مکزیک، مرگ‌خیز‌ترین کشور دنیا برای روزنامه‌نگاران

از سال ۲۰۰۰ تا کنون، دست‌کم ۱۲۰ خبرنگار در مکزیک کشته شده‌اند

مراسم خاکسپاری ژولیو والدیویا، روزنامه‌نگار مکزیکی که به قتل رسد - VICTORIA RAZO / AFP

انجمن پاسداری از خبرنگاران (سی‌پی‌جی)، مکزیک را خطرناک‌ترین کشور جهان برای خبرنگاران اعلام کرد.

از کل خبرنگارانی که امسال در جهان به قتل رسیده‌اند، حدود یک‌سوم در مکزیک جان باخته‌اند. سال گذشته ۹ خبرنگار و چند محافظ آن‌ها در آن کشور کشته شدند و فقط در ماه نوامبر، سه قتل رخ داد. از سال ۲۰۰۰ تا کنون، دست‌کم ۱۲۰ خبرنگار در مکزیک کشته شده‌اند و هنوز به قتل بسیاری از آن‌ها رسیدگی نشده است. طبق آمار جدید، مکزیک از مناطق جنگی هم برای خبرنگاران خطرناک‌تر است.

جان آلبرت هوتسن، نماینده انجمن پاسداری از خبرنگاران در مکزیک، می‌گوید که آزادی بیان در مکزیک دچار «بحرانی چندسویه» است. آقای هوتسن همچنین می‌افزاید که اوضاع «در چند سال گذشته به‌تدریج وخیم‌تر شده است» و علت آن «کیفر ندیدن» عاملان است. خبرنگارانی که راجع به روابط بین مقامات فاسد و جرایم سازمان‌یافته تحقیق می‌کنند، بیش از همه در معرض حمله قرار دارند. درواقع قتل‌های انتقامی بیش از همه در مکزیک، افغانستان، و فلیپین صورت می‌گیرد.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

پیروزی «آندرس مانوئل لوپز اوبرادور» در انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۲۰۱۸ این امید را به وجود آورد که شاید اوضاع بهتر شود، به‌ویژه آن‌که رئیس‌جمهوری وعده داد با خشونت علیه خبرنگاران مقابله خواهد کرد. اما او با وجود قولی که داده بود، پس از به رسیدن به این مقام، با تهدید کردن رسانه‌ها درملاءعام، هم در مکزیک و هم در خارج از کشور،به این معضل دامن زد. وی در ماه اکتبر در ملاءعام به‌شدت از نیویورک‌تایمز انتقاد کرد و گفت که این روزنامه «حرفه‌ای نیست و از همه مهم‌تر، اخلاق را رعایت نمی‌کند.» دولت حمایت از خبرنگاران مکزیکی را هم کاهش داده و اعتبار مختص تحقیقات درباره قتل‌ها را قطع کرده است.

افغانستان نیز یکی از کشورهای پرخطر برای خبرنگاران است و آزادی مطبوعات با تهدید، درگیری‌های مسلحانه و خشونت های گروه های بزهکار مواجه است. روز دوشنبه در شهر غزنی واقع در شرق آن کشور، یک خبرنگار افغان به ضرب گلوله از پای درآمد. او پنجمین خبرنگاری است که در این سال کشته می‌شود.

به گزارش انجمن پاسداری از خبرنگاران، در سال ۲۰۲۰ در سراسر جهان دست‌کم ۳۰ خبرنگار کشته شده‌‌‌اند. این تعداد، ۲۰ تن بیش از کشته‌شدگان سال ۲۰۱۹ است. از این تعداد ۲۱ نفر به انتقام گزارش هایشان به قتل رسیده‌اند. البته رقم واقعی باید خیلی بالاتر باشد، زیرا تحقیق در مورد ۱۵ مورد قتل همچنان ادامه دارد.

جوئل سیمون، مدیرعامل انجمن پاسداری از خبرنگاران، با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد که خیلی ناراحت است از این که «آمار نسبت به پارسال بیش از دو برابر شده است.» آقای سیمون افزود: «با پدیده ننگین کیفر نکردن عاملان چنین قتل‌هایی مواجهیم و این افزایش شدید نشان می‌دهد که جامعه جهانی نیز با آن مقابله نمی‌کند.»

آقای هوتسن در مکزیک معتقد است که گروه‌های خلافکار اغلب با مقامات رسمی محلی همدست‌ هستند، یعنی «مقاماتی که قرار است از خبرنگاران حفاظت کنند، هیچ کمکی به آنان نمی‌کنند.» به گفته نماینده این انجمن در مکزیک، چنین وضعیتی باعث «افزایش» و «تشویق» حمله به خبرنگاران می‌شود و عاملان هم مجازات نمی‌شوند.

شمار قتل‌ها در سال ۲۰۲۰ درمجموع افزایش یافته است، اما تعداد قتل‌های ناشی از حمله مستقیم کاهش داشته‌اند. فقط سه خبرنگار در شمال سوریه به این صورت کشته شدند که از سال ۲۰۰۰ به بعد، کمترین میزان بوده است. البته این کاهش ممکن است به این دلیل باشد که به علت همه‌گیری کرونا، انجام سفر دشوارتر شده‌ است.

© The Independent