نجات زن برزیلی پس از چهل سال خدمتکاری و ازدواج اجباری

این زن بیشتر عمرش را بی‌حقوق و مرخصی برای خانواده شوهرش کلفتی کرده است

این زن که اکنون ۴۶ ساله است، بیشتر زندگی خود را برای آن خانواده بدون هیچ گونه حقوق و مرخصی کلفتی کرده است ( عکس آٰرشیوی است ) STR / AFP

یک زن برزیلی که از هشت سالگی به مدت ۴۰ سال در یک خانه به بردگی کشیده شده بود و همچنین مجبور به ازدواج با یکی از اعضای مسن  آن خانواده شده بود، سرانجام پس از گزارش همسایگان به مقامات، نجات یافت.

هومبرتو كاماسمی، بازرس مسئول عملیات نجات، به خبرگزاری رویترز گفت: «فقط برای رفع گرسنگی به او غذا می‌دادند، اما از هیچ حقوق و مزایای دیگری برخوردار نبود.»

بازرس اداره کار گفت که والدین این قربانی وی را هنگامی که تقریبا ۸ سال داشت، به استادی در دانشگاه پاتوس دو میناس در یونیپام سپردند.

او در یک اتاق کوچک از یک آپارتمان در پاتوس دو میناس، در جنوب شرقی ایالت میناس گرایس زندگی می‌کرد.

این زن که اکنون ۴۶ ساله است، بیشتر زندگی خود را برای آن خانواده بدون هیچ گونه حقوق و مرخصی کلفتی کرده است.

مبارزه با برده‌داری خانگی در برزیل دشوار است، زیرا بازرسان کار موظفند از قاضی برای ورود به خانه‌ای که مظنون به برده‌داری است، حکم بگیرند. برای گرفتن مجوز، مقامات باید مدارکی را از قربانی مبنی بر به بردگی کشیدن او ارائه دهند.

Read More

This section contains relevant reference points, placed in (Inner related node field)

در این مورد، این همسایگان بودند که به مقامات گزارش داند. این زن یادداشتی را به همسایگان داده بود که در آن از ایشان برای خرید مواد غذایی و بهداشتی درخواست کمک کرده بود. او در آن یادداشت خبر داده بود که هیچ پولی ندارد.

مقامات همچنین گفتند که این زن مجبور به ازدواج با یکی از افراد مسن خانواده شده بود تا آنها بتوانند پس از مرگ او، همچنان حقوق بازنشستگی او را دریافت کنند.

این زن در حال حاضر در یک پناهگاه است و در آنجا از کمک روانشناسان و مددکاران اجتماعی بهره‌مند می‌شود. مقامات همچنین می‌کوشند تا او را با خانواده بیولوژیکی‌اش پیوند دهند.

آقای کماسمی در ادامه گفت که این زن اکنون حقوق بازنشستگی ماهانه حدود ۱۵۶۰ دلار را حفظ می‌کند.

به گزارش رویترز، در همین حال، دانشگاه پاتوس دو میناس سمتِ این استاد دانشگاه را به حالت تعلیق درآورده است و اقدامات قانونی علیه او در حال انجام است. دادستان‌ها در تلاشند تا با حصول معامله‌ای با این خانواده، برای این قربانی کسب خسارت کنند. در صورت مجرم شناخته شدن در دادگاه، افراد متهم ممکن است به تا هشت سال زندان محکوم شوند.

وکیل متهمان گفت که این خانواده قبل از مراجعه به دادگاه به عنوان مجرم معرفی شده‌اند.

گرچه برده‌داری در حدود ۱۳۰ سال پیش در برزیل لغو شد، برده‌داری مدرن در اشکال مختلف همچنان در آن کشور ادامه دارد. بیشتر کسانی که به بردگی گرفته شده‌اند، یا خدمتکار خانه هستند یا در مزارع و کارخانه‌های نساجی کار می‌کنند. بر اساس گزارش رسانه‌ها، از سال ۱۹۹۵ حدود ۵۳ هزار کارگر در برزیل از شرایطی مشابه بردگی نجات یافته‌اند.

به گزارش رویترز، از ۳۵۱۳ کارگر نجات‌یافته بین سال‌های ۲۰۱۷ و ۲۰۱۹، فقط ۲۱ نفر خدمتکار خانه بوده‌اند. آنا لوسیا استامپف گونزالس، دادستان مدافع حقوق کارگران، گفت: «دریافت شکایت (درباره بندگی خانگی) به ندرت رخ می‌دهد ... زیرا بیشتر افراد (قربانیان) هرگز متوجه نمی‌شوند که تحت سوءاستفاده هستند.»

برزیل در سال ۲۰۱۸ به کنوانسیون بین‌المللی در خصوص حقوق کارگران خانگی پیوست، و کارگران خانگی طی سال‌های اخیر به گونه روزافزونی حقوق خود را باز یافته‌اند. اما گروه‌های مدافع حقوق کارگران معتقدند که همه‌گیری کرونا باعث می‌شود که کارگران خانگی نتوانند خود را از بردگی کارفرمایان‌ خود رها کنند.

در تنظیم این گزارش از گزار‌ش‌های خبرگزاری‌های دیگر استفاده شده است.

© The Independent

بیشتر از جهان