نگاهی به عملکرد لژیونرهای ایرانی شاغل در فوتبال جهان در پایان سال ۲۰۲۰

سردار آزمون که یکی از تأثیرگزارترین بازیکنان تیم زنیت سن پترزبورگ در این فصل از رقابت‌ها بود

بازیکنان تیم ملی فوتبال ایران در حال تمرین- عکس از خبرگزاری مهر

با توجه به عملکرد ضعیف تیم ملی فوتبال ایران در مرحله مقدماتی مسابقات جام جهانی ۲۰۲۲ در سال جاری و عدم قهرمانی پرسپولیس در مسابقات باشگاه‌های آسیا، لژیونرهای ایرانی شاغل در فوتبال جهان، عملکرد نسبتاً قابل قبولی از خود نشان داده‌اند. شاید بتوان گفت بهترین آن‌ها سردار آزمون است که در تیم فوتبال زنیت سن پترزبورگ از کشور روسیه مشغول بازی است. سردار آزمون که یکی از تأثیرگزارترین بازیکنان این تیم در این فصل از رقابت‌ها بود، توانست تا در ۱۹ بازی ۱۱ گل برای زنیت به ثمر برساند و در صدر جدول گلزنان لیگ حرفه‌ای روسیه قرار دارد، او در فصل گذشته نیز به همراه هم‌تیمی خود دزوبا مشترکاً با ۱۷ گل زده بهترین گلزن لیگ روسیه انتخاب شده بود. در پی اعلام ‌ای‌اف‌سی سردار آزمون توانست در تیم منتخب قاره آسیا در کنار سون هیونگ-مین مهاجم کره‌ای باشگاه تاتنهام نیز قرار بگیرد.

دیگر ایرانی موفق که این روزها اسم او بیشتر به گوش می‌رسد، مهدی طارمی است که در فصل جاری با قراردادی چهارساله به تیم پورتوی پرتغال ملحق شده است. او در این فصل از رقابت‌ها موفق شد تا دو گل برای تیم خود به ثمر برساند و توانست جای نسبتاً ثابتی در ترکیب اصلی تیم پیدا کند. او به تازگی نیز توانست به همراه تیم پورتو قهرمانی سوپر جام پرتغال را نیز به دست آورد، او در این دیدار موفق شد که یک پنالتی برای تیمش به‌دست آورد. مهدی طارمی که در فصل گذشته در تیم ریوآوه از لیگ پرتغال بازی می‌کرد، موفق شده بود آقای گلی این مسابقات را به همراه دو بازیکن دیگر و به صورت مشترکاً به‌دست آورد و حال به دنبال افتخاری دیگر در تیم پر طرفدار پورتو است.

علیرضا جهانبخش که در تیم برایتون و لیگ جزیره فوتبال بازی می‌کند، هنوز نتوانسته جایی در ترکیب ثابت تیم پیدا کند. گویی مربی حال حاضر این تیم گراهام پاتر عقیده چندانی به او ندارد و اکثر مسابقات او را در فهرست بازیکنان ذخیره قرار می‌دهد. البته علیرضا جهانبخش حضور در مسابقات نیم فصل را نیز با فاصله نسبتاً طولانی به دلیل مصدومیت از دست داد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

کاوه رضایی و علی قلی‌زاده هم که در تیم شارلوا بلژیک توپ می‌زنند، توانسته‌اند جایی در ترکیب ثابت این تیم پیدا کنند و عملکرد خوب آن‌ها باعث شده است تا این تیم در رده سوم جدول قرار بگیرد. کاوه رضایی ۶ گل و علی قلی‌زاده ۵ گل را تا این جای رقابت‌ها برای شالروا به ثمر رسانده‌اند.

در درون دروازه باید به عملکرد خوب امیر عابدزاده اشاره کرد که فصل بسیار خوبی را در تیم ماریتیموی پرتغال سپری کرده است، اگرچه که تیم ماریتیمودر رده چهاردهم جدول قرار دارد اما او توانسته در بسیاری از مسابقات مانع شکست تیم بشود. دیگر هم‌تیمی او علی علیپور که با حرف و حدیث‌های فراوان از پرسپولیس جدا شد و به این تیم پیوست، هنوز نتوانسته است تا جایی در ترکیب این تیم برای خود پیدا کند.

علیرضا بیرانوند دیگر دروازه‌بان حاضر در اروپا که در تیم آنتورپ بلژیک بازی می‌کند توانست تا شایستگی‌های خود را پس از نیمکت‌نشینی‌های فراوان نشان دهد. او موفق شد در بازی‌های لیگ اروپا در مقابل تیم تاتنهام با واکنش‌های دیدنی کار را برای مهاجمان تاتنهام سخت کند و با هشت مهار توپ موفق، بهترین بازیکن این تیم در آن دیدار لقب گرفت. او امیدوار است در ادامه رقابت‌ها نیز بتواند در ترکیب اصلی تیم حضور داشته باشد.

کریم انصاری‌فرد یکی دیگر از لژیونرهای موفق ایرانی است که در حال حاضر برای تیم آ. ا. ک آتن یونان بازی می‌کند. او توانسته است تا این‌جای کار هفت گل برای این تیم به ثمر برساند و هم‌اکنون این تیم در رده چهارم جدول قرار دارد.

بازیکنان دیگری نیز در فهرست لژیونرهای ایرانی حاضر در فوتبال جهان قرار دارند، مانند: رضا قوچان‌نژاد، سامان قدوس، صادق محرمی، پژمان منتظری، روزبه چشمی، رامین رضاییان، امید ابراهیمی، علی کریمی، سعید عزت‌الهی، برادران محمدی و غیره که نتوانسته‌اند در فصل جاری مسابقات عملکرد مناسبی در انتهای سال میلادی ۲۰۲۰ درتیم‌هایشان داشته باشند.

بیشتر از ورزش