و آمریکا، روسیه را متهم کردند که تلاش کرده است به اطلاعات مربوط به ساخت واکسن دسترسی پیدا کند.

شرکت‌های فایزر- بیونتک نیز اعلام کرده بودند که اسناد تولید واکسن کووید-۱۹ آن‌ها در حمله اینترنتی به سازمان‌های تنظیم مقررات دارویی اروپا تحت «دسترسی غیرقانونی» قرارگرفته است.

مقامات امنیتی توصیه می‌کنند اطلاعات بانکی، پزشکی و شخصی خود را به‌هیچ‌وجه در اختیار دیگران قرار ندهید. هرگونه تماس برای دریافت واکسن کرونا تنها از طریق مقامات بهداشتی و مراکز معتبر خواهد بود و در حال حاضر هیچ شرکت خصوصی مستقل از شبکه‌های بهداشت و درمان کشورها، اجازه و امکان خرید واکسن و تزریق آن را ندارد.