دور دوم گفت‌وگوهای صلح در دوحه برگزار می‌شود

حمدالله محب، مشاور شورای امینت ملی این کشور نیز تاکید داشت که دور دوم مذاکرات صلح باید در داخل افغانستان برگزار شود

عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان - Adem ALTAN / AFP

عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان، در دومین روز نشست این شورا‌ که در کابل برگزار شد، گفت دور دوم گفت‌وگوهای صلح، در زمان تعیین‌شده‌ آن در دوحه قطر آغاز می‌‌شود.

آقای عبدالله گفت: «دور بعدی (دوم) مذاکرات صلح در قطر برگزار می‌شود، زیرا قطر میزبانی دور قبلی مذاکرات را نیز به عهده داشت. کشورهای حمایت‌کننده و تسهیل‌کننده‌ صلح که برای میزبانی دور بعدی مذاکرات اعلام آمادگی کرده بودند نیز به دلیل دشواری‌ها و محدودیت‌های ناشی از ویروس کووید-۱۹، از میزبانی قطر در برگزاری دور دوم مذاکرات، حمایت کردند.»

تمام اعضای کمیته‌ رهبری شورای عالی مصالحه ملی افغانستان، در نشست روز دوم به این توافق رسیدند که «دور دوم مذاکرات صلح در دوحه برگزار شود و نیز هیئت مذاکره‌کننده افغانی مورد حمایت دولت افغانستان قرار دارد. تنها این هیئت، نماینده جمهوی اسلامی افغانستان و مردم این کشور است.»

آنها تاکید کردند «باید در دور دوم مذاکرات صلح میان هیئت افغانی و طالبان، درباره اعلام فوری آتش‌بس سرتاسری، توقف کشتار و خونریزی افراد بی‌گناه افغانستان، حقوق اساسی شهروندان و آزادی بیان، بحث و تبادل نظر کنند و به یک توافق برسند.»  

رئیس شورای مصالحه ملی افغانستان در حالی از آغاز دور دوم مذاکرات صلح میان هیئت مذاکره‌کننده افغانی و طالبان در دوحه قطر خبر داد که پس از پایان یافتن دور نخست، رئیس جمهور افغانستان تاکید کرده بود که دور دوم مذاکرات صلح باید در در داخل افغانستان آغاز شود نه دیگر کشورها.

رئیس جمهور افغانستان گفته بود: «ما خواهان برگزاری دور دوم مذاکرات صلح در داخل افغانستان و آن استانی هستیم که طالبان خواسته باشند. ما می‌خوهیم مذاکرات در کشور خود ما پیش رود تا مردم بدانند که هیئت مذاکره‌کننده دو طرف، روی کدام موارد بحث و گفت‌وگو کرده و به توافق می‌رسند.»

حمدالله محب، مشاور شورای امینت ملی این کشور نیز تاکید داشت که دور دوم مذاکرات صلح باید در داخل افغانستان برگزار شود.

آقای محب گفته بود: «دور نخست مذاکرات صلح به ما نشان داد که مذاکرات در بیرون از افغانستان، از کشورهای خارجی متاثر شده و نیز هزینه‌های بیشتر نیاز دارد.»

اما در آن زمان عبدالله عبدالله، رئیس شورای مصالحه ملی این کشور، واکنش نشان داد و گفت: «تعیین محل مذاکرات صلح نباید مانع ادامه‌ گفت‌وگوهای صلح شود.»

اکنون اشرف غنی، رئیس جمهور افغانستان، با برگزاری دور دوم مذاکرات صلح در دوحه موافقت کرده است.

شهروندان افغانستان نیز می‌گویند، بهتر بود دور دوم مذاکرات صلح میان هیئت افغانی و طالبان در داخل افغانستان آغاز می‌شد، اما این امکان فراهم نشد. از این‌رو، بهتر است مذاکرات در دوحه و یا هر کشور دیگر، هرچه زوتر شروع شود تا به جنگ، کشتار و ادامه این وضعیت اسفبار که ما در افغانستان شاهدیم، خاتمه داده شود.

به گفته مردم افغانستان: «همه از جنگ و کشتار خسته شده‌اند. این جنگ، کشتار و ویرانی، همه را نابود ساخته و از زندگی دلسرد کرده است. ما از هیئت دو طرف می‌خواهیم که نگذارند مذاکرات به دور سوم کشیده شود. باید هرچه زوتر به توافق برسند. جنگ و کشتار بس است.»

رامین صالح، ساکن کابل گفت: «برای ما فرق نمی‌کند که دور دوم مذاکرات صلح در کجا آغاز پیدا می‌شود؛ افغانستان، قطر و یا هر کشور دیگر فرق نمی‌کند. این جنگ لعنتی، ما را چنان خسته و پریشان کرده است که تاکید داریم هر طور که ممکن است صلح را برای مردم افغانستان تامین کنید. ما دیگر نمی‌خواهیم عزیزان را به خاک بسپاریم. این آرزوی دیرینه ما است و باید تحقق یابد.»

اول خان پردیس، نیز ساکن کابل است. او می‌گوید: «ما خواهان برگزاری دور دوم مذاکرات صلح در داخل افغانستان بودیم و تاکید داشتیم که باید این در کشور خود ما آغاز شود؛ اما متاسفانه می‌دانیم که طالبان و حامیانشان به این تصمیم ملت ما احترام نمی‌گذارند و می‌ترسند. اگر مذاکرات در داخل کشور ما آغاز می‌شد هیئت طالبان و حامیانشان درد، رنج، کشتار، انتحار، و انفجار و ناامنی‌ها را از نزدیک می‌دیدند. اگر می‌دیدند حتما دلشان برای مردم افغانستان می‌سوخت و زوتر به توافق می‌رسیدند. شاید اگر مذاکرات در داخل افغانستان برگزار می‌شد آنها از خواسته‌های شخصی خود گذر می‌کردند.»